La 16 ani, Andrei Popa, un elev dintr-un sat de la marginea Bihorului, scrie o bucată de istorie. E cel mai tânăr elev din România ajuns în finala internațională a concursului „Young Car Mechanic”, o competiție de profil riguroasă, organizată în 13 țări europene.

În iunie, Andrei va merge în Croația, unde va concura cu cei mai buni tineri mecanici din Europa. A ajuns până acolo din pură pasiune, dar și datorită unei profesoare care l-a învățat nu noțiuni teoretice, ci cum să găsească singur soluțiile.

Copil-burete 

Când a terminat gimnaziul la școala din Borod, Andrei le-a spus părinților că nu vrea să urmeze un liceu teoretic, ci o școală profesională, ca să învețe meseria care îl pasionează. „De mic mi-a plăcut mecanica. Bunicul a fost strungar, l-am văzut umblând cu tot felul de piese, și asta am vrut și eu să fac”, spune adolescentul.

Părinții, oameni simpli din satul Cornițel - tatăl electrician în construcții, iar mama angajată în comerț - i-au acceptat doleanța, dar cu o condiție: la finalul celor 3 ani de profesională să dea totuși și bacalaureatul. Astăzi, profesoara lui de mecanică de la Colegiul Tehnic Alexandru Roman din Aleșd îi cere același lucru: să nu renunțe la învățat, chiar dacă și-a ales deja meseria.

„Andrei e tipul de copil-burete. Nu doar că asimilează informația, ci o caută, o înțelege și o pune în practică. Copii ca el se nasc rar. E păcat să se oprească la nivelul unei școli profesionale”, spune Tatiana Moți (foto), profesoară cu peste 30 de ani experiență în formarea mecanicilor auto.

Școală practică

În clasa lui Andrei, 22 de băieți se pregătesc să devină mecanici auto calificați, îndrumați de Tatiana Moți, care a absolvit Autovehicule rutiere în cadrul Institutului Politehnic București înainte de ’89. „Predau din 1990, iar astăzi 75% dintre mecanicii auto din zona Aleșd au fost elevii mei”, spune, mândră, profesoara.

La profesională elevii fac teorie și practică încă din primul an de școală, astfel încât la finalul clasei a XI-a să fie apți să lucreze. Provocarea cea mai mare pentru Tatiana este să găsească service-urile care să primească elevii în ucenicie. „În Aleșd avem doar service-uri mici, unde nu pot duce decât grupuri de 3-4 elevi. Firmele din Oradea nu-i primesc, pentru că apare cheltuiala transportului”, explică Tatiana.

Cum, necum, convinge mecanicii auto experimentați să-i primească și pe elevii ei în ateliere. Recunoaște, însă, că puțini dintre adolescenți au determinarea să învețe meseria, majoritatea parcurgând formal stagiile de practică. Andrei e o excepție, și tocmai de aceea profesoara l-a înscris anul acesta la concursul „Young Car Mechanic” (Tânărul mecanic auto), organizat de compania poloneză Inter Cars, unul dintre cei mai importanți furnizori de piese auto din Europa.

Mai greu ca la olimpiadă

Organizat după rigorile Ministerului Educației, concursul s-a desfășurat până acum în 3 etape: locală, regională și națională. Andrei a fost fruntaș la fiecare fază, deși participa pentru prima oară la o competiție. Totodată, a fost cel mai tânăr concurent, toți ceilalți elevi, peste 1.400 la număr, fiind de clasa a XI-a. „A fost mai greu ca o olimpiadă, unde ai 3 ore pentru câteva subiecte. Aici, la faza națională, a avut 12 cerințe teoretice și practice, de câte 45 de minute fiecare”, explică profesoara.

Pentru Andrei, testele, care au presupus dezasamblarea și asamblarea unor componente și identificarea unor defecțiuni, au fost mai ușoare decât se aștepta. A obținut cel mai mare punctaj din țară și e singurul român calificat la etapa internațională, programată între 13 și 20 iunie la Zagreb, în Croația. „M-am înscris în concurs pentru că am vrut să aflu la ce nivel sunt. A fost greu, dar nu exagerat. Am lucrat cu scule pe care nu le-am mai văzut niciodată, dar m-am descurcat”, zice băiatul. Premiat cu 700 euro, vrea să cheltuie banii tocmai pe astfel de echipamente.

Planuri de viitor

Pentru etapa internațională, unde va concura cu finaliștii din 13 țări europene, Andrei are o altă provocare: mecanica auto a camioanelor, pe care încă nu a studiat-o. Profesoara lui a reușit să convingă patronul unui service de TIR-uri din Oșorhei să-l primească în practică, așa că în fiecare zi copilul se trezește la 5.30 ca să ajungă pe 8 la atelier, unde lucrează alături de mecanici experimentați.

„Orice îi întreb, îmi explică. Pare mai ușor ca la mașinile mici, pentru că la camion toate piesele sunt mai mari”, spune Andrei. În această săptămână va continua pregătirea la un alt service, autorizat de BMW, așa că va pleca spre Croația încrezător.

După ce va termina profesionala, Andrei plănuiește să se înscrie iar în clasa a XI-a, dar la o specializare teoretică, va învăța pentru bacalaureat, și abia apoi va profesa ca mecanic auto. Visează de pe acum la ziua în care va avea propriul service. „Vreau să rămân în țară, nu mă gândesc să plec decât pentru cursuri de specializare în electricitate auto”, mărturisește adolescentul. În ciuda vârstei, a înțeles că o meserie bine știută îți poate asigura un trai bun oriunde...


MESERIAȘI PE BUNE

„Toți elevii mei vreau să învețe un lucru: în meseria asta nu merge cu «lasă, că-i bine și așa». Nici nu le încarc memoria cu teorie, nu le spun unde e filtrul de polen la fiecare vehicul. Îi învăț cum să-l găsească singuri, că doar n-or să mă sune pe mine când sunt cu clienții în față!”

Tatiana Moți, profesoară de mecanică auto

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!