Punctul de plecare al "Autobiografiei lui Nicolae Ceauşescu", film prezentat în afara competiţiei la Festivalul de Film de la Cannes, îl reprezintă imaginile cu interogatoriul lui Nicolae şi Elena Ceauşescu din 22 decembrie 1989, prezentarea ultimelor ore de viaţă ale dictatorului roman şi ale soţiei sale care au fost difuzate de televiziuni din lumea întreagă.

Pelicula nu este un simplu documentar, potrivit regizorului Andrei Ujica, autor al unei trilogii despre finalul comunismului, ci un film de trei ore bazat pe arhive. Filmul reprezintă o mărturie distantă, rece, a regimului dictatorului, a ascensiunii sale începand din 1965 şi până la căderea sa.

Pentru a monta pelicula, Andrei Ujica a scos din cele 1.000 de ore de imagini de arhivă istoria fără cuvinte şi fără comentarii sau repere temporale.

Cotidianul francez Le Figaro a publicat, miercuri, un material despre acest film, în care l-a numit pe Ceauşescu "geniul malefic al Carpaţilor". "Nimic spectaculos în această ascensiune în afara devotamentului unui partid pentru un om la fel de gri ca eternul său pardesiu, dar care intră rapid în rolul de părinte al naţiunii", scriu jurnaliştii francezi.

Dictatorul, care i-a primit pe Gaulle şi Nixon, a vizitat China lui Mao şi Hollywood-ul, este prezentat în pieţe, într-un tramvai sau vizitând uzine şi santiere.

"Descoperind azi aceste imagini, sloganuri, aceşti oameni temători, ai impresia că revezi acelaşi film prost. Parcă a fost ieri. Coşmarul a fost transformat într-un muzeu de curiozităţi care încă provoacă fiori reci", scrie Le Figaro.

"Autobiografia lui Ceauşescu" nu este singurul film despre perioada comunistă regizat de Ujica. El se alătură peliculelor "Videograme dintr-o revoluţie", din 1992, şi "Rupt de prezent", din 1995. ,,Autobiografia lui Ceauşescu'' va ajunge în cinematografele româneşti în această toamnă.