Deși educația ecologică este tot mai prezentă în programele școlare, toți elevii români având chiar o săptămână dedicată ei, realitatea din școlile din Oradea arată o imagine dezolantă: colectarea selectivă a deșeurilor rămâne, în multe cazuri, doar o lecție de manual.
Doar 4 dintre cele 60 de unități de învățământ din oraș colectează deșeurile în 5 fracții, așa cum prevede regulamentul local. Drept urmare, Primăria a și renunțat la concursul anual de reciclare dedicat elevilor.
4 din 60
Potrivit regulamentului orădean de salubritate, colectarea separată a deșeurilor în 5 fracții (resturi reziduale, biodegradabile, plastic și metale, hârtii și cartoane, sticle) este obligatorie și în sediile instituțiilor publice. Pentru școli, obligația este și morală, ele trebuind să-i ajute pe copii să deprindă obiceiul sortării, ca să-l respecte și în viața lor adultă.
În 2024, Primăria a notificat toate unitățile de învățământ, cerându-le să-și actualizeze contractele cu RER Vest și să sorteze deșeurile ca la carte. Îndemnul n-a fost băgat în seamă, însă. În prezent, dintre cele 60 de școli și grădinițe din Oradea, doar 4 predau operatorului de salubritate deșeuri sortate în 5 fracții: Școala Gimnazială Avram Iancu, Liceul Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, Liceul Baptist Emanuel și Liceul Tehnologic Dual. Lor li se adaugă Universitatea din Oradea, singura instituție academică din municipiu care respectă legea.
De la 10 cu felicitări...
Eșecul școlilor este cu atât mai mare cu cât anul trecut, 18 dintre ele au primit gratuit, pentru fiecare clasă, coșuri de gunoi colorate, câte unul pentru fiecare fracție. Dotarea claselor s-a făcut în cadrul ediției a doua a concursului „10 cu felicitări”, organizată de Primărie tocmai pentru a stimula colectarea separată.
În cadrul competiției, școlile care au strâns cele mai mari cantități de reciclabile au fost recompensate de Primărie, RER Vest și Eco Bihor cu premii: școala de pe primul loc (Liceul Ortodox) a primit 10.000 lei, cea de pe locul doi 8.000 lei (Liceul Sportiv Bihorul), iar a treia clasată, 5.000 lei (Școala Avram Iancu).
Primăria nu va mai organiza și a treia ediție a concursului. „În opinia noastră, nu a fost un proiect de succes, pentru că a existat o implicare doar pe moment din partea Inspectoratului Școlar și a școlilor. În școli, la ora actuală, chiar dacă au fost dotate cu recipiente de colectare, nu se colectează selectiv”, a declarat Adina Popa (foto), directoarea tehnică adjunctă a Primăriei.
... la corigență
Întrebați de ce nu respectă colectarea separată, directorii unităților de învățământ demonstrează că nici ei nu le prea cunosc.
Directorul Liceului Sportiv, Lucian Stance, a trebuit să-l consulte pe administratorul școlii, ca să afle dacă mai folosesc elevii coșurile separate. „Sortăm în continuare, doar că nu predăm deșeurile la RER Vest, că sunt prea mari costurile colectării în 5 fracții. Le duce colegul administrator la centrul de deșeuri de lângă cimitir, unde le poate preda gratuit”, a spus Stance. Pare însă greu de crezut că, zilnic, administratorul golește coșurile cu deșeurile sortate din fiecare clasă și pornește spre centrul de colectare...
În Liceul German Friedrich Schiller, clasat pe locul 5 în concursul de anul trecut, colectarea separată se împotmolește la femeile de serviciu. Directoarea Emese Ellenes-Jakabffy nu le poate convinge să renunțe la obiceiul de a arunca laolaltă toate deșeurile separate din clase. „Le înțeleg și pe doamne, sunt prea puține, la cât de multă muncă este. Avem personal insuficient”, a declarat directoarea.
De aceeași problemă a femeilor de serviciu care zădărnicesc sortarea se plâng și alți directori de școli, care n-au găsit până acum metoda pedagogică să le educe.
Altă rețetă
Alți directori nu se lamentează, ci acționează. Liceul Emanuel a implementat colectarea separată înainte de concursul Primăriei, iar acum aproape toate deșeurile din școală sunt corect sortate. „N-a fost ușor și încă ne luptăm să-i motivăm pe copii”, a declarat directorul Iosif Curta (foto).
A ales, însă, alt model decât cel promovat de municipalitate: a eliminat coșurile de gunoi din toate clasele și a pus pe fiecare coridor recipiente pentru fiecare fracție, însoțite de mesaje clare privind regulile sortării. „Am constatat că dacă ținem coșurile în clase, elevii tind să arunce amestecat. Pe coridoare, sunt mai atenți”, a explicat Curta. Nu se plânge nici de costuri: „Sunt mai mari, dar nu semnificativ. Economisim din alte părți”.
Lecție pe care ar putea să o învețe și alți directori de școli...