Criza îşi spune în continuare cuvântul pe piaţa muncii din România, astfel că oferta este net inferioară faţă de cerere. În acest context, există situaţii în care pentru un loc de muncă aplică şi câteva mii de oameni.

Jobul anului 2012, potrivit BestJobs, a fost agent de distribuţie marfă. Un număr de 6.600 de români au aplicat anul trecut pentru un anunţ cu acest loc de muncă. Candidatul ideal trebuia să aibă studii medii, carnet de conducere categoria B cu cel puţin trei ani de experienţă sau 300.000 de km parcurşi, cunoştinţe în domeniul auto, abilităţi de organizare şi flexibilitate. Salariul oferit pentru acest job a fost confidenţial, însă în anunţul postat pe Bestjobs se specifica faptul că "angajatorul oferea un pachet de salarizare motivant, un mediu de lucru dinamic cu posibilităţi de dezvoltare şi tichete de masă".

Un alt loc de muncă pentru care au aplicat mulţi români a fost cel de operator pariuri sportive la o cunoscută agenţie de profil. Potrivit eJobs, anunţul lansat de compania în cauză pentru 10 posturi de operator de pariuri a strâns 11.918 de aplicaţii. "Acestea au fost joburi entry level, pentru care au putut aplica atât studenţi, cât şi persoane cu experienţă de minim 6 luni, fapt ce explică numărul mare. Practic, au putut aplica persoane care au lucrat în vânzări sau servicii clienţi, indiferent de industrie", a declarat pentru gândul reprezentanţii eJobs.

Pentru nivelul de top, în 2012 bătălia s-a dat pentru un post de director comercial în industria bunurilor de consum (FMCG) al cărui salariu era cuprins între 3.500 şi 4.000 de euro, la care se adăuga un bonus în funcţie de realizări acordat după şase luni de la angajare. "Pentru acest post au aplicat 1.200 de candidaţi, din care 20% au avut CV-uri false cu expertizele şi competenţele cerute de post", a declarat pentru Petre Nicolae, directorul CBC România, companie de training şi recrutare.

Acesta explică numărul mare de candidaţi pentru postul de director comercial prin faptul că aplicanţii proveneau din companii care şi-au restrâns activitatea pe fondul lipsei unor strategii concrete de dezvoltare, din companii care au intrat în insolvenţă sau pur şi simplu erau manageri "desegmentaţi" profesional, care au lucrat într-un singur loc mai mult de cinci ani şi care nu aveau competenţe complete.

Un anunţ extrem de important anul trecut în piaţa de recrutare de personal a fost cel pentru postul de director general la Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române "Tarom SA", dar şi al membrilor din Consiliul de Adminsitraţie. 5.000 de CV-uri au fost primite de către head-hunterul George Butunoiu, care s-a ocupat de procesul de recrutare împreună cu PricewaterhouseCooper, una dintre cele mai mari companii de audit şi consultanţă din lume.

"Pentru Tarom au venit foarte multe CV-uri din străinătate, inclusiv unele extrem de neaşteptate. Au fost în jur de 5.000 de CV-uri. De exemplu, a fost unul care a fost profesor la Oxford. Acesta voia în Consiliul de Administraţie, nu postul de manager simplu. Un alt candidat care a aplicat pentru acest post era un fost director pentru unul dintre serviciile importante ale Reginei Angliei. Au venit CV-uri şi din Asia, Singapore, India, din SUA", a declarat pentru gândul George Butunoiu.

Într-o piaţă încă în criză, segmentul în care ofertele de muncă au fost abundente a fost reprezentat de către vânzări. Cel mai des întâlnit loc de muncă în 2012 a fost cel de agent vânzări (în diverse domeni), în contextul în care întregul domeniu a înregistrat o creştere anulă de 25%.

"În ceea ce priveşte candidaţii, numai în ultimii an au existat aproape 193.000 de CV-uri actualizate ale celor cu experienţă în vânzări, astfel încât şi cererea este pe măsura ofertei. La nivel general, în vânzari au existat în total 25.000 de locuri de muncă disponibile anul trecut", au declarat pentru gândul reprezentanţii BestJobs.

La rândul lor, reprentanţii eJobs afirmă că pentru vânzări au fost depuse cele mai multe CV-uri, din care anagajatorii şi-au putut găsi cu usurinţă candidatul ideal, neexistând cazuri în care posturile să nu fie ocupate, ca urmare a publicării anunţurilor pe site.