În ultimii ani, oricine a vrut să-şi cumpere o maşină şi-a făcut calcule în funcţie de faimoasa taxă de primă înmatriculare, rebotezată apoi ca taxă de poluare. Indiferent de denumire, taxa i-a lăsat pe proprietarii de maşini fără bani, născând nemulţumiri, controverse şi numeroase procese în instanţă.

Primele zile din 2012 au adus o nouă variantă a legii privind această taxă, care lărgeşte pătura celor puşi la plată. De acum, vor trebui să plătească inclusiv cei care cumpără din ţară o maşină pentru care nu s-a plătit anterior taxa, pe motiv că oricine poluează trebuie să plătească. În acelaşi timp, însă, deja apar soluţiile pentru a ocoli legea...

01 Alina Borza.jpgSentinţe favorabile

Povestea taxei auto în România a pornit în 2007, când în Codul Fiscal a fost prevăzută taxa de primă înmatriculare pentru autoturismele aduse din străinătate. Taxa se calcula în funcţie de cât de poluant era autoturismul. În 2008, taxa a fost redenumită ca taxă de poluare, iar criteriile de calcul s-au înăsprit, determinând creşterea cuantumului ei. N-a durat mult până când instanţele au fost bombardate cu cereri de restituire a banilor, dat fiind că reglementările erau contrare legislaţiei europene.

"Taxa a avut mereu un caracter nelegal, pentru că se încălcau prevederile din Tratatul UE referitoare la libera circulaţie a mărfurilor", explică Alina Borza (foto), avocat care a reprezentat în instanţă numeroşi bihoreni doritori să-şi recupereze banii. Pentru că taxa s-a aplicat doar maşinilor aduse din străinătate, nu şi celor produse în ţară, a fost definită imediat ca discriminatorie. "Acest lucru a fost dovedit atât de practica instanţelor româneşti, cât şi de Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene", precizează avocata. Mii de bihoreni s-au adresat instanţelor pentru recuperarea taxei, şi toţi au câştigat. "În decembrie 2011 aveam pe rol 4.866 de cereri de restituire a sumelor plătite pentru taxa de poluare, ca urmare a sentinţelor judecătoreşti", spune Vasile Farc, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor. Oamenilor li s-au restituit cu dobândă banii, dar şi cheltuielile de judecată, inclusiv onorariile avocaţilor. Deci statul a pierdut mai mult decât a crezut că va câştiga...

Reguli noi

După ce Curtea Europeană de Justiţie a decis că taxa din România era nelegală şi discriminatorie, Guvernul a modificat-o încă o dată, aşa că de vinerea trecută a intrat în vigoare o nouă taxă, reglementată prin Legea 9/2012.

Spre deosebire de precedentele, aceasta se aplică şi maşinilor deja înmatriculate în ţară. De acum, cumpărătorul unui autoturism va scoate bani din buzunar dacă pentru respectiva maşină nu a fost achitată niciodată vreo taxă de înmatriculare sau de poluare, adică dacă a fost introdusă în circulaţie înainte de 2007. Practic, cine cumpără o maşină fabricată, de pildă, în 2006 şi care e deja înmatriculată pe teritoriul României, va plăti şi noua taxă de poluare.

Sumele pe care proprietarii de maşini le vor da statului nu sunt deloc simbolice. Pentru o Dacie Logan cu motor Euro 3 fabricată în 2004, taxa de poluare trece de 1.000 de euro. Asta în condiţiile în care maşina valorează pe piaţă circa 3.000 de euro.

Soluţii pentru eludare

Tocmai fiindcă taxa de poluare poate depăşi valoarea maşinii, cum se întâmplă în cazul maşinilor mai vechi, românii vor căuta noi metode de a scăpa de plată. Astfel, nu e exclus ca în următoarea perioadă vânzătorul şi cumpărătorul unei maşini să încheie doar contracte de comodat, adică de închiriere gratuită. Metoda, însă, are şi riscuri. "Printr-un contract de comodat, cumpărătorului nu i se transferă dreptul de proprietate, deci trebuie să existe un grad mare de încredere între persoane", explică avocatul Alina Borza. Practic, cumpărătorul va trebui să se asigure că vânzătorul de la care închiriază fictiv maşina nu i-o va cere înapoi niciodată.

Bineînţeles, cei care vor prefera cumpărarea cu acte în regulă vor putea şi să conteste taxa în instanţă. Rămâne de văzut doar dacă avocaţii vor găsi motivele cele mai întemeiate pentru ca judecătorii să le dea dreptate, iar cetăţenii să-şi recupereze banii. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, orădenilor le mai rămâne o variantă: înmatricularea maşinii în Ungaria, ţară în care nu există o astfel de taxă, pe numele unui prieten sau rude. Cert e că, oricât se va modifica taxa de poluare, românii vor găsi soluţiile cele mai bune pentru buzunarul lor. Pentru că, în fond, de ani de zile statul găseşte noi taxe, dar fără să ofere cetăţenilor nimic la schimb...