Expoziţie controversată deschisă în weekend, în Cetatea Oradea, unde doi artişti s-au prezentat în fundul gol, creând un scenariu morbid, cu miros de cadavre şi vopsea roşie, asemănătoare cu sângele. Punctul culminant a fost când unul dintre ei a şi urinat în faţa spectatorilor.

Potrivit Crişana.ro, expoziţia de instalaţii "Boche a bouche - artistul ca act de resuscitare pentru planeta în derivă", la care BIHOREANUL nu a fost invitat, a fost vernisată vineri de Uniunea Artiştilor Plastici din România, Filiala Oradea, la Galeria Reperaj din Muzeul Cetăţii şi al Oraşului Oradea. Au expus artişti locali, dar şi câţiva omologi invitaţi din Cluj şi Timişoara.

După discursul susţinut de criticul Gabriel Kelemen din Timişoara, preşedinta UAP Oradea, Vioara Bara, a invitat publicul prezent să urmărească "performance-ul" a doi tineri artişti din Timişoara, "Baraka Artist", care s-au înfăţişat în faţa publicului în fundul gol, într-o atmosferă presărată cu cântece religioase americane, într-un spaţiu cu folie pe jos şi cu găleţi cu vopsea lavabilă roşie.

Crişana descrie atmosfera ca fiind de-a dreptul macabră şi dezgustătoare, în care spectatorii sunt introduşi în "artă" chiar şi olfactiv, mirosul de cadavru fiind redat de bucăţi de carne putrezită.

"Câteva doamne mai să-şi scape paharele din mâini, o mămică îşi trage repede fetiţa afară din încăpere. Totuşi, la timp, greul abia acum începe. Cei doi tineri poartă pe faţă o mască din cele folosite de vopsitorii auto, cu filtre nazale imense. Agale, în curul gol, traversează încăperea printre spectatori şi ies afară, în curtea din spate, de unde aduc în braţe un frigider mic, din soiul celor folosite în hoteluri. În urma lor se degajă un miros de hoit insuportabil, care îmbâcseşte încăperea în câteva secunde. Unul dintre tineri se aşază pe o găleată întoarsă cu fundul în sus şi începe să toarne cu palmele făcute căuş, vopseaua roşie ca sângele într-un lighean. Celălalt, aşază televizorul pe frigiderul împuţit şi scoate apoi bucăţi de carne sângerânde dintr-un sac, le freacă tacticos cu o perie de sârmă, le aruncă în lighean. Deschide frigiderul larg, unde zac bucăţi de carne, negre, în putrefacţie. Duhoarea de cadavru alungă rapid mulţi spectatori. Cei doi încep să desfacă carnea putrezită de pe oase şi o depun în lighean, oasele le aruncă grămadă, în faţa lor. La un moment dat, unul dintre tineri începe să urineze în lighean, apoi se năclăiesc din cap până în picoare unul pe celălalt cu chestia din găleată!", a descris Daniel Man întreaga situaţie.

Jurnalistul notează că nu ar fi crezut că o astfel de expoziţie ar putea fi vernisată de o organizaţie serioasă şi lansează dezbaterea unde se opreşte simţul artistic. "Chiar orice poate fi botezat artă? Unde se sfârşeşte obscenitatea şi unde începe actul creator? Unde se regăseşte extravaganţa creatoare şi mesajul întipărit pe retină - în fluidele dezgustătoare transformate în veşmânt de cei doi tineri? Asta înseamnă "Artistul ca act de resuscitare pentru planeta în derivă"?", se întreabă Man, care arată că a fost prezent cel puţin un copil la expoziţie, scos de părinţi afară. Inutil de precizat că afişul evenimentului nu conţinea nicio atenţionare cu privire la faptul că expoziţia nu este indicată minorilor.

Cotidianul Jurnal Bihorean relatează şi că preşedinta UAP, Vioara Bara, "a explicat că apariţia corpurilor goale e o manieră a artiştilor de a spune "asta sunt", de a-şi dezveli sufletul", iar criticul Gabriel Kelemen, vicepreşedinte al UAP Timişoara, a descris evenimentul ca pe unul "rarisim, ce invită la reflexie în turismul trepidant şi alunecos al secolului XXI, aflat perplex în deplină criză axiologică".

Atenţie, imagini cu conţinut ce pot afecta emoţional!