Criza are şi părţi bune. De asta s-a convins Ciprian Bodea, un criminalist din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Bihor. De trei luni, circulă aproape non-stop cu bicicleta, ceea ce l-a ajutat şi să strângă bani în portofel, şi să-şi îmbunătăţească condiţia fizică.

Chiar dacă oraşului îi lipsesc pistele, iar prin prisma meseriei pe care o are a văzut mulţi biciclişti morţi pe şosele, Cipri n-ar mai renunţa la mersul pe două roţi. Ba chiar îl recomandă tuturor!

04 ciprian bodea.jpgEconomic

Ciprian Bodea (foto) e bugetar, deci se numără printre cei cărora li s-a tăiat un sfert din salariu. Cum cheltuielile cu benzina şi parcarea îi subţiau şi mai mult buzunarul, a ales ceva mai ieftin. "Am dat 1.000 de lei pe bicicletă, dar a meritat. O am din iulie şi am economisit deja peste 100 de euro", zice Cipri.

Locuieşte în Dragoş Vodă, iar când folosea maşina făcea cam 15 minute până la serviciu. "În unele zile şi mai mult, din cauza ambuteiajelor". De când merge pe două roţi, ajunge în 5 minute, pentru că evită traficul, coborând pe malul Crişului. Nu e o pistă amenajată ca atare, dar se descurcă. "E mai dificil după-masa, când sunt mame cu cărucioare la plimbare. Dar trebuie să convieţuim"...

De fiecare dată când are de mers prin oraş de unul singur, Cipri alege bicicleta. Pedalatul a ajuns chiar noua sa modalitate de relaxare. "E o plăcere să merg până la Paleu, de exemplu, în plimbare pe două roţi", zice el.

Preventiv

Cea mai mare problemă a bicicliştilor orădeni e lipsa pistelor. Chiar şi acolo unde există, ele sunt frecvent ocupate de maşini parcate. În 2002, Primăria a primit 330.000 de euro fonduri europene ca să încurajeze utilizarea mijloacelor de transport nepoluante şi să amenajeze piste de biciclete. Mare lucru nu s-a realizat, însă, căci proiectul a fost parazitat, iar UE şi-a cerut o bună parte din bani înapoi.

Acum, municipalitatea a depus un nou proiect pe această temă, transfrontalier. Dacă va fi aprobat, municipiul şi comuna Borş vor beneficia de 1,5 milioane de euro pentru amenajarea unei piste de biciclete care să lege Oradea şi Berettyoujfalu. În total, pista ar urma să aibă 35 de kilometri.

"Când n-ai piste, te bagi în trafic într-un acord tacit cu şoferii", spune Cipri. El, când se urcă pe bicicletă gândeşte ca un şofer, iar când e la volan ca un biciclist. "Ca biciclist trebuie să înţelegi că de multe ori şoferii chiar nu au vizibilitate, iar ca şofer să înţelegi că bicicliştii n-au pe unde altundeva să o ia". Totuşi, nu se poate face rabat de la prevenţie, ceea ce presupune pentru biciclist echipament specific, iar pentru şoferi atenţie sporită.

Pentru sănătate

Sfaturile lui Ciprian Bodea trebuie luate în seamă, pentru că le dă o persoană care, prin natura meseriei, a văzut nenumărate cadavre de biciclişti. "Mi-aduc aminte de un caz ce s-a petrecut pe un drum naţional. Un biciclist s-a dezechilibrat din cauza curentului făcut de un TIR care a trecut pe lângă el, a căzut sub roţile maşinii, a murit, iar şoferul nici nu şi-a dat seama că a trecut peste un om", povesteşte criminalistul.

Cipri are un copil de 10 luni şi încă unul pe drum. E decis să-şi pună şi copiii pe biciclete de mici, fără să se teamă pentru siguranţa lor. Crede că atât timp cât biciclistul e conştient şi responsabil, n-are ce păţi. Plus că bicicleta are un alt aport important: susţine sănătatea. "Nimeni nu poate fi atât de naiv încât să creadă că peste 20 de ani va fi la fel de sănătos dacă nu face nimic pentru asta".

Nu în ultimul rând, poliţistul consideră un imbold în alegerea bicicletei grija pentru mediu, un cult care în ţările vestice e prezent la toţi locuitorii, de la directori de bănci la muncitori de rând. În timp ce la noi, constată Cipri, chiar dacă n-ai unde să locuieşti te preocupă doar cum să-ţi cumperi o maşină de mii de euro. Când ai putea să-ţi iei o bicicletă cu câteva sute şi ai câştiga nu doar bani, ci şi sănătate...


EXPERIMENT OTL
Bicicleta e campioana!

În urmă cu trei săptămâni, OTL a realizat un experiment prin care a dorit să afle ce mijloc de transport e mai rapid în oraş: bicicleta, maşina sau tramvaiul. În acelaşi moment, din Rogerius şi de la sediul regiei au pornit, spre centru, trei echipe, fiecare folosind unul din cele trei mijloace.

Din Rogerius, cea mai rapidă variantă s-a dovedit bicicleta, întrucât cei care au optat pentru ea au avut posibilitatea, din Decebal, să o ia pe malul Crişului. Pe locul doi a ajuns maşina, iar pe trei tramvaiul.

De la sediul OTL din Cantemir prima ajunsă în centru a fost maşina, însă urmată imediat de bicicletă. Codaş a fost tot tramvaiul.


VOCEA STRĂZII

Aţi renunţa la maşină sau mijloacele de transport în comun pentru a circula cu bicicleta?

02 Anca Neag.jpgDacă ar fi un trafic mai lejer în oraş aş renunţa, dar aşa prefer să mă duc cu tramvaiul sau taxiul, pentru că e periculos să te strecori pe două roţi printre maşini.

Anca Neag, 23 ani, studentă (foto)

În zilele friguroase nu aş merge cu bicicleta în niciun caz. Nu aş renunţa la maşină pentru bicicletă, chiar dacă exerciţiul fizic te face mai sănătos.

Alex Drăgan, 20 ani, student

Deocamdată eu folosesc tramvaiul spre serviciu. Mi-ar surâde ideea de a mă deplasa pe bicicletă, pentru că e mai puţin poluant, însă încă nu am una.

Anca Lehăceanu, 25 ani, profesor

02 Dorin Tripon.jpgEu am maşină de serviciu cu care mă deplasez, pentru că aşa îmi cere jobul. Dacă n-ar fi aşa, aş merge cu bicicleta, pe care oricum o foloseam mult când eram mic.

Dorin Tripon, 30 ani, reprezentant vânzări (foto)

02 Ioana Sollosi.jpgEu nu prea aş renunţa la mijlocele de transport pentru că iarna e foarte frig. În rest, ar fi mai bine să mergem cu bicicleta, în primul rând pentru condiţia fizică.

Ioana Sollosi, 29 ani, studentă (foto)

Eu de obicei merg ori cu bicicleta, ori pe jos. Cu tramvaiul fac mai mult pe aceeaşi distanţă decât fac mergând cu bicicleta. În plus, e mai ieftin!

Stavros Fotaches, 55 ani, lăcătuş