Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ioan Mang, a intrat într-un război al declaraţiilor cu primarul Ilie Bolojan, faţă de care are opinii diferite despre modul în care Oradea ar trebui să se raporteze la vecinii din Debreţin.

Miercuri, Mang a ţinut o conferinţă de presă la tablă, în sediul PSD Bihor, pentru a expune motivele pentru care consideră că Oradea nu trebuie să vadă Debreţinul ca un concurent, aşa cum Bolojan a spus, ci ca un partener într-un pol de dezvoltare.

Idee veche

Prezentându-se ca "un om care munceşte şi gândeşte pentru acest oraş şi acest judeţ", Mang a vorbit întâi despre proiectul de realizare a unei căi ferate rapide între Oradea şi Debreţin, pe care el l-a prezentat ca necesar zilele trecute, într-un interviu acordat unui cotidian local. În urma acestui interviu, Bolojan a reacţionat spunând că o astfel de măsură ar fi doar în avantajul aeroportului din Debreţin, cu care cel din Oradea este în concurenţă directă. "Concluzia a fost că domnul Mang vorbeşte prostii. Am adus o tablă ca să fiu şi mai clar", a spus Mang.

Vicele de la CJ a arătat că, în noiembrie 2007, la o şedinţă comună a guvernelor României şi Ungariei, s-a luat decizia de a înfiinţa mai mulţi poli de dezvoltare transfrontalieră. "Un pol de dezvoltare important a fost Oradea-Debreţin. În cadrul acestor discuţii, tema căii ferate rapide Oradea-Debreţin a fost un punct central", a declarat Mang.

Şeful PSD a subliniat că Ilie Bolojan era la acea vreme secretar general al Guvernului condus de Călin Popescu Tăriceanu, deci cunoştea această decizie comună, ba chiar după 2008, când a devenit primar al Oradiei, în zona metropolitană a municipiului s-au dezvoltat proiectele transfrontaliere pentru întărirea polului Oradea-Debreţin. "Unde şi cine nu mai este consecvent? De ce se doreşte neapărat ştergerea cu buretele a unor idei, proiecte, gândite şi chiar demarate până în acest moment?", a întrebat Mang, retoric.

Oradea vs. Restul lumii

Totodată, a arătat şeful PSD Bihor, în strategia de dezvoltare a României până în anul 2035, realizată de Guvernul Cioloş, se prevăd "minim cinci sisteme de infrastructură de transport între oraşele cu potenţial de pol transfrontalier în următorii 10 ani", iar între aceste sisteme un punct menţionat este construirea a 70 kilometri de cale ferată rapidă între Oradea şi Debreţin. "Oare cine vorbeşte prostii când spune că acest proiect nu este fezabil? Cioloş, Tăriceanu cu domnul Bolojan Ilie Gavril în 2007, sau doar trebuie să-l facem pe Mang praf acum că a îndrăznit să vină şi el cu ceva?", a arătat vicele CJ Bihor.

Mang a arătat apoi că, deşi Guvernul Cioloş nu este "al partidului lui, ci al partidului lui Bolojan", este de acord cu cele arătate în strategie, pentru că dezvoltarea alături de Debreţin este şansa Oradiei să nu rămână subordonată Clujului ori Timişoarei. "Chiar dacă unii mă vor acuza din nou că eu vreau nu ştiu ce să fac cu Oradea, să o vând la unguri, vă spun cu toată tăria: Cioloş astăzi, Tăriceanu în 2007 au gândit foarte bine. Oradea se află între doi poli de dezvoltare, Cluj şi Timişoara, şi nu poate face faţă acestei concurenţe decât dacă se dezvoltă ca pol transfrontalier Oradea-Debreţin. Altfel nu ne va înghiţi Debreţinul, ci Clujul şi Timişoara", a mai spus Mang.

Şeful PSD Bihor a respins ideea că viitoarea cale ferată va fi favorabilă aeroportului din Debreţin, arătând că oricum aceasta nu se va finaliza rapid, iar când va fi funcţională, şi aeroportul Oradea va avea mai multe curse, deci orădenii nu vor avea motiv să zboare din Debreţin.

"Nu vrem banii Primăriei!"

Cât despre ideea anunţată de Bolojan ca Primăria Oradea să devină acţionar al Aeroportului Oradea şi să-i aducă o finanţare de 500.000 euro anual, Mang a spus că este imposibilă. "Aeroportul Oradea este regie autonomă. Regiile autonome nu au acţionariat, şi nu pentru că nu vrea Mang, ci pentru că nu există o cale legală", a spus şeful PSD.

Ca Primăria să devină acţionar la Aeroport, acesta ar trebui să devină o societate comercială, ceea ce, în opinia lui Mang, nu este de dorit. "După intrarea României în Schengen, Aeroportul Oradea va fi singura vamă pe care o va avea Bihorul. Va avea o misiune specială, nu va putea fi societate comercială, că poate mâine-poimâine vom vrea să o privatizăm", a zis Mang.

Insistând şi că subvenţionarea biletelor de călătorie vândute de companiile private este interzisă pentru o instituţie publică, vicepreşedintele CJ Bihor a arătat că Primăria nu poate subvenţiona nici taxele aeroportuare, pe motiv că sunt oricum la un nivel foarte scăzut: 1,50 euro pe tonă la fiecare avion care aterizează, 1 euro pentru fiecare pasager şi 1 euro taxa de securitate pe pasager. "Sub asta nu poate fi decât gratis", a concluzionat Mang.

PSD-istul i-a dat şi sfaturi primarului Ilie Bolojan: să folosească cei 500.000 euro pentru  facilităţi pentru studenţi şi cadrele didactice tinere, precum cămine sau un institut de cercetare, să subvenţioneze termia sau cultura, ori să scadă taxele şi impozitele locale.

Un avion numit "Speranţă"

În aceeaşi conferinţă de presă, Mang a ţinut să precizeze şi că nu a făcut niciun rău negocierilor între Consiliul Judeţean şi Ryanair divulgând că Oradea ar putea avea o cursă spre Londra operată de această companie. Asta pentru că, a spus Mang, chiar fostul preşedinte CJ Bihor, Cornel Popa a vorbit despre aceste negocieri în primăvară, iar el nu a prezentat lucruri certe, ci doar nişte... speranţe: "Toată lumea vorbeşte de aceste negocieri. Eu mi-am exprimat o speranţă, că aş vrea să fie curse, că s-ar putea să fie acea companie".

Şeful PSD Bihor a ţinut să contrazică şi un articol tip pamflet apărut în BIHOREANUL, în care se arăta că ar fi comandat lucrări ample de renovare a biroului său de la Consiliul Judeţean Bihor pentru că s-ar teme de microfoanele ascunse în pereţi. Fără să guste gluma, Mang a spus că biroul era plin de igrasie, podelele erau putrezite şi încăperea nu avea un sistem de izolaţie, arătând că aceste lucrări erau necesare.