Parlamentarii liberali de Bihor au lansat Guvernului, în declaraţiile politice săptămânale, întrebări aspre cu privire la modul în care sunt gestionate resursele naţionale. Deputatul Gavrilă Ghilea a arătat că, în loc să exploateze, România importă „la greu” cărbune şi ţiţei, dezechilibrând grav balanţa de plăţi externe, în timp ce senatorul Cornel Popa a criticat politica proiectelor de infrastuctură “începute sau anunţate şi niciodată terminate”.
Ghilea a citat proiectul Strategiei Energetice a României, care estimează rezerve totale de peste 12,5 miliarde de tone de lignit şi 2,2 miliarde tone huilă, din care însă doar o mică parte se regăsesc în perimetre exploatate. Datele Institutului Naţional de Statistică arată că, în primele 7 luni ale acestui an, producţia de cărbune net a României a scăzut cu aproape 10% faţă de perioada echivalentă a anului trecut, depăşind cu puţin 2,3 milioane de tone echivalent petrol.
„În acelaşi interval de raportare, România a importat peste 300.000 tone cărbune net echivalent petrol, cu aproape 58% mai mult faţă de cantitatea importată în perioada similară a anului precedent”, arată deputatul PNL, menţionând că şi importurile de ţiţei din primele 7 luni ale anului în curs au înregistrat o creştere de peste 530% (!) faţă de acelaşi interval al anului 2017, în timp ce importul de gaze naturale utilizabile s-a majorat cu 15%.
„În condiţiile în care aproape un sfert din producţia de energie a României este asigurată de termocentrale, reducerea volumelor de cărbune şi ţiţei exploatate din bazinele interne şi escaladarea importurilor acestor resurse sunt de natură să dezechilibreze grav balanţa de plăţi externe a ţării noastre”, a concluzionat parlamentarul liberal, precizând că, „în primele 7 luni ale acestui an, România a continuat să înregistreze cel mai mare deficit comercial din Europa Centrală şi de Est, care a depăşit deja 7,5 miliarde euro, fiind cu 11,25% mai mare comparativ cu perioada similară a anului trecut”, trendul ascendent al acestor evoluţii fiind întreţinut şi de preconizata închidere, în următorii 5 ani, a ultimelor exploataţii miniere din Valea Jiului...
Pe de altă parte, pornind de la declaraţia comisarului european Corina Creţu, care s-a arătat “extrem de îngrijorată” privind capacitatea redusă a Guvernului Dăncilă de a atrage fonduri europene, de a-şi respecta promisiunile pe sectorul infrastructură şi de a depune proiecte eligibile, senatorul Cornel Popa s-a arătat “de-a dreptul înspăimântat” cu privire la soarta României în viitorul apropiat, “dacă amatorismul, incompetenţa şi prostia vor continua să ne conducă aşa cum se întâmplă astăzi”.
“Corina Creţu amintea, la capitolul gafe uriaşe în infrastructură, autostrada Sibiu-Piteşti, care nu are aviz de mediu, deci nu poate fi finanţat de UE şi autostrada Târgu-Mureş - Iaşi, construită prin parteneriat public-privat, la alegerea autorităţilor române. Eu amintesc fiecare porţiune de drum începută şi abandonată sau prost făcută şi refăcută apoi. Avem un guvern al proiectelor începute sau anunţate şi niciodată terminate. Am întrebat miniştrii Transporturilor pe care i-a plimbat PSD în guvern când vor finanţa Autostrada Transilvania, când vor finanţa centuri ocolitoare ale oraşelor de la graniţa cu Ungaria, când vor termina lucrări începute şi abandonate, care duc la pierderea unor fonduri uriaşe. Răspunsurile arată frumos pe hârtie, dar rezultatul este ceea ce se vede – o frumoasă ţară europeană cu o infrastructură de transport de secol trecut”, a arătat Popa.