Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), a anunţat că luni, 19 februarie, s-a încheiat perioada de depunere în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) a ofertelor de către firmele interesate să proiecteze şi să execute cele trei loturi în care a fost împărţită secţiunea din Bihor a Autostrăzii Transilvania, între Borş şi Suplacu de Barcău, pe o lungime de aproximativ 60 kilometri.

Suplac - Chiribiş

Potrivit unui comunicat al CNAIR, pentru lotul 1 (subsecţiunea 3C1), cuprins între Suplacu de Barcău şi Chiribiş, pe o lungime de 26,35 kilometri, unde valoarea estimată a lucrărilor de proiectare şi construire este de 377,650 milioane lei (plus TVA), au fost depuse cinci oferte din partea a două companii şi trei asocieri de firme, din care fac parte și firmele orădene Trameco și Drumuri Bihor, patronate de Beniamin Rus. 

Este vorba de asocierea Construcţii SA – Hidroelektra Niskogradnja DD, compania Nurol Insaat Ve Ticaret SA, asocierea Olivieri Costruttori SRL – Impresa di Costruzioni Ing E Mantovani SPA – De Sanctis Costruzioni SPA, asocierea Trameco SA – Vahostav SK a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL, plus Viaroad SRL.

Pentru acest lot, durata contractului ce urmează să fie semnat între CNAIR şi câştigătorul licitaţiei va fi de 84 luni, din care 6 luni perioada de proiectare, 18 luni cea de execuţie a lucrărilor şi 60 de luni perioada de garanţie.

Chiribiş - Biharea

Pentru cel de-al doilea lot al tronsonului bihorean, în lungime de 28,55 kilometri, cuprins între Chiribiş şi Biharea, valoarea estimată a lucrărilor este de 454,414 milioane lei (plus TVA), la licitaţia CNAIR fiind depuse şapte oferte din partea a cinci asocieri şi două companii: asocierea Construcţii SA – Hidroelektra Niskogradnja DD, asocierea IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret SA - Tancrad SRL, Nurol Insaat Ve Ticaret SA, SBI International Holdings AG, asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL, asocierea Strabag SRL - Straco Grup SRL şi asocierea Trameco SA - Vahostav -SK a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL - East Water Drillings SRL.

Şi pentru acest lot, durata contractului va fi de 84 luni, din care 6 luni perioada de proiectare, 18 luni cea de execuţie a lucrărilor şi 60 luni perioada de garanţie.

Biharea – Borş

Pentru lotul 3 (subsecţiunea 3C3), cuprins între Biharea şi Borş pe o lungime de numai 5,35 kilometri, pentru care valoarea estimată este de 159,223 milioane lei (plus TVA), au fost depuse tot şapte oferte, din partea a patru asocieri şi trei companii: Antrepriza de Reparaţii şi Lucrări ARL Cluj SA, asocierea Construcţii SA - Hidroelektra Niskogradnja DD, asocierea IC Ictas Insaat Sanayi Ve Ticaret SA - Tancrad SRL, SBI International Holdings AG, asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL,  Tirrena Scavi S.p.A., asocierea Trameco SA – Vahostav SK, a.s. - Drumuri Bihor SA - Drum Asfalt SRL - East Water Drillings SRL.

Pentru acest lot, durata contractului este de 79 luni și include 4 luni perioada de proiectare, 15 luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție.

Licitaţie în reluare, preţuri mărite

CNAIR precizează că „durata contractelor de lucrări poate varia în funcție de perioada de garanție ofertată de operatorul economic desemnat câștigător” şi că „în perioada următoare va avea loc evaluarea ofertelor, respectându-se termenele și etapele procedurale, conform legislației în vigoare”.

Noua licitaţie la care CNAIR a înregistrat cele 19 oferte este a doua din ultimul an, o primă tentativă eşuând la finele lui 2017 – începutul lui 2018, când – potrivit prefectului Ioan Mihaiu – procedurile au fost contestate de unele dintre firmele care şi-au manifestat interesul, iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a dispus refacerea lor.

Precedenta încercare de a găsi constructori pentru finalizarea tronsonului bihorean al Autostrăzii s-a consumat în anul 2015, când şeful de atunci al CNADNR, Narcis Neaga, semna chiar la Oradea un contract de proiectare şi execuţie cu asocierea spaniolă Isolux-Corsan-Corvian, văzuţi ca înlocuitori ai americanilor de la Bechtel, prima companie care a primit contractul, pentru toată lungimea de la Borş la Braşov, în anul 2004.

La acea vreme, contractul cu firmele spaniole a fost semnat pentru un preţ de 2,6 milioane euro per kilometru. La noua licitaţie, valorile estimate per kilometru sunt de 3,08 milioane euro pe lotul Suplac - Chiribiş, de 3,442 milioane euro pe lotul Chiribiş - Biharea şi respectiv de 6,4 milioane euro pe lotul Biharea - Borş, la toate acestea adăugându-se şi TVA.