Lumea este în faţa unei noi revoluţii. În ultimii doi ani, numeroase oraşe europene au anunţat planuri pentru interzicerea maşinilor cu motoare diesel, iar guvernele din Franţa şi Marea Britanie au făcut un pas chiar mai mare, hotărând ca din anul 2040 să interzică şi maşinile pe benzină. Aşadar, regula viitorului pare clară: pe şosele vor circula doar vehicule electrice.
Desigur, România este în urma vesticilor. Totuşi, interes există, iar numărul maşinilor electrice ar putea să crească semnificativ, pentru că Guvernul a pus la bătaie, săptămâna trecută, încă 3.800 de vouchere în programul Rabla, care pot fi solicitate inclusiv de persoanele fizice care vor să-şi cumpere vehicule de acest fel. Fără să dea nimic la schimb, doritorii vor primi 10.000 de euro reducere la achiziţia oricărui model eco...
Maşinile de mâine
Designul unui autoturism electric nu diferă de cel al maşinilor clasice. Modul de propulsie este, însă, diferit: în locul motorului cu combustie internă, are unul alimentat cu energie electrică stocată într-o baterie. Încărcarea e simplă: maşina pur şi simplu se conectează la o priză de 230V. La preţul actual al electricităţii, un "plin" costă cam 28 de lei.
Avantajele au preţul lor. În România se vând 11 modele de maşini electrice, din care cele mai ieftine sunt Smart ForTwo coupé, cu un preţ de 22.000 euro şi o autonomie de 160 km, respectiv Smart ForFour, cu aceeaşi autonomie, dar un preţ cu 800 euro mai mare. Tot în clasa mini este şi Volkswagen e-Up!, care costă aproape 26.000 euro şi are o autonomie de 160 km. Românii mai pot cumpăra Renault Kangoo ZE (25.000 euro, autonomie de 270 km), Renault Zoe (31.000 euro, 210 km), Mitsubishi i-MiEV (31.200 euro, 160 km), Kia Soul (33.600 euro, 200 km), Citroen C-Zero (37.000 euro, 150 kilometri), VW e-Golf (37.500 euro, 300 km), BMW i3 (37.000 euro, 300 km) şi Mercedes-Benz B-Class Electric (40.000 euro, la o autonomie de 230 km).
Două în Bihor
Preţurile piperate pentru un salariu mediu de 520 euro au făcut ca în întreaga ţară să ajungă pe şosele, anul trecut, doar 260 de maşini electrice. Potrivit datelor Registrului Auto Român, în Bihor nici una.
În primele nouă luni din 2017, însă, au fost puse deja în circulaţie cu numere de Bihor două maşini electrice. Una este un Renault Zoe, adus din Franţa de un aleşdan. "Maşina a fost fabricată în 2013 şi am adus-o ca s-o vând. Am dat-o după o săptămână", spune Radu Ungur. Până s-o "mărite", cu 9.100 euro, s-a plimbat cu ea şi, susţine bărbatul, îşi merită banii: "Cu un plin de baterie am făcut 170-190 de kilometri".
Pentru că a primit multe telefoane în urma anunţului, omul s-a convins că maşinile electrice pot avea căutare şi aici. "Mai am cinci pe drum, din care două sunt ca şi vândute, am primit deja avansul", zice Ungur. Mai mult, proprietar al unei benzinării în Aleşd, afaceristul vrea chiar să amenajeze, în incinta ei, prima staţie din Bihor pentru încărcarea maşinilor electrice.
Reducere de la AFM
Planuri similare are şi Primăria Oradea. În urmă cu un an, Consiliul Local a aprobat amenajarea a cinci staţii de încărcare a maşinilor electrice, pe străzile Primăriei, Dunării, Coposu, Nufărului şi Ştrandului, dar investiţia estimată la 1,2 milioane lei e încă în stadiul de proiect. "Aşteptăm deschiderea liniilor de finanţare europeană", spune viceprimarul Mircea Mălan.
Conform prognozelor, numărul proprietarilor de maşini electrice va creşte inclusiv în Bihor. De altfel, săptămâna trecută, Ministerul Mediului a suplimentat programul Rabla cu încă 3.800 de tichete, noutatea fiind că acestea pot fi obţinute inclusiv de persoanele fizice care vor să-şi cumpere maşini electrice, astfel că pot primi de la stat o reducere de 45.000 lei fără a trebui să dea la schimb una veche.
Bihorenii interesaţi de program trebuie să se adreseze unuia dintre cei patru dealeri auto care au contract cu AFM - Carbenta, D&C, Auto Bara & Co şi Ţiriac Auto. Primul venit va fi şi primul servit...
ŞI RER E ECO!
Curăţenie cu Renault Twizy
Pe lângă autoturismele electrice, în România se comercializează şi un vehicul aparte, Renault Twizy, care arată ca o maşină, dar se omologhează drept motocicletă. Cu un astfel de model, lung de 2,3 metri şi lat de doar 1,13 metri, s-a dotat recent şi operatorul licenţiat de salubritate al Oradiei, RER Ecologic Service. În loc să bată oraşul la pas, împingând pubelele, muncitorii se deplasează acum cu această maşină, vehiculul fiind dotat cu o mică platformă care susţine o pubelă. Autonomia bateriei este de până la 100 km.