Statisticile realizate de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale pe anul 2012 arată că serviciul de urgenţă 112 din judeţul Bihor a fost asaltat de apeluri date de impostori.

Informaţiile date publicităţii luni, de STS, cu ocazia Zilei Europene a Numărului Unic de Urgenţă 112, sărbătorită an de an pe 11 februarie arată că, din cele 552.521 de apeluri primate la nivelul anului 2012, aproape trei sferturi au fost abusive. "Doar 27,58% de apeluri au fost reale, restul de 72,42% fiind false ori abuzive", arată un comunicat al STS care menţionează că procentul apelurilor false a crescut în luna ianuarie 2013 la aproape 73%.

Potrivit sursei citate, majoritatea provin de la copii nesupravegheaţi, tineri cu chef de glume proaste ori persoane cu probleme psihice. Totodată, mulţi dintre cei care au sunat la 112 fără a avea o urgenţă "adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc".

Alţii, în schimb, confundă Serviciul de urgenţă cu un birou de informaţii, cer legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori solicită sfaturi medicale. Şi, pentru că în mare parte au fost date de pe cartele prepay, oamenii legii nu au reuşit să-i identifice pe cei care au abuzat de acest număr rezervat cazurilor speciale. Totuşi, în 20 de cazuri, autorii au fost identificaţi şi sancţionaţi.

Potrivit Ordonanţei de Urgenţă 34/2008, apelarea abuzivă a numărului unic de urgenţă 112, dar şi alertarea falsă a agenţiilor de intervenţie, se pedepseşte cu amendă, între 500 şi 1.000 de lei.

Dintre cele peste 152.000 de apeluri reale preluate la dispeceratul 112 din Bihor, majoritatea au fost redirecţionate către Ambulanţă - 68,57%, în vreme ce restul au fost redirecţionate la Poliţie - 18,35%, Pompieri şi SMURD - 11,20% şi Jandarmerie - 1,87%.

"Sunaţi la 112 doar atunci când aveţi cu adevărat o urgenţă", avertizează autorităţile, care fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi.

Pe de altă parte, situaţia nu este singulară în cazul judeţului Bihor. Statisticile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale mai arată că, la nivelul anului trecut, în majoritatea judeţelor ţării apelurile false au însemnat un procent semnificativ. Astfel, din 41 de judeţe, în 37 dintre acestea apelurile false au fost între 60 şi 80% din totalul apelurilor înregistrate la numărul unic 112. Raportat la aceeaşi perioadă de timp, cele mai puţine apeluri false s-au înregistrat în judeţul Cluj - 55,4%, în vreme ce topul impostorilor e condus de Craiova, cu 81,85%.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale a devenit operaţional în România în anul 2005, din 2008 numărul unic 112 putând fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil.