Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune a prezentat, marţi, raportul de activitate pentru anul 2020, evidenţiind faptul că - deşi, în contextul pandemiei, numărul turiştilor a scăzut semnificativ, iar activitatea HoReCa a fost profund afectată - în Oradea au venit 113.122 de turişti, municipiul aflându-se pe locul 6 în topul destinaţiilor turistice din România, după Bucureşti, Constanţa, Braşov, Cluj-Napoca şi Sibiu.

Pe jumătate

Raportul de activitate al APTOR - asociaţie finanţată din bugetul oraşului şi care încasează totodată şi o taxă specială din partea unităţilor de cazare pentru promovarea turismului - a fost prezentat de city managerul Oradiei, Mihai Jurca, preşedinte APTOR, şi de noul director al asociaţiei, Alexandru Chira. 

"Vorbim despre un an dificil (n.r. 2020), cu impact dramatic asupra turismului. Totuşi, am reuşit să atenuăm o parte dintre efectele pandemiei asupra industriei prin mai multe măsuri", a spus Mihai Jurca. 

Raportul arată că, faţă de 2019, numărul turiştilor din Oradea a scăzut cu 48%, fiind de 113.122. În ceea ce priveşte sosirile în unităţile de cazare din municipiu, acestea au fost cele mai scăzute în luna aprilie (doar 1.210 sosiri, cu 93% mai puţine decât în aceeaşi lună a anului 2019), când, după cum a precizat Alexandru Chira, o bună parte dintre hoteluri şi pensiuni şi-au suspendat activitatea, trimiţându-şi angajaţii în şomaj tehnic. 

Turişti din România

În schimb, în Oradea, lunile de vară s-au dovedit a fi destul de bune din punct de vedere turistic. Cel mai mare număr de sosiri s-a înregistrat în august, mai precis 22.051, cu doar 28% mai puţine decât în aceeaşi lună în 2019. 

În total, datele Institutului Naţional de Statistică arată că Oradea a fost vizitată de 113.122 de persoane, aflându-se pe locul 6 în topul destinaţiilor din ţară după Bucureşti (558.802), Constanţa (391.847), Braşov (311.471), Cluj Napoca (176.733) şi Sibiu (169.254). 

Majoritatea turiştilor (96%) au provenit din România. Străinii care au ajuns în Oradea au fost din Ungaria (1.514), Germania (1.326), Italia (1.206), Spania (711), Polonia (670), Franţa (388), Marea Britanie (346), Austria (337), Belgia (238), Statele Unite (222), dar şi din alte ţări. 

Gratuităţi şi recompense

Reprezentanţii APTOR au precizat, marţi, că o serie de măsuri de sprijin gândite de asociaţie au avut un impact asupra industriei, ducând la o îmbunătăţire a situaţiei. Între altele, APTOR a oferit sprijin financiar agenţiilor de turism care au vândut pachete de city-break în Oradea (ex: 4 lei pentru fiecare turist cazat la 2 stele, 6 lei - 3 stele). 

Totodată, asociaţia a gândit un program în cadrul căruia, în perioada 15 iulie - 31 decembrie, turiştii cazaţi cel puţin două nopţi în Oradea, au beneficiat de gratuităţi la muzee şi transportul în comun. Rezultatele campaniei arată că 933 de persoane au intrat gratuit la muzee, iar 385 s-au plimbat gratuit cu tramvaiul sau autobuzul. 

Destinaţie sigură

Tot pentru a încuraja turismul, Oradea a făcut demersuri şi a fost declarată una dintre destinaţiile sigure la nivel european (European Safest Destinations). 

Totodată, APTOR a realizat mai multe campanii de promovare a Oradiei (online şi offline) în scop turistic, una dintre acestea, însă, întreruptă de valul doi al pandemiei, fiind vorba de una lansată în colaborare cu Blue Air, pentru zborurile Bucureşti - Oradea. "În aceste condiţii, APTOR nu a achitat valoarea contractului", a precizat Alexandru Chira. City managerul Mihai Jurca a precizat că această campanie ar putea fi reluată în viitor. 

Totodată, APTOR a realizat şi distribuit un ghid despre reguli în hoteluri în pandemie, respectiv a împărţit gratuit termometre contactless unităţilor de cazare cu peste 50 de angajaţi. 

Site nou al Oradiei

Pe de altă parte, Mihai Jurca a precizat că în anul pandemiei - în care a putut fi organizat un singur eveniment din întregul calendar, mai precis TIFF Oradea -, APTOR s-a aplecat şi asupra altor proiecte. 

Unul dintre acestea a fost pregătirea unui nou site turistic al Oradiei, care să-l înlocuiască pe cel vechi, oradea.travel. Noul portal, visitoradea.com, lansat în decembrie 2020, în trei limbi, a fost actualizat cu informaţii şi imagini despre destinaţiile şi activităţile accesibile în municipiu, proiectul costând 128.000 de lei. "A fost cel mai potrivit moment să putem aduna toată informaţia şi să realizăm un site adaptat nevoilor de conţinut de astăzi", a spus Mihai Jurca.

De asemenea, APTOR a pregătit schema de ajutor de stat pentru relansarea zborurilor internaţionale de la Oradea, al cărei câştigător este compania Ryanair. După două amânări, în contextul pandemiei, zborurile ar urma să fie lansate în această vară.

Atestarea balneară, în aşteptare

Totodată, APTOR s-a implicat în găsirea de furnizori de materiale sanitare la debutul crizei Covid-19, lucru care s-a concretizat prin sosirea mai multor transporturi, inclusiv pe cale aeriană, cu materiale de protecţie cumpărate din China. 

În raportul Asociaţiei pentru anul trecut au fost incluse şi demersurile pentru atestarea unui areal balnear în Oradea. Deocamdată, documentaţia a ajuns la Ministerul Sănătăţii, unde a primit avizul, însă ar urma să fie transmisă spre alte ministere, pentru acelaşi procedeu. "Vom face toate diligenţele pentru a urgenta procesul", a spus Jurca, dat fiind că atestarea unor zone ale Oradiei ca "staţiune balneară" ar putea ajuta la câştigarea unor proiecte europene pentru dezvoltarea sectorului de tratament balnear.