Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ioan Mang, a anunţat, marţi, într-o conferinţă de presă că au fost adjudecate licitaţiile pentru proiectarea şi execuţia celor două tronsoane ale Drumului Apuseni, menit să contribuie la dezvoltarea turismului în judeţul Bihor.

Investiţia, asigurată din fonduri europene, se ridică la 105,7 milioane lei, adică peste 22 milioane euro, fără TVA, iar procedura de adjudecare a durat mai mult de 8 luni.

Două licitaţii, acelaşi câştigător

Tronsonul cel mai mare al Drumului Apuseni, de la Beiuş la Stâna de Vale şi de la Stâna de Vale la Coada Lacului, este întins pe 43,3 kilometri şi a fost adjudecat la valoarea de 84 milioane lei, după ce valoarea estimată în caietul de sarcini a fost de 99,8 milioane lei, fără TVA.

Nu mai puţin de 11 asocieri şi-au dorit lucrarea, aceasta fiind adjudecată de asocierea formată din Drumuri Orăşeneşti SA, MBS Group SRL, Aquacons SRL şi D’agostino Angelo Antonio Construtioni Generali SRL.

Tronsonul al doilea al Drumului Apuseni se întinde pe 12,9 kilometri, de la Remeţi la Valea Drăganului, până la limita de judeţ cu Clujul. La licitaţia pentru proiectarea şi execuţia lucrării s-au înscris şapte firme şi asocieri de firme, câştigătoare fiind desemnată tot asocierea reprezentată de Drumuri Orăşeneşti. Valoarea estimată a lucrării a fost de 26,9 milioane lei, fără TVA, aceasta fiind adjudecată la 21,6 milioane lei, fără TVA.

Finanţarea necesară pentru reabilitarea şi modernizarea celor două tronsoane este asigurată cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, ca parte din Traseul Regional Transilvania - Nord.

8 luni de evaluare

Rezultatele celor două licitaţii pot fi contestate în următoarele 10 zile. "Sperăm să nu avem nicio contestaţie şi pe 25 februarie să putem semna cele două contracte", a spus Ioan Mang.

Pentru primul tronson, cel de 43,3 km, durata proiectării este de şase luni, iar a execuţiei de 36 de luni, aşadar acesta ar urma să fie finalizat în 2022. Cel de-al doilea tronson, mai scurt, de 12,9 km, are prevăzute şase luni pentru proiectare şi 24 de luni pentru execuţie, aşadar ar putea fi gata în 2021.  

Întrebat de BIHOREANUL din ce motive atribuirea lucrărilor a durat atât de mult, având în vedere că, pentru ambele tronsoane, ofertele au fost depuse deja din luna mai a anului trecut, deci în urmă cu mai bine de opt luni, Ioan Mang a spus că adjudecarea a fost îngreunată de numărul mare de asocieri ofertante.

"Au fost foarte multe oferte depuse şi aproape fiecare ofertă avea o asociere de 4-6 firme. Întâi a fost verificată eligibilitatea fiecărui ofertant, apoi s-au deschis, în octombrie, ofertele tehnice, fiind vorba de o licitaţie cu proiectare şi execuţie, mai puţin obişnuită, apoi după această etapă s-a trecut la ofertele economice. În tot acest timp s-au cerut şi clarificări. Asta am înţeles de la comisia de evaluare. Şi noi am avut emoţii că durează prea mult", a spus Ioan Mang.

Alte drumuri, în licitaţie

În aceeaşi conferinţă de presă, vicepreşedintele Ioan Mang, coordonatorul Direcţiei Tehnice a Consiliului Judeţean, a anunţat că a fost lansată licitaţia pentru reabilitarea drumului judeţean ce porneşte din DN 76 Sâmbăta - Dobreşti - Luncasprie, care a obţinut finanţare de la bugetul naţional, prin PNDL 2, termenul limită pentru depunerea ofertelor fiind de 1 martie.

De asemenea, a fost publicat în sistemul de achiziţii electronice şi caietul de sarcini pentru drumul care ar urma să ofere o rută directă între Aleşd şi Beiuş. E vorba de reabilitarea drumului judeţean între Aştileu şi intersecţia cu Damiş, tot cu finanţare obţinută prin PNDL. Termenul de depunere a ofertelor este de 18 martie.

Deşi finanţările pentru cele două drumuri au fost obţinute încă de la începutul anului trecut, lucrările au fost scoase la licitaţie abia acum. În legătură cu aceste întârzieri, Mang a dat vina pe procedurile greoaie de verificare a caietelor de sarcini.

Totodată, vicepreşedintele Consiliului Judeţean a spus că va anunţa "în două săptămâni" într-o conferinţă de presă care vor fi priorităţile instituţiei în ceea ce priveşte drumurile judeţene în anul 2019. După cum se ştie, mai multe drumuri din judeţ sunt în stare proastă, bihorenii plângându-se că sunt nevoiţi să circule pe şosele pline cu gropi şi noroaie.