Compania germană de auto BMW va construi o fabrică în Ungaria, la Debreţin, a anunţat, marţi, la Budapesta, Péter Szijjártó, ministrul ungar al Afacerilor Externe şi al Comerţului Exterior, citat de MTI.

Potrivit sursei citate, fabrica se va ridica pe un teren de 400 de hectare, aflat în apropierea oraşului aflat la 75 kilometri de Oradea, şi va produce pe o singură linie de producţie atât autovehicule tradiţionale, cât şi electrice, cu cele mai moderne tehnologii din industrie auto.

1.000 de locuri de muncă

Capacitatea fabricii va fi de 150.000 de maşini pe an. Péter Szijjártó a accentuat că valoarea investiţiei depăşeşte un miliard de euro şi va crea, încă de la început, peste 1000 de locuri de muncă noi. Acesta a explicat că terenul pe care se va ridica fabrica o să ajungă în proprietatea BMW în a doua parte a anului viitor, iar în 2019 va începe recrutarea forţei de muncă.

Investiţia contribuie la competitivitatea Ungariei şi consolidează relaţiile economice dintre Ungaria şi Germania, a arătat ministrul, subliniind că atunci când Ungaria a intrat în competiţia pentru investiţii a reuşit să vină cu argumente serioase pentru alegerea acestei ţări, inclusiv impozite mici, o reglementare flexibilă a pieţei forţei de muncă, formare profesională duală şi pregătirea forţei de muncă în domeniul tehnic şi informatic de mare calitate.

14 luni de negocieri

În opinia oficialului ungar, politica economică bazată pe toate acestea s-a dovedit a fi una de succes. Investiţiile cresc an de an, iar anul trecut au fost depăşite toate recordurile: 96 de investiţii noi au fost demarate în Ungaria prin intermediul sistemului de promovare al investiţiilor.

Ministrul a subliniat că acum se poate vorbi despre un nou succes semnificativ, întrucât unul dintre cei mai mari, mai de succes şi mai moderni producători de automobile din lume a ales Ungaria pentru creşterea capacităţii sale de producţie în Europa. Negocierile durează de 14 luni, BMW a analizat mai multe oraşe europene pentru a realiza această investiţie, a spus ministrul.

Avantaje: infrastructura şi personalul

Reprezentanţii BMW consideră că Debreţinul este locul ideal pentru a-şi extinde reţeaua de producţie, datorită infrastructurii foarte bune, datorită legăturilor logistice şi datorită furnizorilor existenţi. Personalul calificat din zonă a fost un alt avantaj important. Pe lângă echipa de la uzină, numeroase locuri de muncă vor fi create la furnizori de piese şi servicii, atât în cadrul noii facilităţi de producţie, cât şi în regiune, mai spune compania.

Uzina se va adresa mai ales pieţei europene, unde BMW a vândut 1,1 milioane de maşini anul trecut, ceea ce reprezintă 45% din producţia sa totală. Construcţia uzinei va începe în a doua parte a anului 2019.

BMW are reprezentanţă proprie în Ungaria din 2004 şi a achiziţionat anul trecut materiale şi servicii în valoare de 1,4 miliarde euro din ţara vecină.

"O creştere globală"

"Decizia BMW Group de a construi această uzină nouă reafirmă perspectiva noastră pentru o creştere globală. După investiţiile semnificative din China, Mexic şi SUA, acum ne consolidăm activităţile din Europa pentru a menţine un echilibru al producţiei la nivel mondial între Asia, America şi continentul nostru, Europa", a declarat Harald Krüger, preşedinte al Consiliului de Administraţie al BMW AG.

"Europa este cea mai mare locaţie de producţie a BMW Group. Numai în 2018 investim peste un miliard de euro în uzinele noastre din Germania pentru a le actualiza şi a le pregăti pentru mobilitatea electrică", a mai spus acesta.

Hotnews semnalează că este prima uzină pe care BMW o deschide după 2000. În Ungaria produc maşini şi rivalii germani ai BMW: Audi şi Mercedes. Presa a mai scris în ultimii ani despre dorinţa BMW de a deschide o uzină în regiune, dar sursele rar au pomenit România ca fiind pe lista scurtă, aceasta fiind formată din Ungaria, Slovacia şi Polonia.

"Un minus de competitivitate"

Întrebat dacă Oradea s-a aflat printre opţiunile BMW pentru amplasarea noii fabrici, primarul Ilie Bolojan a declarat că municipiul de pe Crişul Repede nu a fost eligibil pentru această investiţie.

Agenţia de investiţii a Guvernului, Invest România, a căutat în ultima jumătate de an la cererea grupului BMW amplasamente disponibile în suprafaţă de 200 – 400 hectare în toată ţara.

"Municipiul Oradea nu are disponibile suprafeţe de teren atât de mari", a declarat primarul Ilie Bolojan.

Edilul este de părere că investitorii ar fi preferat oricum Ungaria, chiar dacă găseau amplasamente disponibile în România.

"Ţara noastră are un minus de competitivitate la care companiile se uită: au trecut deja doi ani de când Guvernul nu are operaţională schema de ajutor de stat. Polonia, Ungaria, Serbia, toate ţările cu care suntem în competiţie din punct de vedere economic acordă ajutoare de stat, dar România nu", a spus primarul de Oradea.

Bolojan a mai afirmat că Oradea a pierdut numai în ultimul an doi investitori în favoarea Ungariei din cauză că autorităţile din România nu le-au oferit scutiri de taxe şi impozite sau alte facilităţi.