Aproximativ 100 de locuitori din zona străzilor Ecaterina Teodoroiu şi Louis Pasteur s-au întâlnit, sâmbătă seară, la Palatul Copiilor, la dezbaterea organizată de Partidul Popular Maghiar din Transilvania, pe tema drumului expres pe care municipalitatea vrea să-l construiască. "Am convocat această dezbatere tocmai pentru a vedea situaţia reală şi să clarificăm toate dubiile apărute poate dintr-o comunicare nu prea bună", a spus preşedintele PPMT Bihor, Csomortanyi Istvan, cel care a iniţiat şi moderat dezbaterea.

"E necesar"

Primarul Ilie Bolojan a fost cel care a prezentat proiectul municipalităţii, încercând să-i convingă pe localnici de necesitatea lui, atât prin faptul că la anumite ore pe axa Nufărul-Rogerius se circulă bară la bară, cât şi prin faptul că anual pe dealurile Oradiei se construiesc între 300 şi 400 de noi case, iar traficul se intensifică. "Am considerat că în următorii 5-10 ani, dacă nu se face ceva cu accesul pe deal, va fi o problemă", a spus Bolojan.

După ce le-a prezentat proiectul, locuitorii s-au dezlănţuit, reproşându-i, între altele, că Primăria le încalcă dreptul la proprietate, consfinţit prin Constituţie, celor care urmează să fie expropriaţi.

"Pe strada Ecaterina Teodoroiu nu se va dărâma nici o casă şi nici o poartă. Nu se va atinge nimeni de nimic", a asigurat edilul, spunându-le oamenilor că municipalitatea le va trimite invitaţii pentru a discuta concret şi pentru a vedea dacă lucrările i-ar afecta cu ceva. "Acolo unde vor fi exproprieri, municipalitatea va plăti preţul corect, nu subevaluat", a asigurat Bolojan.

Nu ne demolaţi!

În esenţă, locuitorii se tem că lucrările le vor dărăpăna casele şi aşa crăpate de lucrările efectuate în urmă cu doi ani la pasajul subteran care leagă Gara de strada Ecaterina Teodoroiu. Poluarea, supraaglomerarea, zgomotul sunt alte motive.

Oamenii nu s-au lăsat înduplecaţi nici când primarul le-a spus că, după finalizare, pe acest drum nu vor avea acces maşinile de mare tonaj, iar limita vitezei va fi de 50 kilometri pe oră, că strada va fi asfaltată şi se vor amenaja trotuare şi parcări. "Ecaterina Teodoroiu arată ca după război. Casele din prima linie nu au fundaţie decât pentru drum de ţară, pentru anii 40-50, iar acum toate casele sunt crăpate. În faţa noastră curge pământul în jos. Cu maşinile grele care vor lucra aici, degeaba spuneţi dumneavoastră despre limita de viteză. Să vină un expert să vadă prima linie de case!", a spus o localnică.

Orădenii s-au îndoit inclusiv de studiile făcute în zonă. Degeaba le-a spus primarul că proiectul poate fi ajustat şi că se vor face noi măsurători unde va fi cazul.

"Aceste străzi sunt pline de locuitori. Treptat, oraşul se dezvoltă pe dealuri, iar oamenii vor trebui să coboare în oraş pe undeva. Este clar că lucrările îi deranjează pe riverani. Durează un an sau doi, dar altfel nu se poate în cazul unor lucrări de asemenea anvergură", le-a spus edilul, afirmând că proiectul se va face, fie acum, dacă va câştiga finanţare, fie peste câţiva ani, din banii municipalităţii, pentru că este necesar.

Vor pasarelă

pasarela 3.jpgPe parcursul dezbaterii, au fost mai multe momente tensionate. Oamenii şi-au spus părerile apoape strigând, moderatorul Csomortanyi fiind nevoit în repetate rânduri să îi calmeze. "Noi nu dorim acest drum. Să votăm, să vedem cine doreşte", se auzea din când în când o voce din mulţime.

Profitând de prezenţa primarului, oamenii i-au cerut vrute şi nevrute. Între altele, i-au sugerat ca în locul drumului expres să facă încă o centură a oraşului şi i-au cerut să nu permită demolarea pasarelei ce trece peste calea ferată în zona Gării şi nici pe cea din zona străzii Pescăruşului. Edilul le-a răspus că în timp ce pasarela CFR nu aparţine municipalităţii, cealaltă va fi reabilitată.

Drum de milioane

În linii mari, drumul expres pe care municipalitatea vrea să îl construiască (proiectul fiind deja depus spre finanţare transfrontalieră pe axa România-Ungaria) ar urma să asigure traseul de la Podul Silvaş (în construcţie) - strada Adevărului - strada Ecaterina Teodoroiu.

Drumul ar urma să aibă o lungime de 4,3 kilometri, împărţit pe 4 tronsoane, şi să parcurgă un viaduct ce trebuie construit pe o lungime de 170 metri pentru a traversa străzile Gheorghe Doja şi Pasteur. Pentru realizarea lui ar trebui expropriate 48 de imobile, din care 10 case.

"Valoarea proiectului este de aproximativ 12,5 milioane de euro, din care suma pe care am primi-o gratuit ar fi 5,5 milioane de euro, iar municipalitatea ar trebui să plătească restul de 7 milioane", a explicat primarul Bolojan. El a adăugat că în lunile septembrie-octombrie se va şti dacă proiectul va fi finanţat sau nu, iar lucrările ar putea începe în primăvara anului 2013, urmând să dureze 2 ani.