Centrul Oradiei a devenit brusc cel mai important obiectiv turistic al urbei, pe care toată lumea vrea să-l imortalizeze într-un "selfie". Simultan, în buricul târgului s-au deschis trei şantiere, pentru reabilitarea Pieţei Unirii, înlocuirea liniilor de tramvai şi realizarea parcării subterane din strada Independenţei. Pentru ca muncitorii să se poată desfăşura, din centrul urbei au fost alungaţi şoferii, iar locul autoturismelor a fost luat de excavatoare.

Cel mai mare şantier din Oradea ultimului secol a stârnit curiozitatea localnicilor, mulţi venind spre centru numai ca să vadă minunea. Iar spectacolul e abia la început...

Interzis şoferilor

01-mircea-malan_bihoreanul.jpgPe 16 februarie, la ora 0, zona centrală a Oradiei a intrat oficial pe mâna muncitorilor. "Avem concomitent trei şantiere: reabilitarea Pieţei Unirii, reabilitarea liniilor de tramvai şi realizarea parcării subterane din spatele statuii lui Mihai Eminescu", explică viceprimarul Mircea Mălan (foto).

Primul efect a fost şi cel mai deranjant: închiderea traficului din Piaţa Unirii, deopotrivă pentru mijloacele de transport în comun şi autoturisme. Singurele vehicule pe patru roţi care au voie să intre în perimetrul alocat lucrărilor sunt mastodonţii firmelor de construcţii angajate de municipalitate. Prima zi cu trafic restricţionat n-a fost uşoară: la orele de trafic intens, din maşinile ce circulau bară la bară s-au auzit destule sudalme. Ce-i drept, până la mijlocul săptămânii agitaţia s-a domolit. Fie şoferii s-au resemnat, fie au ales rute ocolitoare!

Macarale şi picamere

Sacrificiul orădenilor este inevitabil, spun edilii. "Evident că, fiind blocat accesul în această zonă, s-a creat un disconfort. Dar cred că oamenii înţeleg că trebuie să avem cale liberă pentru lucrări", spune viceprimarul Mircea Mălan.

Parcă şi muncitorii au priceput că n-au vreme de irosit. Încă din prima zi picamerele urlau în Piaţa Unirii. Muncitorii firmei Drumuri Orăşeneşti, angajaţi pentru reabilitarea Pieţei Unirii, au spart bordurile de beton care înconjoară ansamblul Duiliu Marcu şi spaţiile verzi, iar cei ai firmei Syl Con Trans Arad au demontat liniile de tramvai. La rându-le, au fost dezafectate şi refugiile din staţiile de tramvai, chioşcurile OTL şi de ziare.

În acelaşi timp, spre Criş, meşterii de la Construcţii Bihor şi Terratest Geotehnic au început să spargă platforma betonată a parcării din Independenţei, unde vor face prima parcare publică subterană.

Gojdu şi Viteazul, luaţi pe sus

Ritmul accelerat al lucrărilor continuă şi în această săptămână, garantează viceprimarul Mălan. Muncitorii vor începe să defrişeze spaţiile verzi, Primăria obţinând autorizaţia de mediu în acest scop. "Am primit şi autorizaţia de ridicare a statuii lui Emanuil Gojdu, mai avem nevoie de un specialist care să ne spună cum anume să procedăm", spune viceprimarul.

Aceeaşi soartă va avea, cel mai probabil, şi statuia lui Mihai Viteazul. În această săptămână, Comisia Municipală de Urbanism şi Amenajare Teritorială va analiza solicitarea de mutare a statuii în parcul cu acelaşi nume din Rogerius, aşa cum au decis consilierii locali. Tot în această săptămână, în Piaţa Unirii vor descinde şi specialişti din Italia care vor răspunde de restaurarea coloanelor şi gardului din piaţeta Duiliu Marcu.

Pe măsură ce şantierele vor avansa, Primăria va restricţiona şi traficul pietonal, pentru a evita accidentarea trecătorilor. Care, la fel ca toţi orădenii, nu-şi doresc decât un singur lucru: ca tot deranjul să fie, în final, cu folos...