Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, sâmbătă, decretul de promulgare a Legii privind finanţarea activităţii partidelor politice şi campaniilor electorale, după ce în prima fază legea a fost retrimisă Parlamentului, pentru reexaminare, iar legislativul a făcut modificările cerute de şeful statului.

Noua lege a finanţării partidelor şi campaniilor electorale a trecut cu o majoritate de 296 de voturi de Camera Deputaţilor, decizională în acest caz. Reprezentaţii UDMR au fost singurii care s-au abţinut (11) sau au votat împotrivă (4).  Actul normativ nu rezolvă însă problemele de fond în domeniu, în special a  transparenţei cheltuielilor, aşa cum gândul a prezentat încă de la eleborarea legii în comisia de cod electoral.

Astfel, aşa cum arată noua lege, campaniile electorale se vor depinde în mare parte de împrumuturi, care vor fi operate prin conturi bancare, dar care pot fi converite ulterior în donaţii, cu acordul părţilor, până la concurenţa plafonului legal. problemele de transparenţă vor rămâne însă, de vreme ce partidele şi candidaţii nu sunt obligaţi să publice numele sponsorilor sau sumele pe care le împrumută înainte de data alegerilor. Acestea vor fi aduse la cunoştinţa publicului prin intermediul Monitorului Oficial, dar nu până la 31 martie, ca până acum, ci până la 30 aprilie, în anul următor. În plus, proiectul noii legi introduce varianta împrumuturilor ca sursă de finanţare, rămase însă confidenţiale dacă nu depăşesc 100.000 de lei.

De asemenea, cheltuielile electorale vor fi decontate de stat, în trei luni de la alegeri dacă partidul sau candidatul a obţinut 3% din voturi.

Totodată, publicitatea stradală este eliminată, lansările de candidaţi şi strângerea de semnăturirămân însă în "zona gri" de finanţare, în condiţiile în care legea nu face nicio referire la alte cheltuieli în afara celor "privitoare la realizarea materialelor de propagandă

După cum gândul a mai semnalat, publicitatea stradală, evaluată la milioane de euro şi în mare parte nefacturată având în vedere şi lipsa de reglementare în outdoor, ar urma însă să fie complet eliminată. Afişele de mari dimensiuni, cum erau cele expuse pe bilboard-uri, ca şi mesh-urile care au ocupat faţade de clăriri ori "steagurile" montate pe fiecare stâlp de iluminat public nu mai sunt încadrate în categoria promoţionalelor electorale. Din această măsură ar urma să piardă marile companii din outdoor, piaţă controlată de apropiaţi ai deputatului Sebastian Ghiţă, dar şitiparniţele de partid.

De asemenea, materialele de propagandă se reduc la afişe, machete de presă, broşuri şi clipuri electorale pentru televiziuni şi mediul online, dar mita electorală fără siglă de partid nu este exclusă.

(sursa: www.gandul.info)