Un proiect aflat în stand-by în România a fost readus în atenţia publică, vineri, de reprezentanţii judeţelor Bihor, Timiş, Arad şi Satu Mare, care au semnat la Oradea un protocol de colaborare care are ca scop sprijinirea dezvoltării infrastructurii rutiere a proiectului transeuropean "Via Carpatia".

Aderare uitată?

Protocolul a fost semnat în cadrul unei conferinţe internaţionale organizate de Consiliul Judeţean Bihor, intitulată "Dezvoltarea infrastructurii rutiere trans-europene", la care au participat reprezentanţi ai autorităţilor din Polonia, Slovacia şi Ungaria.

Autostrada "Via Carpatia" este un deziderat prezentat, încă din 2006, de Polonia şi Lituania. Şoseaua ar lega nordul de sudul Europei, din Lituania în Grecia, trecând prin Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria.

O parte din traseul european se suprapune pe autostrăzi deja construite, însă în ţări precum Slovacia şi România aceste investiţii ar trebui făcute de aici înainte. În 2010, România a aderat la proiectul "Via Carpatia", dar de atunci nu s-a făcut ceva concret în acest sens.

Încercări, întârzieri

Preşedintele Consiliului Judeţean, Pásztor Sándor, a declarat, vineri, pentru BIHOREANUL că semnarea protocolului de susţinere a "Via Carpatia" de către judeţele Bihor, Timiş, Arad şi Satu Mare reprezintă o "scânteie" pentru acest proiect şi că protocolul va fi transmis Ministerului Transporturilor.

"Noi sperăm ca Ministerul Transporturilor să îmbrăţişeze acest proiect, fiindcă vorbim de autostrăzi, şi să-l preia ei. Noi astăzi facem scânteia asta că înaintăm actele prin care arătăm că ne-am înţeles şi susţinem acest proiect", a spus Pásztor, care a precizat că România este "întârziată" în ceea ce priveşte proiectele de finanţare a acestor tronsoane de drumuri.

Finanţări pentru tronsoanele de autostradă din "Via Carpatia", inclusiv un tronson care ar lega Oradea de Arad, ar putea fi obţinute din bani europeni în următorul ciclu de finanţare. Proiectele ar putea fi depuse inclusiv pe regiuni.

"Am fost acum trei săptămâni la doamna prim-ministru (n.r. Viorica Dăncilă) şi am înaintat o informare în acest sens (n.r. – referitoare la proiectul Via Carpatia) şi aşteptăm un răspuns. Au existat şi discuţii între Prefectură şi Ministerul Transporturilor. Am fost asiguraţi că România va face paşi în acest sens", a mai spus şeful CJ Bihor.

Protocolul de la Oradea

Semnatarii protocolului de la Oradea, valabil până în 2022, au fost atât reprezentanţi ai consiliilor judeţene din cele patru judeţe (Bihor, Satu Mare, Timiş şi Arad) cât şi ai prefecturilor. A fost vorba de preşedintele CJ Bihor, Pásztor Sándor, vicepreşedintele CJ Arad, Sergiu Bilcea, preşedintele CJ Satu Mare, Pataki Csaba, preşedintele CJ Timiş, Călin-Ionel Dobra, subprefectul judeţului Arad, Damian Vasilică, prefectul judeţului Bihor, Ioan Mihaiu, prefectul din Satu Mare, Darius Filip, şi prefectul judeţului Timiş, Eva Georgeta Andreaş.

Părţile se obligă să-şi "armonizeze eforturile pentru promovarea proiectului "Via Carpatia" în România" şi să intensifice "consultări reciproce la nivel de experţi pentru implementarea acestui proiect".

La conferinţă ar fi trebuit să participe şi un reprezentant al Ministerului Transporturilor, al cărui nume nu a fost precizat pe agenda evenimentului. Însă misteriosul reprezentant al ministerului n-a mai ajuns la conferinţă din cauza întârzierii cursei aeriene Bucureşti-Oradea, întârziere cauzată de vreme.