Peste o sută de profesori din Bihor au semnat un memoriu adresat oficialilor din Ministerul Educaţiei, prin care cer mai multe ore pe săptămână pentru disciplina Istorie, materie obligatorie de Bacalaureat.

Amintind că "istoria are o contribuţie majoră în educarea şi formarea profesională a elevilor, contribuind la împlinirea şi dezvoltarea personală, la integrarea socială şi participarea activă în societate, la ocuparea unui loc de muncă, dar şi la formarea unei concepţii de viaţă, bazate pe valorile umaniste şi ştiinţifice, pe cultura naţională şi universală şi pe stimularea dialogului intercultural", dascălii fac şi propuneri concrete privind numărul de ore care ar trebui alocate acestei materii.

În clasele umaniste din liceele teoretice, istoria ar trebui să fie predată trei ore pe săptămână, respectiv câte două ore, în clasele reale. Tot câte două ore ar trebui să se regăsească Istoria în orarul elevilor din liceele vocaţionale (indiferent că sunt teologice, pedagogice, sportive sau artistice). În plus, liceenii din aceste şcoli ar trebui să aibă posibilitatea să aleagă Istoria şi ca materie opţională, ceea ce ar face ca unii să înveţe minim trei ore pe săptămână această materie.

La învăţământul tehnic şi profesional, profesorii propun câte o oră de istorie la clasele de-a IX-a şi de-a X-a, iar în clasele tehnice IX-XII câte două ore, la toate specializările.

Solicitarea vine în contextul în care acum se dezbat propunerile de planuri-cadru pentru învăţământul liceal. Potrivit variantelor propuse de Ministerul Educaţiei, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, elevii din liceele teoretice, clase umaniste, ar urma să aibă între 2 şi 4 ore de Istorie (numărul maxim fiind alocat doar claselor de Ştiinţe Sociale), dar una singură, în clasele reale. Tot o oră ar urma să se predea şi în clasele profesionale de-a IX-a, respectiv 0,5 ore pe săptămână, în clasa a X-a şi a XI-a. La liceele vocaţionale, Ministerul propune între o oră şi două pe săptămână.

Dascălii menţionează în documentul lor şi exemple din străinătate: în Italia, Istoria se predă câte trei ore pe săptămână tuturor elevilor, în Ungaria 2 sau 3, iar în Slovacia şi Austria câte două.

"Dacă Istoria "păleşte" în faţa altor discipline, aşa cum unii "specialişti" încearcă să minimalizeze rolul acestei discipline, prin reducerea numărului de ore din noile planuri-cadru, care se doresc a fi aprobate, cu tot respectul, întrebăm: de ce a fost aleasă data de 1 Decembrie ca Zi Naţională a României? Putea fi aleasă orice altă zi din calendar, dacă Istoria nu ar fi atât de importantă în viaţa oricărui popor", se mai arată în memoriul profesorilor.

Documentul a fost semnat până miercuri de 128 de cadre didactice. De asemenea, a fost discutat într-o şedinţă online a profesorilor de istorie din învăţământul preuniversitar şi universitar şi a fost transmis unor parlamentari ai judeţului.