Administraţia Domeniului Public Oradea derulează, de câţiva ani, o activitate de inventariere a locurilor de înmormântare disponibile la Cimitirul Municipal Rulikowski. Pe această cale, orădenii care au locuri de înmormântare concesionate sau au strămoşi înmormântaţi aici sunt rugaţi să-şi verifice situaţia pentru a fi siguri că nu există nicio problemă.

Din dorinţa de a crea o bază de date reală privind situaţia locurilor de înmomântare al căror contract de concesiune a expirat, a celor pentru care mai există contracte în derulare, numărul lor, precum şi numele celor înmormântaţi, Administraţia Domeniului Public (ADP) Oradea a început, în urmă cu câţiva ani, o acţiune de inventariere a locurilor de veci din Cimitirul Municipal.

"Le recomandăm celor care au locuri de înmormântare concesionate sau au strămoşi înmormântaţi în Cimitirul Municipal să-şi verifice documentele sau să facă o vizită la Administraţia Cimitirului pentru a se informa asupra situaţiei privind taxa locurilor de concesionare. Cei care aveau locuri de veci concesionate şi perioada pentru care au achitat taxa a expirat trebuie să ştie că au obligaţia să prelungească concesionarea, în caz contrar acestea vor fi atribuite pentru noi înmormântări", informează Liviu Andrica, directorul ADP Oradea.

În luna ianuarie a fiecărui an, Administraţia Cimitirului afişează la sediu o listă cu locurile de înmormântare în privinţa cărora termenul de concesionare a expirat sau expiră până la sfârşitul anului. De asemenea, cei al căror drept de folosinţă a expirat sau e pe cale să expire sunt notificaţi prin scrisoare recomandată trimisă la ultimul domiciliu cunoscut. La expirarea unui an de la prima afişare, lista locurilor de înmormântare în cazul cărora termenul de concesionare a expirat va fi afişată timp de 90 de zile calendaristice la sediul administraţiei cimitirului, iar titularii contractelor vor fi notificaţi. Dacă nici după expirarea acestui termen foştii titulari nu îşi vor reînnoi dreptul de folosinţă, respectivele locuri de veci intră în patrimoniul municipiului, putând fi atribuite pentru alte înmormântări.

Orădenii care vor veni să-şi clarifice situaţia trebuie să prezinte cartea de identitate a concesionarului, o copie a actului concesiunii (contract, chitanţă) şi suma aferentă prelungirii contractului de concesiune. În cazul în care s-a făcut masa succesorală după concesionare, trebuie să vină cu certificatul de moştenitor după concesionarea locului. De menţionat că în certificatul de moştenitor trebuie să se facă referire la parcelă, rând, loc. De asemenea, mai trebuie ştiut că în contractele de donaţie trebuie menţionat gradul de rudenie, având în vedere că, potrivit regulamentului Cimitirului, locurile de veci pot fi donate până la gradul IV inclusiv – transmite Teodor Vaida, administratorul Cimitirului Municipal.

Contractul de concesionare a locurilor de veci se face, începând de anul trecut, pe o perioadă de 10 ani, taxa de concesionare fiind de 310 lei/10 ani/pe loc, iar dacă locul este dublu, suma achitată va fi de 620 lei pe 10 ani, în timp ce, pe 20 de ani, va ajunge la 1.240 lei. În cazul în care contractul de concesiune a expirat, se va percepe, retroactiv, de la data expirării până în prezent, o taxă de 31 de lei/loc/an, iar dacă sunt două locuri, suma va fi dublă.

În anul 2017, în Cimitirul Municipal au fost înmormântate 1.739 de persoane, iar în acest an, până în prezent, numărul persoanelor decedate a ajuns la 837.

Loredana Buz,
Consilier Relaţii Publice ADP Oradea