În urmă cu trei ani și trei luni, Florin Birta și-a început mandatul de primar al Oradiei, devenind unul dintre cei mai tineri edili din istoria urbei și preluând totodată povara de a-i urma la „butoane” lui Ilie Bolojan, care și-a construit o reputație de primar harnic și eficient.

Nu departe de încheierea mandatului, din biroul său cu vedere spre centrul urbei, Florin Birta (40 ani) vorbește în interviul acordat BIHOREANULUI despre administrația sa, despre realizări și neîmpliniri, spune de ce simte că a stat „cu sabia deasupra capului” și discută despre probabila sa candidatură pentru încă 4 ani în fruntea Oradiei. Nu și despre posibilii adversari...

„Am învățat de la Bolojan”

- „Este foarte greu să vii primar după Ilie Bolojan”, spuneați în interviul acordat BIHOREANULUI în 2020, după preluarea mandatului. Considerați că ați ieșit din umbra acestuia? Pe Facebook, mulți orădeni îl felicită tot pe Bolojan pentru pasajele din centru...

- Spun și acum că este foarte greu să vii primar după Ilie Bolojan, care a dat orașului o altă perspectivă de dezvoltare. Nu am avut un scop în sine din a ieși din umbra lui Bolojan. Scopul nostru, declarat din 2020, a fost să lucrăm în echipă, să implementăm proiecte care să aducă bunăstare orădenilor și bihorenilor. Nu mi-e rușine să spun că tot ce am învățat în administrația publică am învățat de la Bolojan. Sunt proiecte care nu se implementează în 3-4 ani, iar proiectul pasajelor a fost pornit în vremea când Bolojan era primar, iar Mălan și Birta viceprimari. E normal ca oamenii să îl felicite și pe Ilie Bolojan.

- Cum ați caracteriza acești trei ani la conducerea Oradiei?

- A fost un mandat foarte greu, presant. Am prins o pandemie, începutul războiului din Ucraina, când toate prețurile materialelor de construcție au sărit în aer, am avut 2-3 luni în care constructorii nu au mai lucrat, așteptând Ordonanțele de Guvern pentru actualizarea prețurilor. Anul trecut a fost dificil pentru că am stat cu sabia deasupra capului, prin prisma termenului de 31 decembrie 2023, în care trebuia să închidem toate proiectele pe fonduri europene.

- Care considerați că au fost cele trei reușite ale acestui mandat? Dar cele trei mari neîmpliniri?

- Una dintre cele mai mari reușite a fost că am atras toți banii eligibili din această perioadă de finanțare europeană pentru proiectele derulate în Oradea. Consider o reușită faptul că am finalizat pasajele din Centrul Civic și de la Piața Cetate și le-am dat în circulație, lucru pentru care le mulțumesc colegilor din Primărie și constructorilor. O reușită este și terminalul intermodal de pe Șoseaua Borșului, unde am avut probleme legate de proprietate, iar apoi am avut 6 luni să realizăm investiția din bani europeni.

În ce privește neîmplinirile, am avut anumite probleme cu viitorul stadion - am avut procese pentru terenuri, care acum s-au finalizat, dar îmi pare rău că nu am reușit să urgentăm lucrurile. De asemenea, a trebuit să fazăm pentru viitorul ciclu de finanțare proiectul de reabilitare a 30 de puncte termice din oraș, după ce am scos de trei ori investiția la licitație, dar nu s-a prezentat nimeni, precum și proiectul de modernizare a fostului spital de copii. Cea de-a treia nerealizare ar fi că nu am construit până acum parcarea supraterană din Nufărul.

- Oradea a utilizat, așadar, toți banii europeni din proiecte până pe 31 decembrie 2023?

- Da. Nu am rămas cu nicio restanță care să fie plătită din bugetul local. Mai sunt unele lucrări de făcut, dar vor fi acoperite din banii care reprezintă oricum contribuția municipiului la aceste proiecte europene. Din 2008 încoace, în Oradea s-au implementat proiecte pe fonduri europene de 1,4 miliarde de euro. De asemenea, spun în premieră că 2023 a fost pentru Primăria Oradea anul cu cele mai mari investiții din istorie, aproximativ 950 milioane de lei.

PE UMERI. În biroul din care au lucrat în ultimul secol 30 de primari, Florin Birta are, pe lângă tablouri cu scene istorice și cărți, o statuetă (dreapta) a unei ființe ce poartă un glob, o povară, pe umeri, amintind de legenda titanului Atlas. „Am primit-o cadou”, spune edilul, care recunoaște că uneori pe timpul mandatului s-a simțit la rându-i împovărat, dar mai ales presat de timp...

- Unii orădeni contestă politica de investiții a Primăriei, acuzându-vă că sunt inutile, că nu ameliorează calitatea vieții, ba sugerează și că singurul scop este să dați de lucru „firmelor de casă”. Cum răspundeți?

- În ultimii 15 ani, în Oradea s-au făcut investiții de la infrastructură rutieră, la zone pietonale, spitale, spații verzi... Am încercat să atragem investiții în Oradea în principal pentru ceea ce ne permiteau axele de finanțare. Când s-a construit drumul expres, lumea spunea: «Nu-l va folosi nimeni». Este plin! Când am construit pasajul Magheru: «Nu va folosi la nimic». Gândiți-vă doar câți oameni au murit în intersecția de la Magheru cu Parcul Traian și cât se stătea în trafic. Eu cred că investițiile și-au demonstrat sau își vor demonstra utilitatea. Lucrările sunt atribuite prin licitații publice, iar acest stereotip cu firmele de casă nu este de actualitate. Vin firme din străinătate care lucrează la noi, cum ar fi PORR sau Freyrom, firme locale ca Selina, Drumuri Orășenești, Gavella, precum și firme din București, Construcții Erbașu ș.a.m.d.

„Foarte mulțumit” de pasaje

- Lăudate de administrație și așteptate de orădeni, pasajele din Centrul Civic au „mutat” cozile pe străzi adiacente. Șoferii se plâng că de pe Averescu nu pot ajunge direct la Colegiul Gojdu. A gândit bine Primăria traseele? Cât de mulțumit sunteți?

- Eu sunt foarte mulțumit de această investiție. Proiectanții au găsit cele mai bune soluții pentru trasee, precum și pentru prioritizarea tramvaiului. Probabil în primele zile a fost aglomerație pe străzile laterale. Eu zilnic am trecut prin zonă, pe la 7 - 7.30, și de la o zi la alta s-a văzut, când s-au obișnuit oamenii cu traseele, că nu sunt aglomerații foarte mari. În niciun oraș, la orele de vârf, când toată lumea își duce copiii la școală cu mașina, nu vei avea o circulație fluentă în care să nu stai niciun minut în trafic, indiferent ce ai face...

- Traficul a fost deschis, dar lucrările nu sunt gata. Ce urmează să mai fie realizat în zonă? Vor fi trasate și noi treceri de pietoni? Și lipsa acestora a fost reclamată.

- Am văzut chiar săptămâna aceasta pe Facebook că unii reclamau că sunt balustrade legate cu sârme. Da, așa este, pentru că lucrările nu sunt gata, dar le-am cerut constructorilor ca, cel puțin acolo unde pietonii au acces, să pună acele balustrade, pentru a nu ne trezi cu anumite incidente. Mai avem lucrări la partea de balustrade, iluminat, spații verzi, piste de biciclete. Eu zic că și trecerile de pietoni vor fi suficiente. Sunt treceri la pasajul de la Piața Cetate, una într-o parte, una în cealaltă. Avem piațeta pietonală din fața Catedralei, în plus va mai fi și o trecere de pietoni pe pasajul de la Poliția Rutieră, înspre stația de tramvai de la Gojdu. Când toată lucrarea va fi finalizată, cu trotuarele și trecerile amenajate, oamenii vor vedea că sunt suficiente.

PRIMAR PE ȘANTIER. Florin Birta a fost, mai ales în 2023, un vizitator nelipsit de pe șantierele Oradiei, în special pe cele ale pasajelor subterane din Centrul Civic, discutând cu inginerii și constructorii, pentru a se asigura că lucrările mari vor fi terminate până pe 31 decembrie, ca orașul să nu piardă bani europeni. Așa a și fost...

Cel târziu în iunie vor începe zborurile

- Companiile Nokian și Stihl au început, respectiv anunțat, investiții de amploare în Oradea, de 650 milioane euro, respectiv 125 milioane euro. Ce aduc ele orădenilor? Ce investitori mai căutați pentru oraș?

- Sunt cele mai mari investiții care s-au făcut în Oradea în ultimii 30 de ani. Nokian va deschide fabrica anul acesta și va produce primele cauciucuri „made in Oradea”, iar Stihl va începe construirea fabricii de pe Șoseaua Borșului. Sunt niște investiții care vor aduce bunăstare orădenilor și bihorenilor. Rolul administrației publice locale este de a crea locuri noi de muncă, căci apare o concurență între firme ca să-și fidelizeze oamenii. Știu firme din parcul industrial care deja și-au „securizat” oamenii, să nu-i fure Nokian sau Stihl, cu salarii mai mari. Colegii de la ADLO poartă discuții cu potențiali noi investitori. Căutăm în special investitori care să facă producție.

- Air Oradea n-a adus până acum niciun zbor. În ce fază a ajuns procedura de selecție după ce compania HiSky a fost declarată eligibilă? Câți din cei 750.000 euro ceruți de HiSky pe următorii 5 ani ar fi asigurați de Primărie?

- Oferta operatorului a fost acceptată, iar acum se lucrează cu casa de consultanță la întocmirea planului de afaceri. Sperăm ca până în luna martie să semnăm contractul și din aprilie, mai sau cel târziu iunie să începem zborurile spre destinațiile București, Londra, plus zborurile charter. Din suma care va fi dată companiei respective, 60% va suporta Primăria Oradea, iar 40% Consiliul Județean, așa cum sunt procentele celor două entități în compania Air Oradea.

- Un proiect aprobat de Consiliul Local încă din 2020, cel al unui nou stadion cu 16.000 de locuri, este în stand-by. Ce șanse mai are orașul să primească finanțare de la Guvern pentru el? Se mai mută Zoo în Băile Felix, ca să facă loc hub-ului sportiv?

- Sperăm să obținem finanțarea pentru stadion și ne vom mobiliza în acest sens, mai ales că am rezolvat cam toate problemele cu terenul. Referitor la mutarea Grădinii Zoologice în Băile Felix, se pare că unii nu înțeleg cât de utilă ar fi aceasta pentru turiști. N-o să mai insistăm. Avem ca variantă de backup să o mutăm în capătul străzii Gheorghe Doja, unde municipiul are o pădure, mai ales că strada va fi asfaltată până acolo anul viitor. Zona va avea conectivitate și prin viitoarea centură metropolitană de nord.

- Cine nu înțelege oportunitatea? Administrația din Sânmartin?

- Unii nu înțeleg. Nu intru în detalii.

Tram-tren, obligatoriu pe Lacul Roșu

- Ați promis că veți fi un primar atent la problemele orădenilor. Vă țineți audiențele pentru a le afla nemulțumirile? Care sunt principalele lor doleanțe?

- Când sunt în Oradea, îmi țin audiențele, iar când sunt plecat, de pildă la București, le țin colegii mei consilieri. Problemele sunt diverse, de la spații de locuit până la neînțelegeri cu asociațiile de proprietari referitoare la parcări, la treceri de pietoni. Ne ocupăm de toate, dacă avem posibilitatea legală.

- Ați fost convins de localnicii din Nufărul să renunțați la proiectul unui drum în favoarea unui spațiu verde. Ce șanse au locuitorii din zona Lacul Roșu să-i ascultați și să nu le treacă tram-trenul prin fața blocurilor?

- În Nufărul am văzut că în zona vizată inițial era o pădure, iar drumul se putea face la 50-100 de metri distanță. Pe Lacul Roșu, în schimb, este singura posibilitate tehnică pe care proiectanții au găsit-o ca să lege linia de tramvai de calea ferată și zona Gării, căci trebuie să se respecte anumite raze, anumite curburi, pentru crearea acestor legături.

- Piața Nufărul este închisă deja de un an, iar licitația pentru găsirea unei firme care să construiască acolo o parcare din fonduri proprii a eșuat. A fost un experiment nereușit?

- Da, a fost un experiment nereușit. Am dorit să atragem investitori privați, dar am scos proiectul la licitație de două ori și nu s-a prezentat nimeni. Am luat decizia să dăm drumul la o licitație pentru proiectare și execuție și vom construi acea parcare pe banii Primăriei. Nu excludem ca la parter să funcționeze o mică piață pentru producători locali.

- Primăria a pierdut la Tribunalul Satu Mare procesul cu firma Nymphaea, controlată de Alexandru Mudura jr., care nu a mai construit hotelul promis lângă Aquapark? Ați atacat decizia? Cum vedeți soluționarea problemei?

- Am acționat în judecată firma pentru că nu și-a îndeplinit obligația de a construi acel hotel. În primă instanță am avut câștig de cauză, iar la Tribunalul Satu Mare am pierdut. Este clar că facem apel și cred că, până la urmă, vom avea câștig de cauză. Primăria vrea ca acel hotel să fie construit, este necesar pentru clienții aquaparkului.

Ce ne așteaptă în 2024?

- Realizați investiții care prioritizează transportul în comun, dar localnicii se plâng de programul curselor și de traseele OTL. Ce veți face pentru ca transportul în comun să devină o opțiune serioasă?

- Trebuie să eliberăm liniile de tramvai și autobuzele de blocajele auto. Proiectul pentru reabilitarea zonei Magheru - Republicii va prioritiza linia de tramvai, iar orădeanul va constata că va ajunge mai repede din Nufărul la Gară cu transportul în comun. Blocajele de până acum s-au creat și din cauza șantierului din Centrul Civic, dar am avut la dispoziție linia nouă de tramvai, care leagă zona Cantemir de zona centrală pe la Universitate. Se gândesc noile trasee pentru autobuze și cred că în cel mai scurt timp transportul în comun va fi bine pus la punct. Îmbunătățim și flota OTL: am semnat un contract pentru achiziția a încă 9 tramvaie și derulăm o licitație pentru 30 de autobuze.

- Ce planuri aveți pentru modernizarea ori extinderea spațiilor verzi?

- Vom scoate la licitație până la finalul lunii ianuarie reabilitarea a cinci parcuri - 1 Decembrie, 22 decembrie, Parcul de la Cetate, Brătianu și Parcul Libertății cu lunca Crișului - iar din iulie ar putea începe lucrările. Totodată, Parcul Petőfi  este în lucru, iar la parcul din Episcopia trebuie să începem lucrările. Vizăm și o finanțare pentru înființarea unei păduri urbane în zona Ioșia, pe malul Crișului.

- Cetatea se tot „revitalizează” de ani de zile, dar e tot slab populată. Cine și ce este de vină?

- Continuăm să investim în Cetate. Anul acesta mai intră un bastion în reabilitare. S-au deschis restaurante, se deschide o berărie artizanală, scoatem hotelul din Cetate la licitație pentru un hotel-școală. Încet, încet, va prinde contur. Într-adevăr, nu s-a putut dintr-odată. În plus, s-a reabilitat toată zona din fața Cetății, iar acum există conexiunea pietonală din centru până la fortăreață. În 2-3 ani, Cetatea va ajunge un reper.

- Proprietarii fostului Hotel Parc sunt supraimpozitați, dat fiind că imobilul de pe Corso nu este nici acum renovat?

- Nu sunt supraimpozitați. Au autorizație de construire pentru reabilitarea fațadei și au pus și o garanție în contul Primăriei. Au termen până pe 30 iunie să realizeze investiția. Dacă nu o finalizează, li se aplică supraimpozitarea retroactiv, vom lua banii puși drept garanție și vom reabilita fațada pe banii lor.

- La ce se pot aștepta orădenii în 2024? Ce șantiere noi se deschid?

- Au început lucrările la pasajul de peste Șoseaua Borșului, care va permite accesul facil la Parcul Industrial și legătura cu terminalul intermodal. În iunie-iulie estimăm că vom începe lucrările la pasajul de la intersecția Tudor Vladimirescu cu Decebal, vom începe lucrările la Spitalul de Boli Infecțioase, unde avem asigurată finanțarea de 135 milioane euro prin PNRR și avem un constructor desemnat, iar spre toamnă probabil și la viitoarea piațetă de pe strada Dunării, unde vor rămâne artere de trafic, dar se creează o zonă pietonală și se desființează parcările. Continuăm asfaltările în cartiere și vom pune noi covoare asfaltice pe artere importante, precum o parte din strada Primăriei, Calea Aradului și bulevardul Decebal.

„Intenționez să candidez la încă un mandat”

- PSD-iștii acuză administrația pe care o conduceți de lipsă de transparență: spun că, de pildă, Primăria nu a răspuns la o cerere veche de trei luni privind salariile de la CAO. Cum răspundeți?

- Unii oameni sunt obișnuiți cu salarii mari la companiile de apă de prin alte părți. În Oradea, salariul directorului CAO respectă unele reguli și este la nivel de viceprimar. Nu sunt salarii de sute de mii de lei pe lună, cum insinuează alții. Le-am explicat (n.r. - reprezentanților PSD), inclusiv într-o ședință de Consiliu Local, că le pune Compania de Apă la dispoziție toate datele, să meargă, să le verifice, să se uite pe statele de plată...

- În companiile private se practică autoevaluarea. Dacă ar fi să faceți una, cum ați caracteriza cei peste 3 ani de mandat la cârma Oradiei? Ce notă v-ați da?

- În administrația publică evaluarea o fac alegătorii, o dată la 4 ani. Cred că e cea mai bună evaluare pe care o poate avea un primar. Așadar, mai am vreo 6-7 luni și, dacă voi mai candida la un nou mandat, alegătorii vor evalua munca mea. Ce pot să spun este că mi-am dedicat timpul pentru Oradea și am fost prezent aici zi și noapte, dacă a fost nevoie, la fel și pe șantiere, alături de colegii din Primărie. Este o echipă în spate și vreau să le mulțumesc colegilor pentru că am reușit să ducem la bun sfârșit ceea ce s-a realizat în oraș.

- Totuși, o notă?

- O vor da alegătorii.

- Așadar, veți candida pentru un nou mandat în funcția de primar? Pe cine vedeți ca un potențial adversar de temut?

- PNL Bihor și-a desemnat de fiecare dată candidații în urma unor sondaje, este cea mai sănătoasă metodă. Dacă sondajele vor arăta că primarul Florin Birta are șanse să câștige Primăria, intenționez să candidez la încă un mandat. Un sondaj s-a făcut deja, dar se va mai face unul în primăvară. În privința altor candidați, fiecare partid și-i va desemna. Orice candidat poate fi un adversar de temut...

- Sunteți și președintele PNL Oradea. Cum vedeți șansele partidului dvs. la locale în Oradea, după ce în 2020 a obținut un procent de 65% și o majoritate comodă în Consiliul Local? Dar pe cele ale principalilor opozanți: PSD, UDMR și, mai nou, AUR?

- Cred că, dacă eu și consilierii PNL vom duce la bun sfârșit ceea ce avem de făcut până la alegerile locale, orădenii ne vor da o notă de trecere. Nu pot să dau un pronostic. Nici în ceea ce privește celelalte partide nu am cum să înaintez cifre.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!