Astăzi o zonă nebăgată în seamă, perimetrul delimitat de strada Făgăraşului, Biblioteca Judeţeană, Liceul cu Program Sportiv şi Inspectoratul de Muncă va deveni una dintre zonele căutate ale oraşului.
Pe lângă stadionul pe care Primăria îl va ridica aici, Consiliul Judeţean va construi un Centru Cultural multifuncţional, aşa că şi străzile din zonă trebuie adaptate. La fel cum se întâmplă şi în Ioşia, unde municipalitatea a anunţat deja schimbări în trama stradală.
Schimbarea la faţă
Pe malul drept al Peţei, dincolo de strada Făgăraşului, terenurile virane vor susţine temelia unor construcţii noi. Primăria are în plan să ridice un stadion cu 16.000 de locuri, iar în vecinătate, Consiliul Judeţean Bihor va construi un Centru Cultural (foto).
Dacă stadionul este încă în fază de idee, construcţia centrului ar putea începe anul acesta. În decembrie, CJ Bihor a finalizat concursul de arhitectură organizat pentru acest proiect, desemnând drept câştigător un proiect al Stefano Pozzi & Partners SRL, o subsidiară a unei firme de arhitectură din Italia. Centrul va fi construit, cu fonduri europene, pe o suprafaţă de 4.500 mp, urmând să aibă două săli de spectacole, dintre care cea mai mare cu 1.000 de locuri.
Aceste investiţii implică şi reconfigurarea tramei stradale. Proprietar al multora dintre aceste terenuri, Consiliul Judeţean a întocmit un plan urbanistic zonal care prevede construirea de noi străzi şi lărgirea celor existente.
Străzi mai late
PUZ-ul, care a primit deja aviz din partea Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bihor, iar în curând va fi depus şi la Primăria Oradea, pentru a intra în dezbaterea orădenilor, prevede că străzile Universităţii şi Făgăraşului vor deveni artere cu patru benzi, nu două, câte au în prezent. Cel mai probabil, asta va însemna şi dispariţia unor locuri de parcare din zonă.
De asemenea, va fi lărgită strada care duce dinspre Armatei Române spre Colegiul Partenie Cosma, pe lângă sediul ITM Bihor, şi vor fi create două străzi noi, care vor străpunge suplimentar acest perimetru.
"Trama stradală propusă urmăreşte accesibilitatea zonei şi legăturile acesteia atât cu arterele principale ce duc în centrul oraşului, cât şi cu alte zone funcţionale, existente în împrejurimi sau propuse a se realiza în viitor", se arată în PUZ.
De asemenea, PUZ-ul propus prevede desfiinţarea vechii livezi cu 101 meri şi alţi arbori care se află între parcarea improvizată de lângă ITM şi o veche clădire a Armatei. "Se propune înlocuirea acestora cu arbori de talie mică, medie şi mare, cu rezistenţă ridicată la factorii de poluare din zonele urbane", arată CJ.
În total, ar urma să fie sădiţi de-a lungul şoselelor 184 de arbori, iar alţi 258 în jurul clădirilor.
Carosabil vs. Scuar
Provocări similare sunt şi în alte zone reconfigurate din oraş. După construirea blocurilor de pe strada Oneştilor şi amenajarea a două centre comerciale în vecinătate, zona Oneştilor – Meşteşugarilor a ajuns una de evitat pentru şoferi.
De aceea, Consiliul Local a votat joi, cu unanimitate, investiţii de 12,4 milioane de lei pentru modernizarea străzii Meşteşugarilor, tronsonul cuprins între Oneştilor şi Lăpuşului. Şoseaua va fi lărgită de la două la patru benzi, prin sacrificarea spaţiului verde din faţa caselor.
"Strada Meşteşugarilor se va transforma într-o stradă cu patru benzi de circulaţie, se vor amenaja trotuare atât pe partea dreaptă, cât şi pe partea stângă, şi o pistă de biciclete pe toată lungimea ei", a explicat primarul Florin Birta.
De asemenea, se vor amenaja sensuri giratorii la intersecţiile cu străzile Barcăului şi Lăpuşului şi se vor reloca stâlpii de iluminat public, împreună cu reţelele şi punctele de transformare aferente. Cu ocazia lucrărilor, se va extinde iluminatul public pe tronsoanele delimitate de străzile Haţegului şi Piteştilor, respectiv Jimboliei şi Oneştilor.
Sens unic pe Oneştilor
Potrivit lui Birta, luna viitoare Primăria va scoate la licitaţie proiectarea şi execuţia acestei investiţii. În vară, lucrările ar putea demara, cu un termen de 8 luni.
Strada Meşteşugarilor va deveni şi mai aglomerată după construirea viitorului pasaj peste şoseaua de centură şi liniile ferate din strada Ovid Densuşianu, care va face legătura cu drumul rapid Oradea - Arad, ca principală cale de acces către viitoarea autostradă. "Strada Lăpuşului va avea pe viitor şi ea patru benzi şi se va lega cu şoseaua de centură şi drumul spre Autostrada A3", a declarat Birta.
Pe de altă parte, Primăria ia în calcul să transforme strada Oneştilor în arteră cu sens unic, tot pentru a rezolva probleme de trafic din zonă.