De câţiva ani încoace, oricine are o mentalitate "eco", adică luptă pentru salvarea resurselor pământului, şi are şi ceva bani în cont, trebuie musai să deţină în garaj şi o maşină hibrid.

Considerate la ora actuală cel mai puţin poluant tip de autoturisme, maşinile hibrid au tot mai mare trecere. Numărul celor înmatriculate lunar în Bihor a ajuns, în medie, la trei. Orădeanca Geta Pop este proprietarul unei asemenea "jucării" şi e extrem de mulţumită de maşina sa.

Promotorii

Poate părea greu de crezut, dar prima maşină hibrid din lume a fost realizată încă din 1900 de Ferdinand Porsche şi se numea Lohner-Porsche Mixte Hybrid. Maşina avea două generatoare de 2,5 cai putere, călătorea 40 de mile numai pe baterie şi atingea de 50 km/h.

Tehnologia hibridă s-a răspândit, însă, abia la finalul anilor 1990. Primul hibrid produs în serie a fost Toyota Prius, lansat în Japonia în 1997, iar în Europa în 2000. Aceasta a devenit şi cel mai popular hibrid din lume.

O maşină hibrid diferă de una obişnuită prin cele două motoare, unul pe combustibil, altul pe energie. O maşină hibrid nu se bagă în priză, cum se întâmplă cu cele electrice, ci bateria ei se încarcă în timp ce maşina funcţionează pe combustibil. Când bateria e încărcată, maşina trece singură pe motorul electric, ceea ce reduce consumul de combustibil şi poluarea.

Educativă

Orădeanca Geta Pop, administratorul firmei Nou Consult, ce se ocupă cu distribuţia de ziare, are o Toyota Prius din 2009. "În 2005 am fost în Germania la un prieten care avea o astfel de maşină. Am fost încântată de felul în care arată şi, în plus, sunt adepta maşinilor cu cutie automată. M-a atras şi consumul redus de combustibil". Astfel că, în urmă cu doi ani, şi-a cumpărat un Prius în leasing cu 19.000 de euro.

Femeia recunoaşte că, deşi la început n-a acordat prea multă atenţie avantajului ecologic al hibridului, după ce a început să-l conducă a devenit mai atentă la acest aspect. Asta pentru că şi maşina te "momeşte" să fii eco! "Display-ul maşinii are un joculeţ. Dacă şoferul conduce ecologic, adică în aşa fel încât maşina să utilizeze cât mai puţin combustibil şi, implicit, să emită mai puţine noxe, primeşti câte o frunzuliţă. Te face să îţi doreşti să ai cât mai multe frunzuliţe, adică să conduci cât mai ecologic", explică Geta.

Maşina "mută"

La aproape doi ani de când are Prius-ul, şoferiţa a învăţat să conducă în aşa fel încât maşina să aibă un consum de combustibil de 5,7 litri la suta de kilometri. Nici de puterea maşinii nu se plânge. Cu motorul de 1,5 litri şi 77 cai putere, Prius se comportă bine pe şosea. "Răspunde foarte bine la depăşiri, e stabilă, nu am de ce să mă plâng. Dacă apeşi tare acceleraţia, pornesc ambele motoare", zice Geta. Totodată, la fiecare ridicare a piciorului de pe acceleraţie, bateria pentru motorul electric se încarcă.

03 bord.jpgÎn timp ce motorul pe combustibil al maşinii e silenţios, cel pe energie electrică e mut de-a dreptul. La pornire, autoturismul foloseşte motorul electric, astfel că nici nu ştii că s-a pus în mişcare. La staţionare, trece mereu pe energie. "Când stai la semafor sau eşti prins în ambuteiaje, maşina nu consumă combustibil. Se ştie că în ambuteiaje maşinile poluează cel mai mult, aşa că maşina hibrid elimină din start această poluare", spune Geta. Iar ca şoferul să ştie pe care motor merge maşina, display-ul de la bord (foto) afişează constant modul de alimentare, dar şi cât e de încărcată bateria.

Perfectă pentru femei!

Un alt lucru care o încântă pe proprietară e faptul că maşina pe care o are e suficient de inteligentă să se deschidă şi să pornească fără cheie. "Are buton, atât pentru deschidere, cât şi pentru pornire, pe care când apăs e suficient să am cheia în geantă sau în buzunar ca să funcţioneze. Pentru o femeie e foarte convenabil să nu-şi mai cotrobăie prin geantă după cheie", zâmbeşte Geta.

Astfel, senzorii fac maşina să fie nu doar economică şi ecologică, ci şi inteligentă. În plus, proprietara hibridului e mulţumită de faptul că întreţinerea nu e scumpă. "Revizia tehnică m-a costat 300 de lei, ca la o maşină obişnuită".

Orădeanca e determinată să folosească şi în viitor numai maşini hibrid. Asta până când România va evolua şi va avea posibilităţi de alimentare la tot pasul pentru maşinile sută la sută electrice. Autoturisme care, cel mai probabil, vor avea priză nu doar de încărcare, ci şi la public...