Orient Express, acceleratul de Bucureşti, "săgeţi albastre", dar şi vechile personale care circulă ori au circulat pe căile ferate din România vor fi expuse în acest weekend la Oradea. Fireşte, în miniatură!

Unic în oraş, evenimentul este organizat de un grup de pasionaţi reuniţi în Clubul Feroviar Crişana, primii din ţară care au reprodus gări, construcţii feroviare şi peisaje autohtone, ba chiar le-au expus şi în străinătate.

06-Vasile-Coste_bihoreanul.jpgDin tată-n fiu

"Dacă mergeţi în gară, veţi vedea mulţi părinţi care şi-au dus copiii să vadă trenurile", spune Vasile Coste (foto), preşedintele asociaţiei Clubul Feroviar Crişana. Aşa a început şi el. "Locuiam în zona Gării şi le vedeam, le auzeam şi le simţeam tot timpul. La fel ca mulţi băieţi, m-a prins şi pe mine pasiunea. Am fost încurajat şi de părinţi, care mi-au cumpărat trenuleţe electrice", povesteşte el.

În adolescenţă, şi-a donat colecţia unui fin, dar şi-a redescoperit hobby-ul după ce a devenit tată. "Văzând că şi fiul meu era atras de trenuleţe, am reînceput colecţionarea şi ne-am făcut acasă o dioramă funcţională, adică un circuit de trenuri cu peisaje feroviare", spune Vasile, cel care în 2008 a iniţiat înfiinţarea unui club pentru pasionaţii de aceste miniaturi. "Fiecare membru a adunat diferite modele, dar credem că nu e îndeajuns să avem câte o colecţie pe care să o admirăm doar noi". La fel ca şi colegii lui, Vasile cunoaşte mai toate tipurile de trenuri şi vagoane fabricate şi rulate pe căile ferate din ţară.

Mini-Cefa

Acum, Clubul Feroviar Crişana are 14 membri activi - ingineri, profesori universitari, doctori, muncitori, studenţi, elevi - care se reunesc periodic pentru a face modelism. Concret, construiesc module ce redau forme de relief, peisaje, construcţii, gări, căi ferate întocmai precum cele existente în realitate, la care ataşează machete de locomotive şi vagoane româneşti.

Deşi în străinătate există firme de profil, specializate, care creează materialele necesare, orădenii preferă să le facă singuri, chiar dacă pentru un singur ansamblu trudesc luni bune. Clubul Feroviar Crişana este, de altfel, primul din ţară care, în 2009, a reconstituit o gară din România, cea de la Cefa. "În străinătate e plin de astfel de reproduceri, aşa că am decis să ne axăm pe gările şi trenurile noastre", explică preşedintele asociaţiei.

Colegii săi au reprodus staţia Cefa la scara de 1:87. "Am mers în teren, am cerut permisiunea să facem măsurători şi poze. Începând cu şinele şi peisajele şi terminând cu locomotiva şi vagoanele, totul e reprodus fidel, inclusiv scândurile rupte ale băncilor", spune Vasile Coste.

Pentru orădeni

De atunci, membrii Clubului Feroviar Crişana au mai recreat şi staţia Holod, şi cea de la Livada, din judeţul Cluj, având succes cu prezentările la mai multe expoziţii din străinătate. Deşi pasiunea nu este una comună şi nici ieftină - un vagon costând între 20 şi 50 euro, iar o locomotivă electrică între 100 şi 150 euro - membrii clubului au decis să organizeze, în premieră, o expoziţie de modelism feroviar cu intrare gratuită în Oradea.

Evenimentul va avea loc pe 10 şi 11 mai, între orele 10 şi 18, în sala de sport a Colegiului Naţional Iosif Vulcan, unde vizitatorii vor putea vedea o dioramă cu o lungime de 70 de metri care va fi alcătuită din Gara Holod, o staţie a Clubului de Modelism Feroviar Baross Gabor din Veszprem (Ungaria) şi reproduceri semnate de modelişti din Bucureşti.

Pe parcursul celor două zile, pe căile ferate de proporţii reduse vor putea fi văzute miniaturi ale unor trenuri care circulă sau au circulat pe reţeaua feroviară din ţară, precum Orient Express, acceleratul de seară de Bucureşti, trenuri Intercity "Săgeata albastră", trenuri personale şi de marfă. "Cam tot ce a circulat prin ţară din anii '50 încoace", zice Vasile. Altfel spus, un soi de "enciclopedie" feroviară românească pe viu, la scară redusă. Nu o rataţi!