Lipsa de profesionalism ori de-a dreptul sfidarea legii duc la situații de neacceptat: după ce Prefectura a declanșat un control al modului în care primăriile din Bihor soluționează petițiile primite de la cetățeni, o parte dintre acestea au transmis răspunsuri mincinoase.

Culmea e că de doi ani Prefectura tot atenționează primăriile asupra „modului defectuos” în care relaționează cu contribuabilii.

Răspunsuri cu întârziere...

În cadrul celei mai recente videoconferințe lunare pe care le are cu aleșii locali din Bihor, prefectul Dumitru Țiplea „a atras atenția asupra modului defectuos în care unele primării bihorene își desfășoară activitatea de soluționare a petițiilor primite de la cetățeni”, informează un comunicat dat publicității, vineri, de Prefectura județului, care amintește că în ultimii doi ani instituția a emis o serie de circulare „cu scopul de a atrage atenția primăriilor asupra procedurilor obligatorii de soluționare a petițiilor și solicitărilor, în conformitate cu prevederile OG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, precum și a Legii 554/2001 privind accesul la informațiile de interes public

„Pe fondul lipsei de interes din partea unor primării în soluționarea petițiilor, aspect sesizat atât de un număr mare de cetățeni nemulțumiți care s-au adresat în acest sens Instituției Prefectului, cât și de autoritățile centrale (Avocatul Poporului, Guvernul României și ANAF), în cea mai recentă circulară Instituția Prefectului a solicitat primăriilor bihorene transmiterea unei situații statistice privind modul de soluționare a petițiilor, pentru a evalua în ce măsură prevederile legale sunt respectate”, se arată în comunicatul Prefecturii, care precizează că această instituție a verificat și dispozițiile emise de primari pentru desemnarea persoanelor responsabile cu gestionarea activității de înregistrare și soluționare a petițiilor și a cererilor formulate în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile publice.

Conform informării Prefecturii, la solicitarea prefectului au răspuns în termen doar 58 de primării din cele 101, iar 43 au făcut-o „în afara termenului limită”.

... și cu minciuni

Pe fond, subliniază comunicatul Prefecturii, „majoritatea răspunsurilor primite au cuprins date neconcludente sau incerte”, de exemplu unele primării „au raportat un număr exagerat de petiții” (Sânmartin - 11.994, Oșorhei - 4.988, Batăr - 3.569), iar altele „au raportat situații opuse, cu 0 petiții, deși din evidențele Instituției Prefectului rezultă că au avut în lucru astfel de solicitări transmise spre soluționare” (cum ar fi primăriile Copăcel, Buduslău, Săcueni, Sălacea, Girișu de Criș, Sâmbăta, Pomezeu, Holod și Paleu).

Mai multPrefectura a constatat că în majoritatea unităților administrativ-teritoriale primarii nu au desemnat persoane care să aibă responsabilitatea de a gestiona activitatea de înregistrare și soluționare a petițiilor, respectiv a cererilor formulate în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informațiile publice.

Un alt minus constatat a fost lipsa registrelor speciale de evidență a petițiilor și a cererilor formulate în baza OG 27/2002, respectiv a Legii 544/2001, deși toate instituțiile și autoritățile au obligația de a deține aceste registre”, specifică, de asemenea, Prefectura.

Este o situație inadmisibilă. Noi, în calitate de autorități, avem obligația de serviciu de a răspunde petițiilor și solicitărilor cetățenilor. Nu pot accepta argumentul unor primării că nu se cunoaște legea. Cum să nu se cunoască o lege emisă de 20 de ani? Vom lua măsuri imediate pentru a schimba această situație”, a transmis prefectul Dumitru Țiplea primarilor participanți la videoconferința de joi.

Începând de marți, 20 septembrie, Corpul de Control și Serviciul juridic al Prefecturii Bihor au demarat acțiuni de verificare la sediul primăriilor, urmând ca, alături de temele de control deja stabilite, să verifice existența în primării a persoanelor desemnate cu soluționarea petițiilor și a cererilor formulate în baza Legii 544/2001, existența registrelor speciale de evidență a petițiilor și solicitărilor, precum și modul în care sunt calificate petițiile și soluționate cererile. 

Conform planificării aprobate de prefect, Serviciul Juridic va efectua 46 de controale, iar Corpul de Control al Prefectului 37 de controale.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!