Electrificarea căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca, obiectiv despre care guvernele perindate la conducerea României au discutat de mai bine de două decenii, devine realitate. Directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, a anunțat demararea licitației pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor, estimate la un total de aproape 2 miliarde euro, pentru primele două tronsoane.

Anunțul a fost făcut, potrivit site-ului clubferoviar.ro, cu ocazia unei mese rotunde dedicate situației infrastructurii feroviare din România desfășurate vineri. Cu acest prilej, Pintea a informat participanții că a fost urcată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice licitația pentru modernizarea primelor două loturi ale legăturii feroviare dintre Cluj și Oradea, și anume Cluj Napoca – Aghireș și Aghireș – Poieni, ambele pe teritoriul administrativ al județului Cluj.

Celelalte două tronsoane, Poieni - Aleșd și Aleșd - Frontieră Ungaria, ar urma să fie scoase la licitație în prima parte a anului viitor.

Linia de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria are o lungime totală de 166,216 km, fiind cuprinsă între km 500 + 608 (semnal Cap X, Stația CF Cluj-Napoca) şi km 660 + 852 (semnal Cap Y, Stația CF Episcopia Bihor), la care se mai adaugă intervalul Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria, cu lungimea de 5,983 km (între km 1+117 = Cap Y Stația Episcopia Bihor şi km 7+100 = Frontiera Ungară).

Valoarea totală estimată a proiectului este de 9,49 miliarde lei (aproximativ 1,98 miliarde euro), investiția urmând să se deruleze pe parcursul a patru ani din fonduri nerambursabile (fiind prevăzută inclusiv în PNRR) și de la bugetul de stat.

Proiectul de electrificare a magistralei prevede modernizarea liniilor, electrificarea traseului și reabilitarea mai multor stații. Obiectivul, despre care politicienii au vorbit adesea în ultimele două decenii, motiv pentru care a și fost privit cu scepticism de-a lungul timpului, a fost inclus în Master Planul General de Transporturi al României în 2016.

De acest proiect este legată, de asemenea, realizarea la Oradea a unui terminal intermodal rutier-feroviar, în zona dintre Șoseaua Borșului și gara Episcopia Bihor, proiectarea și execuția acestuia urmând să fie scoase la licitație de Primăria Oradea la începutul anului viitor.