Turismul din Oradea a dat semne clare de revenire în 2022. Anul trecut, în orașul de pe Crișul Repede au sosit 215.904 turiști, cei mai mulți fiind români, dar și oaspeți din Ungaria, Germania, Italia, Polonia și Serbia. Numărul turiștilor este cu 10,4% mai mic decât cel înregistrat pre-pandemie, în 2019, dar cu 42% mai mare decât în 2021. 

Alexandru Chira, directorul Asociației pentru Promovarea Turismului în Oradea și Regiune (APTOR), a afirmat joi, într-o conferință de presă, că 2022 a fost „anul recuperării”, în care turiștii au redobândit curajul de a călători, atât în vacanțe, cât și în scop de afaceri. De asemenea, acesta a spus că speră că în 2023 numărul turiștilor din Oradea va fi mai mare decât cel înregistrat înainte de pandemie. 

Lunile cele mai căutate au fost lunile de vară, dar numeroși turiști au ajuns în Oradea și în luna decembrie a anului trecut, motivați probabil și de Târgul de Crăciun. 

Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, Oradea a rămas în topul destinațiilor turistice, menținându-și poziția 7 în țară, pe care a ocupat-o în anul 2021.

În 2022, topul național este deschis de Capitală. În București au fost înregistrați 1.348.217 de turiști, fiind urmat de Brașov cu 502.718 și de Constanța cu 446.598. 

Poziția a patra din clasament este ocupată de Cluj-Napoca cu 370.509 sosiri ale turiștilor, o creștere semnificativă față de anul 2021, poziția a cincea de Iași, cu 307.192 turiști, urcând în clasament pe locul ocupat de Sibiu în anul 2021.

Pe locul 6 a coborât Sibiu cu 281.403 sosiri, locul 7 este ocupat de Oradea cu 215.904 sosiri, Timișoara aflându-se pe locul 8 cu 185.590 sosiri. 

Alexandru Chira în conferința de presă desfășurată la Primăria Oradea

În Oradea, majoritatea turiștilor sunt români. În 2022, 10,5% au fost cetățeni străini. Cei mai mulți dintre ei provin din Ungaria (4.398), urmată de Germania (3.996), Italia (3.196), Polonia (2.849) și Serbia (1.611). Alexandru Chira spune că prezența Serbiei în top 5 țări din care provin turiștii care ajung în Oradea este o surpriză și poate fi explicată prin proximitatea noastră de această țară și de reticențele unora de a face călătorii prea lungi în pandemie. 

Pe locul al șaselea în ceea ce privește țările de proveniență se situează Statele Unite ale Americii, cu 1.498 de turiști, top 10 fiind completat de Franța, Austria, Marea Britanie și Țările de Jos. 

(sursa: raport APTOR, date INS)

Numărul total al înnoptărilor a fost de 354.868 în Oradea, media fiind de 1,6 zile de ședere în oraș.

Merită subliniat că datele adunate de INS și prezentate joi de APTOR nu cuprind și turiștii care s-au cazat în locuințele private închiriate prin platforme ca Airbnb și Booking. 

În conferința de joi, Alexandru Chira a vorbit și despre mai multe campanii de promovare turistică a Oradiei în anul ce s-a încheiat. Printre acestea s-a numărat și includerea orașului de pe Crișul Repede în campania BBC „Discover Romania”, realizată alături de cunoscutul Charlie Ottley (care semnează documentarele Wild Carphatia și Flavours of Romania).

Clipurile de prezentare a României au fost difuzate pe BBC World timp de o lună la finalul anului trecut. APTOR a plătit 10.000 de euro pentru includerea Oradiei în aceste clipuri, alături de alte câteva orașe din România. 

Unul dintre clipurile realizate de BBC:

Prezentare raport de activitate APTOR 2022:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!