Concertele gratuite organizate de companii multinaţionale, iar mai apoi de primăriile din toată ţara au dat showbiz-ului românesc, şi aşa firav, o lovitură aproape letală. Nu cred că există artist român care să nu fi cântat în pieţe publice în faţa unor mulţimi extaziate cu care, în alte condiţii, nu s-ar fi întâlnit.
Treptat, plătirea unui bilet pentru a vedea un artist român a devenit o prostie de neconceput, iar banii pentru intrare au migrat în bugetul pentru bere. Mersul la cântări pe bani a rămas un obicei rezervat doar celor cu pasiuni serioase, iar organizarea de concerte cu bilete a devenit un sport extrem practicat de doar câteva nume mai mari.
În industria distribuţiei de filme lucrurile s-au petrecut invers. Mai întâi a trebuit să fie ucisă cu sânge rece reţeaua de cinematografe de dinainte de 1989 pentru ca mersul la cinema să devină o afacere exclusiv privată. Abia după ce multe oraşe au rămas fără săli de cinema a apărut ideea strălucită a unor caravane cinematografice cu scopuri diverse: să aducă filme în localităţi fără săli de proiecţie, să extindă aria de impact a unor festivaluri, să crească notorietatea unor companii sau să prezinte filme care ajung greu pe marile ecrane sau la TV în România.
Televiziunea, dvd-urile, internetul şi pirateria au pus şi ele umărul la scăderea numărului de spectatori plătitori în sălile de cinema. Cinematografele existente au, de asemenea, o parte considerabilă din vină: vând popcorn prea sărat şi băuturi prea scumpe, iar filmele par să se adreseze aproape exclusiv adolescenţilor, ignorând celelalte categorii de public. Toate acestea puse la un loc, plus confortul din fotoliul de acasă, ne duc tot mai departe de marele ecran. E păcat, fiindcă filmul văzut în sala de cinema alături de alţi oameni aduce a spectacol (mai demult, la finalul proiecţiilor se aplauda), pe când cel urmărit acasă, în singurătate, seamănă cu un recital de karaoke ţinut sub duş.
În oraşul în care unul dintre cele două cinematografe existente s-a închis în urmă cu o lună şi jumătate din lipsă de muşterii, Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea şi Regiune aduce o lună întreagă de filme gratuite în aer liber. Din 4 până în 27 august, Digi Film, TIFF si NexT vor face din Oradea Summer Film o adevărată sărbătoare pentru cinefili. Dacă vremea nu o să le strice planurile organizatorilor va fi frumos - aer curat, lume faină, comuniune artistică şi, mai ales, va fi... gratis. Am să trec şi eu pe acolo, deşi, presimt că mă voi simţi vinovat să urmăresc atâtea filme pe gratis.