De ani de zile "casa" pasionaţilor de zbor din Bihor şi din împrejurimi, aerodromul din comuna Ineu a devenit, anul acesta, şi şcoală de zbor.

Singura din Bihor, şcoala ALB Aviation Training a primit autorizaţia din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române şi a început să pregătească pasionaţi să devină piloţi de planoare, elicoptere sau avioane de dimensiuni mici. Întâi la sol, apoi în aer... 

Casa avioanelor 

Pe cerul Ineului, rare sunt perioadele în care nu apar "păsări" de mari dimensiuni. Aflat la circa 20 de kilometri de Oradea, aerodromul deschis încă din 2011 în cadrul complexului Kings Land a devenit în timp locul de întâlnire al pasionaţilor de zbor, cu avioane sau planoare, unii dintre ei deţinând propriile aeronave pe care le "parchează" în hangarele aerodromului. 

"Avem şi un aeroclub sportiv. Suntem aproximativ 25 de membri, dar nu toţi sunt piloţi. Unii vin doar şi zboară cu noi", spune David Nagy Molnar (dreapta), pilot şi administrator al aerodromului. Înainte de izbucnirea pandemiei, aici poposeau să alimenteze sau să facă o pauză din periplul lor aerian şi piloţi din ţări ca Franţa sau Germania. 

Din acest an, la Kings Land s-a deschis şi o şcoală de aviaţie, autorizată în luna februarie de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. "Este singura şcoală de zbor din Bihor. Cei care voiau să înveţe erau nevoiţi să meargă până acum la Timişoara, în Arad sau în Ungaria, la Nyíregyháza", spune David, instructor şi co-fondator al şcolii alături de neamţul Patrick Puskeiler (stânga), pilot şi fost campion al Germaniei la planorism. De ani buni, acesta din urmă este membru al aeroclubului din Bihor şi petrece mult timp pe meleagurile noastre, perfecte - spune el - pentru planorism. 

Şcoală printre nori 

Cei doi sunt şi principalii instructori ai şcolii, alături de alţi colaboratori acreditaţi. Până acum, ALB Aviation Training, cum a fost denumită şcoala, a obţinut autorizaţia de a ţine cursuri pentru licenţe de planor şi motoplanor, inclusiv acrobaţii cu astfel de aeronave. Alţii optează să înveţe să piloteze avioane de dimensiuni mici. 

"Sunt două tipuri de licenţe: light aircraft pilot licence (LAPL) şi private pilot license (PPL). Prima o obţii dacă vrei să pilotezi, aşa, din pasiune, doar avioane cu masa maximă la decolare de 2 tone şi cu maximum 4 persoane, inclusiv pilotul", explică David. 

În schimb, licenţa PPL poate însemna primul pas pentru obţinerea licenţei comerciale, cu alte cuvinte a celei care îţi permite să transporţi pasageri ca pilot profesionist. "Cei care primesc această licenţă pot să piloteze avioane cu o masă totală la decolare de 5,7 tone şi cu până la 5 pasageri. Apoi pot continua spre o academie de zbor", spune instructorul. 

Pentru elicoptere, cursurile sunt evident adaptate, fiind ţinute în colaborare cu instructori externi din Bucureşti, dar şi cu o companie din Bihor care deţine elicoptere, numită Fly Company.

Nu e pentru oricine... 

Cum înveţi să zbori? "Pot spune că seamănă cu şcoala de şoferi, în sensul că întâi există un modul teoretic şi apoi unul practic", explică David. Desigur, dificultatea e mai mare. Spre exemplu, cei care învaţă să piloteze un avion învaţă - online, mai cu seamă din cauza pandemiei - materii ca navigaţie, legislaţie aeriană, aerodinamică, noţiuni tehnice despre aeronave, proceduri operaţionale, dar şi meteorologie.

Abia apoi urcă într-un avion, în prima fază alături de instructor. Pentru a obţine licenţa de private pilot e nevoie de cel puţin 45 de ore de zbor. "Din astea, cam jumătate elevul zboară alături de instructor, iar cealaltă jumătate singur, sub supraveghere", explică co-fondatorul şcolii.  

Cum aviaţia nu e un domeniu tocmai accesibil oricui, şi cursurile şcolii ALB Aviation Training sunt destul de costisitoare. Concret, un curs pentru obţinerea Private Pilot Licence costă în jur de 7.500 de euro, iar cu cheltuielile pentru obţinerea vizelor medicale şi cu taxele pentru examinarea finală, susţinută sub supravegherea Autorităţii Aeronautice Civile din România, suma urcă la circa 8.200 de euro. Ceva mai ieftin este cursul pentru pasiune, cum e cel pentru "light aircraft", acesta costând 6.000 de euro. 

Tu şi cerul 

Cei mai mulţi dintre elevii şcolii au început cursurile în perioada stării de urgenţă, învăţând online părţile teoretice. După 15 mai, la şcoala de aviaţie din Ineu au început să se ţină şi lecţiile propriu-zise de zbor, instructorii şi cursanţii purtând măşti ca să evite răspândirea virusului. 

Elevii nu sunt doar din Bihor, ci şi din alte zone ale ţării, cum ar fi Timişoara sau Braşov. Pasionat de aviaţie de multă vreme şi pilot de planoare din 1998, Daniel Mureşan (39 ani), un clujean mutat în Timişoara, a decis să se înscrie la şcoala din Ineu pentru a obţine licenţa de "private pilot". "Primele ore de zbor sunt mai grele, pe urmă începi să fii mai relaxat un pic şi să te coordonezi mai bine. Ca atunci când înveţi să mergi pe bicicletă...", spune bărbatul, care ia lecţiile pe un avion Cessna 150. Următorul "hop" e primul zbor "solo", adică fără instructor. "Instructorii sunt oameni experimentaţi şi îşi dau seama când eşti capabil să faci asta. La zborul acela eşti atât de concentrat pe ce trebuie să faci că nu-ţi dai seama cum trece. Realizezi abia apoi...", povesteşte el.

Deocamdată, Daniel nu se gândeşte la o carieră în acest domeniu, ci învaţă pur şi simplu din pasiune. "E un hobby, unul scump", râde el. Dar, totuşi, unul dintre puţinele hobby-uri care se practică printre nori...