Înscris în cursa pentru al doilea mandat de primar, Ilie Bolojan intenţionează - în premieră - ca, dacă USL va câştiga alegerile cu peste 51%, Oradea să nu mai aibă viceprimar UDMR, ci ambii "secunzi" să fie de la PNL şi PSD.

El mizează pe finalizarea proiectelor începute şi demararea altora noi: în paralel cu implementarea proiectului CET-ului pe gaz, reabilitarea clădirilor monument şi asfaltarea tuturor străzilor din oraş, Bolojan îşi propune crearea unui drum rapid între cartierele Dragoş Vodă şi Oncea, amenajarea de parcuri şi construirea de locuinţe ieftine în parteneriat public-privat.

- Care va fi primul lucru pe care îl veţi face după ce veţi fi ales primar?

- Trebuie să urgentăm contractarea lucrărilor din bani europeni: reabilitarea reţelelor de termie şi achiziţia centralei, reabilitarea Pieţei Unirii şi continuarea lucrărilor la Cetate. Vom contracta şi alte lucrări din banii economisiţi în urma licitaţiilor, la pasajele peste şoseaua de centură, şi vom face reabilitarea Pieţei Ferdinand.

- Cine sunt cei doi viceprimari cu care aţi dori să lucraţi?

- Aceştia vor rezulta din alegeri, deci din opţiunea cetăţenilor. Dacă USL va obţine peste 51%, nu vom mai fi în situaţia de a ne mai alia cu alţii, deci cei doi viceprimari vor fi propuşi de USL.

Facilităţi celor harnici, taxe celor leneşi

- Ce măsuri preconizaţi pentru încurajarea dezvoltării economice? Cum veţi încuraja crearea a noi locuri de muncă? Ce politică fiscală intenţionaţi să adoptaţi?

- Am redus impozitele pentru firme şi am eliminat obstacolele care au întârziat dezvoltarea economică a oraşului. Parcul Industrial s-a dovedit viabil, generând deja peste 1.200 de noi locuri de muncă. Voi continua această politică. Forţa de muncă va trebui pregătită pe baza cererii firmelor din Oradea. Vom transforma unele licee în şcoli profesionale. Clasele vor fi arondate pe lângă companii, absolvenţii şcolilor urmând să fie preluaţi de aceste firme.

- Ce schimbări intenţionaţi să faceţi la societăţile din subordinea Primăriei?

- Cele două companii mari, Electrocentrale în primul rând, dar şi Compania de Apă, care au reţele importante de administrat, trebuie să-şi îmbunătăţească activitatea. În noul mandat aceasta va fi o prioritate.

- Cum veţi stimula reabilitarea faţadelor?

- Există două posibilităţi: pe de o parte, o modificare a legii în vigoare, astfel ca ea să se aplice şi în centrele istorice. Vom căuta sprijin la toate grupurile parlamentare, prin Asociaţia Municipiilor din România, pentru a modifica legea. În paralel, vom iniţia o nouă hotărâre de Consiliu, care să ofere posibilitatea celor care doresc să-şi reabiliteze faţadele să acceseze credite fără dobândă, acordate de Primărie, să putem întocmi proiecte tehnice gratuit şi, bineînţeles, să impunem costuri suplimentare celor care nu fac nimic.

- Ce veţi face pentru a scoate oraşul din apatia duminicală? Cum gândiţi stimularea turismului? Are nevoie oraşul de un brand şi care ar fi acela?

- Pe de o parte, vom pune în valoare atracţiile oraşului (reabilitarea clădirilor şi organizarea zonei centrale astfel încât să atragă oamenii în centru, de exemplu prin extinderea zonei pietonale), iar pe de altă parte vom crea evenimente (festivaluri, concerte etc., în special la sfârşit de săptămână). Sunt unii care spun: de ce nu s-a făcut acest lucru până acum? Pentru că există o logică: dacă faci reclamă unui loc şi oamenii se aşteaptă la ceva plăcut, dar ei vin şi văd un oraş plin de plase pe clădiri, dezamăgirea va fi mare şi scopul nu va fi atins. Trebuie întâi făcut curat şi abia apoi create evenimente!

Preţ acceptabil la gigacalorie

- Ce politică veţi aplica pentru rezolvarea problemei termoficării şi cum vedeţi problema utilizării celorlalte resurse: cărbune, apă geotermală?

- Pentru termoficare nu există soluţii magice. Există o soluţie integrată: CET-ul propriu-zis (înlocuirea lui), reţelele (înlocuirea magistralelor, pentru reducerea pierderilor), continuarea izolării termice a blocurilor şi creşterea ponderii energiei geotermale de la 5%, cât este astăzi, până la 20%, cât e maximum posibil. Primele două proiecte, CET-ul şi reţelele, plus un proiect de exploatare suplimentară a apei geotermale, sunt finanţate deja din fonduri europene. Contractele se derulează şi peste trei ierni vom avea o centrală nouă şi peste 40 kilometri de magistrale reabilitate, iar preţul gigacaloriei va fi acceptabil. Un cazan pe cărbune va rămâne în rezervă.

- Ce măsuri veţi lua pentru îmbunătăţirea serviciilor de salubritate şi apariţia de noi zone verzi?

- Este nevoie ca operatorul de salubritate să-şi facă datoria permanent şi să îmbunătăţim colectarea deşeurilor din cartierele de blocuri. În 4 ani am montat peste 250 de incinte pentru gunoi menajer. Vom spăla containerele vara, astfel ca ele să nu genereze mirosuri, vom aplica sancţiuni celor care murdăresc oraşul şi vom face campanii de educare a populaţiei. Vom extinde zonele verzi, prin punerea în valoare a malurilor Crişului Repede şi ale Peţei, dar şi prin amenajarea în fiecare cartier a câte unui parc, ca până acum.

- Care sunt soluţiile dvs pentru împuţinarea câinilor comunitari?

- Câinii fără stăpân vor fi ridicaţi de pe stradă. Soluţia pe termen lung pentru împuţinarea câinilor comunitari este sterilizarea.

- Ce veţi face pentru a reduce fenomenul vandalizării mobilierului urban?

- E nevoie ca Poliţia naţională să asigure noaptea o supraveghere mai bună în oraş. Pe timpul nopţii, când doar Poliţia naţională patrulează şi menţine ordinea publică, au loc cele mai multe distrugeri. Nu sunt adeptul angajării de noi poliţişti locali, care să se ocupe de această problemă, pentru că asta înseamnă bani din bugetele locale.

Oradea, asfaltată integral!

- Aveţi soluţii pentru îmbunătăţirea infrastructurii rutiere şi fluidizarea traficului? Dar pentru transportul în comun şi încurajarea utilizării mersului pe bicicletă?

- O prioritate rămâne scoaterea tranzitului din oraş. Centura a preluat parţial traficul, dar prin realizarea pasajelor peste drumurile naţionale spre Arad şi spre Deva şi a celui peste calea ferată către Oşorhei, cea mai mare parte a tranzitului se va derula pe centură, reducându-se aglomeraţia din oraş. Trebuie să facem ca accesul între cartiere să fie mai bun; drumurile noi (cum e cel dintre Universitate şi Nufărul) şi podurile noi peste Criş şi peste Peţa au decongestionat mult circulaţia. Trebuie să rezolvăm şi legătura mai bună între Oncea şi Nufărul-Velenţa, prin finalizarea podului din Dragoş Vodă-Făcliei şi prin execuţia drumului de legătură, paralel cu calea ferată, cu pasaje peste drumurile pe care le intersectează. Mai sunt străzile neasfaltate din cartierele vechi (Ioşia, Episcopia, Oncea) care toate vor fi asfaltate până în 2016. Pentru îmbunătăţirea transportului în comun am luat şi în cei 4 ani măsuri importante, prin achiziţia de autobuze noi, extinderea liniilor de transport, încurajarea mersului pe bicicletă (cele două piste care vor fi realizate pe malul Crişului Repede, până în Ungaria, şi pe malul Peţei). Nu sunt adeptul liniilor desenate pe asfalt, întrerupte de maşinile parcate în calea bicicliştilor.

- Cum veţi gestiona problema parcărilor publice şi a celor la domiciliu?

- Gestionarea parcărilor din centru se bazează pe favorizarea folosirii locurilor de parcare de pe carosabil de către cei care au probleme de rezolvat în centru (parcările galbene), dar şi pe amenajarea de parcări subterane şi supraterane pentru cei care lucrează în această zonă. Vom finaliza parcarea supraterană din spatele Tribunalului, aflată deja în lucru, şi cea de pe Independenţei. Parcările de domiciliu dintre blocuri vor fi gestionate ca până acum, de asociaţiile de proprietari. Dacă asociaţiile doresc ca aceste locuri să rămână fără plată, este opţiunea lor, ca până acum.

- Cum puteţi contribui la modernizarea Aeroportului şi punerea lui în circuitul internaţional?

- Un oraş dezvoltat este unul la care poţi să ajungi cu avionul din Europa, direct. Astăzi nu poţi ajunge la Oradea decât prin Budapesta, Cluj sau Timişoara. De aceea, problema principală este operarea Aeroportului. Trebuie să oferim condiţii cel puţin la fel de bune ca aeroporturile cu care suntem în competiţie, fiindcă altfel companiile aeriene nu vor veni aici. Acest lucru nu s-a inţeles niciodată la Consiliul Judeţean, care este gestionarul Aeroportului.

Locuinţe pentru cei săraci

- Ce relaţie vedeţi între municipalitate şi Universitate? Ce politică aveţi pentru îmbunătăţirea condiţiilor din grădiniţe şi şcoli?

- Cea care a fost şi până acum: parteneriat. Un oraş fără o universitate puternică nu poate fi un oraş de linia întâi. Creşterea calităţii absolvenţilor şi adaptarea ofertei universitare la cererea de pe piaţa locală a forţei de muncă poate închega şi dezvolta parteneriatul. În privinţa îmbunătăţirii condiţiilor din grădiniţe şi şcoli, amintesc doar că în mandatul meu s-a construit prima şcoală nouă din Oradea (Colegiul Partenie Cosma) şi prima grădiniţă (pe strada Liszt Ferenc, în Nufărul).

- Ce credeţi că mai aveţi de făcut în ce priveşte administrarea spitalelor?

- Trebuie să concentrăm activitatea în clădirile reabilitate, pe sistem monobloc, pentru a fi mai eficienţi şi a oferi condiţii mai bune, să continuăm reabilitarea clădirilor şi dotările, şi să colaborăm cu medicii pentru îmbunătăţirea actului medical prin creşterea competenţelor acestora şi atragerea de medici în domeniile deficitare.

- Ce aţi schimba în felul în care este condus oraşul acum?

- Voi menţine ce am pus în practică: eliminarea risipei, contractarea transparentă a lucrărilor (care a făcut să scadă costurile cu 40%), aceleaşi reguli pentru toţi orădenii, indiferent de cartierul în care locuiesc, etnia sau confesiunea lor. Într-un cuvânt, trebuie să continuăm buna guvernare.

- Cum veţi trata problema persoanelor fără locuinţe şi a cerşetoriei?

- Vom încerca să găsim o formă de parteneriat pentru construcţia de locuinţe ieftine şi vom convinge actualul Guvern că şi în Oradea trebuie construite blocuri ANL, nu doar la Şimian şi Mişca. Cerşetoria nu poate fi tratată exclusiv la nivelul Oradiei, pentru că cea mai mare parte a cerşetorilor nu sunt orădeni. Sper să pot convinge primarii localităţilor de unde vin aceşti oameni că trebuie să ia măsuri identice cu cele pe care le-am luat noi.

- Cum veţi rezolva problema mirosurilor pestilenţiale din cartierul Ioşia?

- Problema ţine de Garda de Mediu şi sper că, în această vară, noua conducere a acestei instituţii să nu mai aibă "nasul înfundat", ca înainte, ci să ia măsuri pentru a schimba situaţia.

- Poate fi mărită transparenţa structurilor municipale şi, dacă da, în ce fel?

- Suntem singurul municipiu din România care a fost dat ca exemplu, de către Institutul pentru Politici Publice, pentru transparenţa achiziţiilor publice, noi publicând toate actele acestor achiziţii. Vom păstra aceeaşi politică.