Pasionați de Dacii din toată țara, dar și din Ungaria, s-au strâns sâmbătă la ERA Park Oradea pentru a admira mașini Dacia vechi, originale sau modificate.

Iubitorii mărcii și-au dat întâlnire în jurul prânzului, la apelul Asociației Dacia Varadinum. A fost o întâlnire între pasionați și curioși, care au admirat vechile mașini aranjate în parcare.

„Este ediția a patra a evenimentului Dacia Varadium. Numărul de participanți de anul acesta este 87. Avem participanți din Ungaria, 5 mașini, și din toată țara. E cea mai mare prezență pe care am înregistrat-o până acum. Evenimentul crește de la an la an și ne bucurăm să putem să adunăm o dată pe an în Oradea un număr cât mai mare de mașini Dacia”, a declarat BIHOREANULUI Dacian Fifanu, organizatorul evenimentului.

Potrivit acestuia, cea mai veche mașină din expoziție a fost fabricată în 1970.

„Este o Dacie 1300 din 1970, restaurată aproape de specificațiile din fabrică, impecabilă. Circulă pe șosele, la fel ca marea majoritate a mașinilor de aici”, a mai spus Dacian.

Cât despre numărul kilometrilor parcurși, organizatorii estimează că cea mai „forjată” Dacie dintre cele prezente avea peste 400.000 de kilometri la bord (lucru care nu poate fi însă atestat oficial, căci kilometrajul bătrânelor mașini, format din 5 cifre, se „resetează” tot la 99.999 de kilometri).

Cert este că cei care au trecut pe la ERA Park au avut ce să vadă. „Vedeta” a fost o Dacia cabrio, roșie, „tuningată” încă din ultimii ani ai comunismului, la fosta întreprindere IAMT din Oradea, care producea piese pentru Dacia Pitești, rămasă în proprietatea patronilor fabricii, care au acceptat să o expună.

Inedită a fost și o Dacie vopsită incomplet și chituită pe alocuri, personalizată cu mesaje haioase.

Proprietarul mașinii denumită Lelu a indicat, de pildă, cu un marker locul în care ar fi trebuit să fie un șurub, iar pe capotă a avertizat: „Atenție, alte pericole”.

Și Dacian Fifanu s-a lăudat cu una dintre mașinile expuse  la eveniment, o Dacia Break, pe care a pus-o la punct alături de un prieten, „tuningând-o” astfel încât azi are motor de 1,4, turbo, cu 250 de cai putere.

„1.4, rup asfaltu”, scrie pe mașina cu care proprietarii încă participă la concursuri tematice.

Cei care au trecut prin ERA Park au putut vedea și două mașini Renault 12, modelul franțuzesc care a inspirat Dacia, dar și un ARO 10.

S-au aflat în parcare și modele vechi de Dacii și Renault care aveau echipări rare la vremea respectivă, cum ar fi cutie automată de viteze sau aer condiționat.

Inedită a fost și o Dacie 1410 Sport reconstruită practic de la zero în Ungaria, cu piese românești. Proprietarul a găsit caroseria undeva la Miercurea Ciuc și a modificat mașina dotând-o cu scaune crem, sport, de la Mitsubishi, și „rebranduind-o” Dacia 1440 Carpathia (model inexistent). Azi, vrea să o vândă și cere pe ea 15.000 de euro.

 

Marea majoritate a mașinilor expuse la ERA Park aveau afișate siglele UAP (Uzina Autoturisme Pitești) și ACR (Automobil Club Român).

Participanții au avut grijă să intre cum se cuvine în atmosfera anilor comunismului. Unul dintre ei a pus pe bord un exemplar din ziarul Scânteia și un pachet de țigări Carpați.

Pe lângă faptul că și-au etalat mașinile, șoferii s-au putut înscrie și în concursuri haioase. Cel în care mașinile au trebuit să treacă pe sub o bară care cobora progresiv a strânit râsete. Ca să scadă înălțimea mașinilor, în acestea s-au înghesuit mulți tineri, inclusiv în portbagaje, iar participanții au gustat din plin fiecare moment.

„Concursurile nu au avut un caracter serios. Le facem strict pentru amuzament. Am avut cea mai joasă mașină, cea mai gălăgioasă tobă, cel mai puternic sistem audio... De asemenea, prin public avem arbitri care jurizează cea mai bună vopsea, cea mai proastă vopsea, cel mai bun interior...”, a explicat Dacian.

La eveniment au participat și șoferi de Dacia Logan, și ele modificate așa încât să arate și să „sune” bine.

După trei ore de zăbovit la ERA Park, pasionații de Dacia au plecat spre case, dându-și întâlnire, cum altfel, pe anul viitor...

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!