Calul de dar nu se caută la dinţi, zice un vechi proverb. Dar, ca să fie de folos, trebuie să aibă cine-l călări!

În ultimii 10 ani, Bihorul a fost dotat cu peste 150 de microbuze şcolare, dar 25 din ele stau pur şi simplu nefolosite. Motivul? Nu-i cine să le "mâne". Şoferii profesionişti nu se înghesuie să devină angajaţi ai primăriilor care le pot oferi doar salariul minim, iar în lipsa acestora edilii nu pot nici măcar să obţină licenţele de transport, obligatorii. Aşa că elevii de la sate ajung la şcoli tot pe jos, ca apostolii.

Chei şi promisiuni

Primele microbuze şcolare au ajuns în Bihor în 2008, iar până acum primăriile din judeţ au primit 154 de vehicule cumpărate fie de Ministerul Educaţiei, fie de cel al Dezvoltării. Cel mai recent lot, 17 bucăţi, a venit toamna trecută, înaintea alegerilor prezidenţiale. Atunci vicepremier, Liviu Dragnea a împărţit personal, cu mare pompă, într-o festivitate organizată la Prefectură, cheile a 10 maşini, promiţând că va mai trimite încă 32 de vehicule şcolare. De-atunci, însă, nicio vorbă despre ele.

Cele 154 de microbuze existente sunt împărţite între 96 de primării. Cinci comune (Abrămuţ, Buduslău, Curtuişeni, Drăgăneşti şi Viişoara) nu au niciun astfel de vehicul, în timp ce altele au câte două sau chiar trei, fără ca modul de distribuire să fi fost vreodată explicat şi argumentat.

Culmea e că, în timp ce unele primării încă mai aşteaptă după maşini, la altele ele stau degeaba. Conform unui inventar făcut de Prefectură la solicitarea BIHOREANULUI, în prezent 25 de vehicule sunt nefolosite pentru că fie nu au şofer, fie nu au licenţă de transport, fie sunt defecte.

Criză de şoferi

Lipsa unui şofer este cauza cea mai frecventă, care face inutile 22 de microbuze. Conform legislaţiei rutiere, aceste vehicule trebuie conduse numai de şoferi care să aibă permis categoria D şi atestat de profesionişti. Pe de altă parte, constrângerile bugetare nu permit primăriilor să aloce unor asemenea angajaţi decât salariul minim pe economie, adică 1.050 lei/lună brut, ceea ce, evident, nu mulţumeşte niciun profesionist. Nu de alta, dar la o firmă de transport un conducător auto cu atestat câştigă lunar câteva mii de lei!

"De unde să găsesc un şofer profesionist pe salariul minim? Abia găsesc privaţii, care plătesc bani serioşi", spune primarul din Roşiori, Kelemen Zoltan. Obligat să se descurce, edilul a găsit o soluţie ingenioasă: pentru transportul elevilor a făcut contract cu o firmă privată şi a ieşit mai ieftin. "Le plătim 1.200 lei pe lună, iar ei îi duc şi îi aduc pe copii de acasă la şcoală şi înapoi". Dacă ar folosi microbuzul de la Guvern, cu banii abia ar acoperi salariul şoferului, dar nu i-ar mai rămâne pentru combustibil, asigurări şi întreţinerea maşinii.

Licenţe, ioc!

Alţi primari repetă lunar concursurile în speranţa că vor găsi un şofer. Un exemplu e cel din Cefa, unde din ianuarie are loc un concurs aproape în fiecare lună. Tot degeaba: fie se înscriu candidaţi care nu îndeplinesc cerinţele legale, fie nu se înscrie nimeni!

Fără şoferi, primarii nu pot obţine nici licenţele prin care Autoritatea Rutieră Română trebuie să ateste că transportarea copiilor se face în condiţii de siguranţă. "Licenţierea este o procedură simplă. Primăriile trebuie doar să ne aducă o copie după cartea de identitate a vehiculului, să demonstreze că au şofer, un angajat care să fi absolvit cursul de manager de transport, şi să plătească taxa de licenţiere", spune şeful ARR Bihor, Nicolae Jolţa. Cum nu îndeplinesc nici măcar prima condiţie, cea privind şoferul, primăriile nici nu se mai sinchisesc să-şi şcolească şi şefi de coloană auto...

Fără soluţii

Colac peste pupăză, alte trei microbuze şcolare stau nefolosite în judeţ din simplul motiv că sunt... defecte. Toate aparţin unor primării care deţin încă un vehicul pentru transportul elevilor, aşa că edilii nici nu-şi bat capul să le repare. "La ce drumuri avem, nici nu mă mir că s-a stricat", zice primarul din Spinuş, Gheorghe Creţ. Cu un buget sărac, edilul spune că nu are cu ce plăti reparaţiile, aşa că l-a parcat în curtea Primăriei. Elevii de pe sate îi adună pe rând, cu vehiculul rămas.

Ce e de făcut cu maşinile nefolosite nu ştie nimeni. "Responsabilitatea utilizării microbuzelor în scopul transportului elevilor, precum şi cea pentru ocuparea posturilor cu personal calificat, revine primăriilor", spune prefectul Claudiu Pop. Aşa că primarii trebuie să "inventeze" soluţii, dar până vor da de banii necesari pentru a le pune în aplicare n-ar fi de mirare ca microbuzele să zacă până se vor uza definitiv. Cum ar veni, dacă de haram au venit, de haram să se şi ducă...