Săptămâna "Şcoala altfel", care scoate elevii din unităţile de învăţământ pentru a desfăşura activităţi de educaţie non-formală, cu aspecte practice, a adus, miercuri, în redacţia BIHOREANULUI un grup de liceeni orădeni curioşi să afle cum funcţionează un ziar.

Elevi în clasa a XII-a, profilul filologie-jurnalism, la Liceul Teoretic Lucian Blaga, tinerii au fost însoţiţi de profesoarele Anda Ardelean şi Valeria Ban, aceasta din urmă diriginta clasei, cu scopul de a afla cu ce se "mănâncă" meseria de jurnalist, mai cu seamă că mulţi dintre ei încă nu s-au decis pe ce drum vor s-o apuce după absolvirea liceului, la ce facultate îşi vor continua studiile şi ce profesie îşi vor alege.

Redactorul-şef Florin Ciucaş, alături de reporterii BIHOREANULUI, le-a explicat elevilor care este rolul jurnalistului, felul în care poate fi culeasă informaţia, cum poate fi "filtrată" în funcţie de relevanţa ei pentru cititori, ce presupune munca zilnică de documentare şi redactare, şi cum poate fi fructificată această muncă sub forma unor articole de presă ţinând cont de gradul de interes pe care o poate suscita şi de rigorile profesionale, sociale şi legale.

Liceenii au aflat, de asemenea, diferenţele între o ştire, un reportaj, o investigaţie şi un comentariu, iar pe parcursul discuţiei s-au dovedit interesaţi de cele aflate, formulând propriile întrebări şi observaţii. De pildă, tinerii au vrut să ştie în ce condiţii poate publica un jurnalist fotografiile făcute unor persoane oarecare ori ce instituţii reglementează presa, atât pe cea scrisă cât şi pe cea audio-vizuală.

Elevii au remarcat, totodată, că în media românească, mai ales în televiziuni, se petrec "derapaje" care determină manipularea consumatorilor şi care nu sunt deloc sănătoase pentru societate, dând ca exemplu tendinţa de a orienta telespectatorii spre anumite concluzii prestabilite ori de a transforma faptele banale în "evenimente" senzaţionale, în timp ce informaţiile utile sunt promovate mai puţin.

Înainte de a-şi lua la revedere de la jurnalişti, elevii au mărturisit că lucrurile aflate le-au fost de folos, pentru că i-au ajutat să înţeleagă mai bine mecanismul după care funcţionează presa, dar şi utilitatea acesteia în societate, ca "vehicul" al informaţiei între instituţii şi cetăţeni, dar şi ca şi "câine de pază al democraţiei".