"Fiecare să spună aproapelui său adevărul" - este motto-ul biblic al Liceului Teologic Baptist Emanuel din Oradea, uitat, însă, de unii profesori.

Un orădean a cărui fiică a învăţat aici o acuză pe profesoara de matematică Eugenia Medan că şantajează, practic, copiii, cu gândul la banii din meditaţiile ţinute după orele de şcoală. "Mi-a terorizat copilul pentru simplul motiv că l-am dus la meditaţii la profesori din afara şcolii", acuză bărbatul. Fata, elevă de gimnaziu, a rămas corigentă la matematică trei semestre consecutiv, deşi alţi profesori care au evaluat-o garantează că merită cel puţin nota 7. Dar, ca să scape de persecuţie, fata s-a mutat la altă şcoală...

Renume şi revers

Liceul Emanuel este una dintre cele mai renumite şcoli din Bihor, cu rezultate foarte bune obţinute la examenele naţionale. Având un specific teologic, părinţii care îşi aduc copiii aici, majoritatea membri ai comunităţii baptiste, speră că aceştia vor deprinde principii morale care să-i ghideze spre o viaţă onestă.

Aşa a crezut şi orădeanul care a dezvăluit BIHOREANULUI păţaniile prin care a trecut fiica sa. "Am dat-o la o şcoală creştină ca să înveţe să fie fată cuminte", spune bărbatul, care preferă să nu-i fie divulgat numele.

Problemele au început în clasa a VI-a, când fata încasa note mici la matematică: test după test, doar 2 sau 3, pe când la restul materiilor, chiar dacă nu excela, avea 7-8. "Am crezut că pur şi simplu nu învaţă şi am certat-o", povesteşte tatăl. Când a constatat că fata era pe corigenţă, a luat-o serios la întrebări, iar copila s-a plâns că nu înţelege ce îi predă la matematică profesoara Eugenia Medan. "I-am spus: «Ridică mâna şi întreabă!». Dar dacă ridica mâna, profesoara striga: «Sper că nu vrei să zici că n-ai înţeles!». Atunci, normal, copilul nu mai întreba nimic"...

Teste la secret

Tatăl a mers la şcoală, să ceară sfatul profesoarei. "N-a stat la discuţii, mi-a spus doar că fata nu învaţă", povesteşte bărbatul, care a rugat o cunoştinţă, profesor pensionar, s-o mediteze. După ce a evaluat-o, acesta i-a zis, însă, că fata ştie matematică. Mai mult, când a văzut un test de la şcoală la care eleva luase 2, a spus că de fapt merita 9, dacă nu chiar 10!

Supărat, tatăl s-a întors la şcoală, cu testul în mână, să-i relateze profesoarei constatarea meditatorului. "Brusc, s-a schimbat la faţă, a ridicat tonul şi mi-a aruncat foaia. I-am spus că nu-mi imaginez cum se comportă cu elevii dacă faţă de un părinte are acest comportament", povesteşte bărbatul.

Din acel moment, elevii profesoarei Medan nu au mai primit niciodată testele corectate, ca să le ducă acasă. "Eu n-am mai văzut niciodată vreun test al fetei, ca să ştiu unde greşeşte de ia numai 2", zice şi dascălul din privat. Explicaţia? "Profesoara ne-a transmis prin dirigintă că nu ni le mai dă, că cine ştie pe unde le ducem", explică părintele.

Problemă... bănească

În schimb, situaţia şcolară a fetei s-a înrăutăţit, iar notă mai mare de 3 n-a mai luat.  "Niciodată profesoara n-a scos-o la tablă. Avea elevi preferaţi pe care îi asculta oral, în timp ce restul erau notaţi doar prin teste scrise", spune părintele.

Când a întrebat-o pe Medan cum se face că la orele particulare fata ştie matematică, doar la şcoală nu, a primit un răspuns pe care îl consideră penibil: "Mi-a zis că la meditaţii învaţă după metode învechite. De parcă 3 plus 4 nu tot 7 fac oriunde!".

În acel moment, bărbatul s-a convins că adevărata problemă este faptul că îşi trimite fata la meditaţii la alt dascăl, nu la profesoara de la clasă. "Am întrebat-o deschis pe doamna profesoară dacă vrea să-mi ia fiica la meditaţii. Întâi mi-a spus că vin prea târziu, apoi că ea nu dă meditaţii". Din discuţii cu alţi părinţi, bărbatul a aflat că Medan totuşi dă lecţii particulare, şi asta chiar în şcoală: "Atunci mi-am dat seama că asta era problema, că banii mei nu ajung la ea".

Profă sau sabotoare?

Când şi-a văzut fiica în pericol să rămână corigentă peste vară, la final de clasa a VI-a, bărbatul s-a dus iar la şcoală, cerându-i lui Medan să-i dea fetei ocazia să se îndrepte. "Mi-a zis că-mi demonstrează că fata nu ştie matematică. I-a dat o problemă s-o rezolve în faţa mea şi fata n-a ştiut. Nervos şi ruşinat, m-am dus ţintă la profesorul din particular, să-i spun cum m-am făcut de râs. Acolo am aflat că profesoara îi dăduse o problemă cu enunţ greşit, care nu se putea rezolva", povesteşte tatăl.

Cu test cu tot, s-a dus apoi la directorul liceului, Iosif Curta. "I-am spus că îşi bat joc de copilul meu, că mi-l termină psihic. A fost de acord cu mine şi mi-a promis că va rezolva problema". Totuşi, directorul n-a găsit nicio soluţie.

Culmea e că, potrivit spuselor sale, tatăl fetei nu a fost singurul părinte nemulţumit de profesoara de matematică. La o şedinţă, mai mulţi i-au reproşat acesteia că nu ascultă elevii la tablă: "Ne-a răspuns că nu are timp să-i asculte pe toţi ori să îi explice fiecăruia în parte".

Nu ştiu, nu cunosc!

La finalul clasei a VI-a, copila a rămasă corigentă peste vară, dar a promovat examenul, deşi profesoara nici măcar nu i-a spus cu ce notă. Tatăl a sperat că în clasa a VII-a lucrurile vor sta altfel, dar profesoara şi-a continuat obiceiul de a nota copiii doar prin extemporale, aşa că fata n-a luat decât aceleaşi note: 2 şi 3.

A încheiat semestrul I cu media 3, motiv pentru care tatăl a decis s-o mute de la Emanuel din această primăvară. "O chinuiam degeaba, pentru că atunci când eu sau profesorul de la meditaţii fac exerciţii cu ea se vede că ştie. Nu pot să cred că doar la şcoală nu ştie", explică părintele.

În timp ce profesoara Medan a refuzat să discute cu BIHOREANUL, directorul Iosif Curta spune că acuzele la adresa acesteia sunt neîntemeiate. "Doamna profesoară îşi păstrează opinia, că acelea au fost notele meritate de elevă", afirmă directorul.

Cât despre convingerea părintelui că adevărata problemă a profesoarei au fost meditaţiile, Curta susţine că nici măcar nu ştie dacă Medan ţine sau nu meditaţii plătite în şcoală! "Este posibil, însă, ştiu că dumneaei locuieşte în chirie", zice directorul, căutându-i parcă o scuză. De altfel, din perspectiva lui, problema s-a rezolvat odată cu mutarea elevei la altă şcoală. În rest, Dumnezeu cu mila...


PROBLEMĂ VECHE
Meditaţii pe bani negri

O meteahnă veche a învăţământului românesc, meditaţiile plătite de elevi şi părinţi nu au fost niciodată reglementate prin legea educaţiei. Cauza? Chiar opoziţia dascălilor care, nemulţumiţi de salarii, ţin cu dinţii de orele în particular, de cele mai multe ori nefiscalizate. Fără să ţină cont că ar fi cel puţin imoral să ia bani de la elevii cărora le predau la clasă şi că sunt plătiţi din bani publici tocmai ca să-i înveţe.

Ministerul Educaţiei a pregătit în 2012 un proiect de Cod de etică al personalului din învăţământul preuniversitar ce prevede explicit că profesorilor le sunt interzise meditaţiile contra cost date propriilor elevi, dar până în prezent nu a fost aprobat. Motivul? Sindicatele profesorilor se împotrivesc.