Cine n-ar vrea să facă doar ce-i face plăcere, dar banii să-i curgă fără întrerupere?

Leontin Ciucur, directorul Ansamblului Artistic Profesionist Crişana, unul din cele mai renumite din ţară, îi acuză pe artiştii din subordine nu doar că îşi doresc acest lucru, ci fac totul ca să-l şi obţină!

Reduceri de personal

De ani de zile, Ansamblul Crişana din cadrul Filarmonicii stă pe un butoi de pulbure. O nouă scânteie s-a produs la jumătatea lunii septembrie, când Consiliul Judeţean a cerut reducerea a 11 posturi, iar Consiliul de Administraţie al instituţiei a decis ca trei din acestea să fie la ansamblu. "Conform contractului colectiv de muncă, primii disponibilizaţi sunt cei cu funcţii cumulate, deci care au cartea de muncă în altă parte", explică directorul artistic Leontin Ciucur. În această situaţie erau doi angajaţi, dirijorul Sorin Miescu şi clarinetistul Aurel Hexan, ambii profesori la Liceul de Artă.

12 ciprian toie.jpgDecizia n-a fost însă pe placul liderului Sindicatului Ansamblului, clarinetistul Ciprian Toie (foto). "Nu e normal să dispară din organigramă postul de dirijor", declară acesta, motivând că ansamblul nu poate funcţiona fără dirijor. Totuşi, Crişana a funcţionat 5 luni neîntrerupte fără dirijor anul acesta, cât timp Miescu şi-a luat concediu fără salariu. Locul i l-a ţinut concert-maestrul care, potrivit lui Ciucur, are atribuţii similare. Sindicalistul susţine, însă, că lucrurile au mers doar pentru că s-a lucrat pe materiale orchestrate de Miescu.

Absenţi nemotivaţi

Aceasta nu e singura problemă. În frunte cu Toie, unii instrumentişti refuză regulamentul de ordine interioară, care prevede că trebuie să petreacă măcar 4 ore din norma de 8 la locul de muncă, celelalte 4 ore fiind considerate studiu individual. Artiştii stau la lucru cel mult 2 ore. Iniţial motivau că n-au sală unde să repete, aşa că Filarmonica le-a închiriat Casa de Cultură a Municipiului. "Dar nici acolo nu s-au dus la repetiţii", spune Ciucur, precizând că nu cu toţi artiştii are probleme, ci cu o parte dintre ei, membrii de sindicat instigaţi de liderul lor.

În opinia lui Toie, artiştii n-au nevoie să stea aşa "mult" la muncă. "Nicăieri în lume arta nu se normează. Peste tot, repetiţiile încep când ridică dirijorul bagheta şi se termină când lasă jos bagheta", spune el. În plus, mai găseşte un pretext pentru chiul, şi anume că se fac şi "repetiţii compartimentale", de pildă numai cu viorile, unde restul instrumentiştilor n-au treabă. "Dacă nu repet, de ce să stau pe hol? Pierd vremea", susţine liderul sindical, care recunoaşte că pentru el regulamentul nu înseamnă nimic. "E nul pentru că a fost făcut înainte să renegociem contractul colectiv de muncă".

Duşi au fost

Pe lângă chiulul de la repetiţii, artiştii lipsesc şi de la spectacole. Nici vorbă să ceară învoiri, zice directorul, sau în cel mai fericit caz, trimit un SMS.

Alteori, pur şi simplu pleacă de la spectacole, cum s-a întâmplat anul acesta la zilele comunei Avram Iancu. "A fost o pană de curent de câteva ore, iar când a venit curentul, am văzut că o parte din artişti şi dirijorul au plecat. A fost nevoie de intervenţia unui parlamentar ca să se întoarcă", susţine Ciucur.

Toie dezvăluie motivul: "Concertul era programat pe ora 18 şi la ora 21 încă nu începuse. Domnul Ciucur a dispărut să lingă pahare cu invitaţii".

Când au şi motive întemeiate să tragă chiulul, artiştii profită din plin. "Cu acceptul dirijorului, tot personalul şi-a luat liber pe 13 septembrie pentru începerea şcolii, deşi nici 20% dintre angajaţi nu au copii şcolari", zice Ciucur.

Nici la Shanghai n-au vrut!

Şi mai grav e că pentru turneul Ansamblului la Expoziţia Mondială de la Shanghai, din 1 mai până în 15 iunie, Ciucur a avut nevoie de o lună ca să formeze lotul, pentru că membrii orchestrei nu voiau să meargă! "Aveau contractate nunţi, botezuri...", explică directorul. Un viorist a adus o adeverinţă că are o mamă bolnavă, iar în locul lui, Ciucur a fost nevoit să cheme un tânăr din Cluj. "Vioristul nostru primea salariu şi diurnă să meargă în China, cel din Cluj s-a mulţumit numai cu diurna". Cel înlocuit este Gheorghe Căbuţă, alias Stângaciu, unul dintre cei mai faimoşi "highidişi" bihoreni, foarte căutat pentru a cânta la evenimente private.

Toie găseşte scuze şi pentru dezinteresul artiştilor: diurna era prea mică şi turneul prea lung! "Mulţi au copii mici, nu pot fi plecaţi 2 luni", spune el. Mai mult, zice că argumentul cu miile de spectatori e o abureală, chinezii înghesuindu-se de fapt la concerte pentru că primeau o zi liberă de la serviciu pentru fiecare participare la spectacole.

Fără chef, dar cu chefuri

Nemulţumit de disponibilizarea dirijorului, Toie a strâns în jurul său alţi sindicalişti, şi împreună s-au dus, acum două săptămâni, la CJ, cerând demiterea lui Ciucur. Motivul? Acesta nu poate fi director, pentru că la data concursului nu avuse studii de specialitate.

Ciucur recunoaşte că în 2004 avea doar o derogare de studii de la Ministerul Culturii, dată pentru "merite deosebite", şi că abia anul trecut a absolvit o facultate de muzică. "Dar, dacă e nemulţumit de concursul pe care l-am câştigat, de ce vorbeşte despre asta după 6 ani? De ce nu l-a contestat atunci?", acuză directorul.

Întrebat dacă e adevărat că artiştii acordă prea multă importanţă nunţilor şi botezurilor şi prea puţină muncii plătite din bani publici, Toie a tăiat-o brusc: "Ce fac eu în timpul liber e problema mea personală". Aşa o fi. Dar aşa cum timpul lor liber îi priveşte numai pe ei, şi timpul de muncă îi priveşte pe cei care le plătesc salariile...


FIRE DE ARTIST
Tare-n gură

Liderul sindical al Ansamblului Crişana are faima unui om cu limbaj colorat. Leontin Ciucur l-a dat în judecată pe Ciprian Toie, pentru calomnie, fiindcă l-a făcut "incompetent" la o şedinţă. Acelaşi Toie a zis despre managerul Filarmonicii, Todor Albert, că "vrea să facă din instituţie o fermă zoo", referindu-se la profesia lui, de inginer zootehnist.

Un consilier juridic al CJ, Mihaela Roşan, a participat la o şedinţă a Consiliului de Administraţie al Filarmonicii, în care s-au discutat disponibilizările. "La aceste discuţii domnul Toie a refuzat orice colaborare cu conducerea Filarmonicii, nu a dorit ajungerea la consens prin discuţii amiabile şi schimb de păreri, folosind expresii jignitoare şi diverse acuzaţii nefondate", se arată în raportul scris de Roşan. "Pe ea n-am jignit-o, ci doar am întrebat-o ce face la şedinţă, că nu are nicio calitate să mă întrebe pe mine ceva", susţine Toie, uitând că Roşan era delegatul instituţiei care îi plăteşte salariul.