După anunţul bulversant că Tarom nu va mai opera de la Oradea zborurile anunţate spre Barcelona şi Milano, viceprimarul Florin Birta a făcut un apel public către conducerea Consiliului Judeţean, cerând ca "măcar în al 12-lea ceas" să accepte ajutorul Primăriei, prin intrarea municipiului în acţionariatul Aeroportului Internaţional Oradea.

"Având în vedere decizia de azi a Tarom, Aeroportul Oradea rămâne fără nicio cursă internaţională. Cer public conducerii Consiliului Judeţean Bihor, măcar în al 12-lea ceas, să accepte intrarea Municipiului Oradea în acţionariatul aeroportului, pentru ca împreună să găsim o rezolvare urgentă a acestei probleme", a scris Florin Birta, pe Facebook.

Încă din vara anului 2016, primarul Ilie Bolojan a anunţat că administraţia locală este dispusă să acorde subvenţii de până la 500.000 euro anual pentru atragerea şi susţinerea de curse naţionale şi internaţionale pe Aeroportul din Oradea.

Soluţia prezentată la acea vreme de Bolojan pentru acordarea legală a subvenţiilor era intrarea Primăriei Oradea în acţionariatul Aeroportului, acesta urmând să se transforme din regie autonomă în societate comercială.

Nici la acea vreme, nici mai târziu, şefii CJ Bihor nu au agreat ideea, iar Ioan Mang a spus că transformarea "regiei autonome cu specific deosebit" nu este de dorit.  "După intrarea României în Schengen, Aeroportul Oradea va fi singura vamă pe care o va avea Bihorul. Va avea o misiune specială, nu va putea fi societate comercială, că poate mâine-poimâine vom vrea să o privatizăm", afirma, la vremea aceea, vicepreşedintele CJ Bihor.

Totuşi, în luna aprilie a anului trecut, consilierii locali au aprobat ca Primăria să devină acţionar la Aeroportul Oradea dacă acesta ar fi transformat în societate comercială.

Întrebat la vremea aceea de BIHOREANUL despre această decizie, preşedintele CJ, Pásztor Sándor, nu s-a arătat nici el încântat, sugerând că Primăria n-ar putea ajuta cu nimic Aeroportul: "Nu există niciun model în România pentru transformarea în societate comercială. Şi dacă s-ar putea, ce ar putea finanţa Primăria din moment ce nu putem legal să subvenţionăm cursele?".

După cum se ştie, autorităţile nu pot investi bani publici în susţinerea de zboruri aeriene, astfel de practici fiind sancţionate de Comisia Europeană.

În toamna anului trecut, Ilie Bolojan a abordat din nou tema zborurilor, având o ieşire dură la adresa conducerii Aeroportului şi Consiliului Judeţean fiindcă au transformat aerogara în "balast" şi în "frână" pentru dezvoltarea Oradiei.

Edilul spunea atunci că Aeroportul ar trebui să practice tarife mult scăzute faţă de concurenţă, chiar dacă asta înseamnă să funcţioneze în pierdere, pentru atragerea companiilor. 

Totodată, Bolojan a criticat faptul că CJ Bihor l-a pus pe Bimbo Szuhai Tibor, fost şef al Grădinii Zoologice, în funcţia de preşedinte a Consiliului de Administraţie al Aeroportului, subliniind că este nevoie de aducerea unor profesionişti cu experienţă: "E nevoie de recrutarea unor profesionişti din piaţa globală, care să fie plătiţi pentru performanţe, cu bonusuri serioase, şi care să poată negocia cu companiile aeriene care ştiu tehnicile de negociere, care au mai făcut asta".

Citeşte şi:

Anunţ ŞOC: Aeroportul Oradea nu mai are nicio cursă externă. TAROM a anulat zborurile spre Barcelona şi Milano!

Împotmoliţi la sol: BIHOREANUL lămureşte care sunt şansele Oradiei de a avea aeroport internaţional