Trenul roşu intră în gara orădeană. Toate privirile celor din jur sunt atrase de el, pentru că e diferit faţă de garniturile CFR-ului. Are scris pe fiecare vagon "TFG" şi e colorat aprins. "Poate-i trenul lui Moş Crăciun", zice un pici de jumătate de metru.

Nu e trenul Moşului, însă pentru mulţi tineri orădeni, studenţi la Cluj, este ca un cadou de la bătrânul Crăciun. Asta pentru că îi ajută să economisească bani pe care, altfel, i-ar fi cheltuit pentru călătoriile cu trenurile CFR.

Concurent direct

Din luna martie a acestui an, compania feroviară clujeană Transferoviar a reintrodus trenuri între Oradea şi Băile Felix, un traseu neutilizat de ani buni de firma statului, CFR. Pe timp de vară, trenul privat a avut zilnic zeci de călători, însă de când a venit sezonul rece multe curse n-au nici un pasager.

După ce s-a băgat pe acest traseu, unde este singurul transportor, Transferoviar a intrat şi pe o altă rută, unde face concurenţă directă CFR-ului: Oradea - Cluj Napoca. Din 15 septembrie, zilnic, două garnituri pornesc din Oradea spre Cluj, iar alte două din Cluj spre Oradea, plătind chirie către CFR pentru folosirea liniilor. Dacă la început trenurile erau mai mult goale, după începerea anului universitar călătorii Transferoviarului au început să se înmulţească, automotoarele private transportând lunar sute de pasageri.

Avantaje

08 Razvan Muresan.jpgTot mai mulţi studenţi din Oradea care învaţă la facultăţile din Cluj preferă Transferoviarul. "E mai ok, merge mai repede şi e curat. Însă de obicei aleg trenul în funcţie de ora la care am nevoie să merg, nu de care fel e", spune Răzvan Mureşan (foto), un orădean student în Cluj.

Tânărul zice că dacă Transferoviarul ar avea trenuri mai dese, ar deveni clientul lor permanent, mai cu seamă că firma ştie să atragă studenţii. "În trenul privat primim reducere de student doar pe bază de legitimaţie, fără să folosim vreunul din cele 12 cupoane pe care le primim anual pentru mersul cu trenul", explică Răzvan.

Practic, dacă la CFR un student are reducere de 50% doar la 12 călătorii, câte cupoane primeşte, la Transferoviar are tot timpul această facilitate doar pe baza carnetului de student. În plus, tinerilor le mai place că biletele se vând direct în tren, deci nu mai trebuie să-şi piardă vremea cu cozile de la ghişee.

Ieftin, doamnă, ieftin...

08 Georgiana Pascu.jpgŞi Georgiana Paşcu (foto), o altă orădeancă studentă la Cluj, preferă trenul privat. "Nu e aşa aglomerat, e curat şi, mai ales, mai ieftin", spune fata. Cel din urmă argument este în mod cert important, îndeosebi pentru tineri, care numai ei ştiu cum îşi drămuiesc banii ca să le ajungă şi de distracţie.

Cât de rentabilă e o călătorie cu trenul privat? Pentru studenţi, aproape de trei ori mai ieftină decât una la CFR. Concret, posesorul unei legitimaţii de student plăteşte pentru un drum Oradea - Cluj cu un accelerat al CFR 21,65 lei, în timp ce acelaşi drum cu acceleratul privat îl costă 8,25 lei. "Trenul nostru merge în regim de accelerat, dar cu preţ de bilet specific trenului personal al CFR", explică Ioan Morar, reprezentant al Transferoviar.

Şmecheria

Cum îşi permite o companie privată să ţină tarifele atât de jos? Anual, Ministerul Transporturilor subvenţionează firmele feroviare private, la fel cum face şi cu CFR-ul, dar după criterii diferite, care dezavantajează compania de stat. Mai precis, dacă CFR primeşte bani pe numărul de călători transportaţi, privaţii primesc bani pe kilometrii parcurşi de trenuri. Astfel, chiar dacă circulă gol, trenul unei companii private tot e pe profit!

"Dacă nu ar exista subvenţia, niciun transportator privat nu ar supravieţui", spune Morar. Ce subvenţie primeşte compania clujeană de la stat, Morar nu mai vrea, însă, să spună.

Până să se concluzioneze că statul îşi fură singur căciula prin aceste subvenţionări, bihorenii ar trebui să profite de posibilitatea de a călători mai ieftin. Pentru că, până la urmă, dacă de buzunarul firmelor statul se mai îngrijeşte, de cel al românilor nu mai are nimeni grijă de mult...


PRIVAŢI CONTROVERSAŢI
Hotărâre cu dedicaţie?

Închirierea căilor ferate din România a început prin HG 1409/2007, act normativ ce avea scopul de a scăpa CFR de povara întreţinerii căilor. În vara acestui an, presa centrală a comentat, însă, că hotărârea a fost făcută special pentru patronii firmelor private de transport feroviar de călători.

Un argument a fost subvenţia pe care Regiotrans, o companie din Braşov, a încasat-o în 2009, şi anume 34 milioane de euro, adică 95% din banii pe care Ministerul Transporturilor i-a dat companiilor feroviare private. În 2008, aceeaşi firmă mai încasase 45 milioane de euro din subvenţii, acordate după acelaşi principiu al numărului de kilometri parcurşi.

Presa naţională şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari au criticat aspru aceste subvenţii, cerând Ministerului să susţină compania naţională, care are datorii mari către furnizori. "Cu aceşti bani (n.r. - cei primiţi de companiile feroviare private), CFR Călători cu siguranţă nu va intra în insolvenţă", se arăta într-o scrisoare a sindicaliştilor către primul ministru şi către ministrul Transporturilor. Situaţia nu s-a schimbat, însă, în ciuda demersurilor angajaţilor CFR.