La 36 de ani, Mihai Jurca este, din 7 decembrie, cel mai tânăr city manager al Oradiei. Absolvent al Facultăţii de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene şi al unui masterat în Comunicare politică, economică şi socială, pornit "de jos" în Primăria Oradea, a ieşit la rampă în ultimii ani, după ce a pus pe picioare Asociaţia pentru Promovarea Turismului în Oradea şi Regiune (APTOR).

Lăudat de unii, hulit de alţii, Jurca a fost omul din spatele campaniilor care au schimbat faţa evenimentelor locale, făcându-le "cool" şi atractive, aducând şi turişti cu duiumul în Oradea. 

Când pandemia a lovit urbea, şi-a depăşit fişa postului şi a coordonat achiziţii de materiale sanitare din China pentru spitale, pentru ca mai apoi să joace un rol important în aprobarea schemei de ajutor de stat prin care compania Ryanair va reconecta Oradea cu mai multe oraşe europene. Ce va face ca city manager a povestit într-un interviu acordat BIHOREANULUI.

12 ore din zi... 

- Ce v-a determinat să aplicaţi pentru funcţia de city manager al Oradiei? 

- Funcţiile de până acum au ocupat undeva la 12 ore pe zi din viaţa mea, în ultimii ani şi mai mult, ba şi sărbătorile le-am petrecut pe teren sau la birou. Faptul că am văzut că se pot obţine rezultate m-a determinat să aplic pentru poziţia de city manager. Argumentele mele au fost tocmai dedicarea şi rezultatele pe care le-am pus pe masă în ultimii ani. Cred că mă va ajuta şi parcursul meu: am plecat de la cel mai mic nivel din Primărie, cel de consilier debutant (n.r. - în 2007, după un examen, a fost angajat la Departamentul de Finanţări Europene), apoi am lucrat la Zona Metropolitană şi la Eurobusiness Park, unde am fost manager de dezvoltare, iar apoi am condus APTOR. Am înţeles, deci, mai multe zone ale administraţiei publice. Sunt aici pentru că am învăţat repede şi mult.

- Aţi fost singurul candidat la concurs şi s-a zvonit că, şi dacă n-ar fi fost aşa, aţi fi fost preferat. V-a propus Ilie Bolojan sau Florin Birta să deveniţi city manager? 

- A mai fost un candidat, dar a fost descalificat pentru că nu a avut dosarul complet. Nu pot să ştiu dacă aş fi fost preferat dacă aş fi avut contracandidaţi. E clar că atât Ilie Bolojan, cât şi Florin Birta au lucrat cu mine, direct şi indirect, în ultimii ani. Dinamica relaţiei cu ei a fost una care a adus rezultate. 

- Dar v-au propus să concuraţi?

- Am discutat cu ei posibilitatea asta, pentru că o decizie de genul acesta trebuie comunicată. 

"Nu mă sustrag de la muncă"

- Ce veţi face concret din funcţia de administrator public? Care sunt îndatoririle din fişa postului? 

- Voi coordona Departamentul IT al Primăriei, inclusiv procesul de digitalizare şi demersurile pentru un oraş "smart", plus zona de relaţii cu publicul. Voi fi responsabil de Direcţia de Patrimoniu: dezvoltarea sistemului de parcări, îmbunătăţirea infrastructurii şcolilor şi a grădiniţelor, terenuri de sport, parcuri etc. Totodată, voi răspunde de OTL, de partea de turism, deci voi coordona în continuare APTOR, mă voi implica în continuarea demersurilor de conectare a Aeroportului Oradea la destinaţii externe. În calitate de city manager, voi coordona activitatea Cetăţii şi a Muzeului oraşului Oradea, cea a CSM Oradea şi ADLO (n.r. - Agenţia de Dezvoltare Locală, care gestionează parcurile industriale)

- Aţi primit, deci, domenii "cu greutate"... 

- Nu mă sustrag de la muncă. În plus, multe dintre ele sunt interconectate. De exemplu, CSM Oradea are legătură cu viitoarea Sală Polivalentă. În acel proiect am fost şi eu implicat, m-am asigurat că va avea toate dotările necesare evenimentelor, nu doar celor sportive. Experienţa de location manager de la Untold (n.r. Jurca s-a implicat ca voluntar în două ediţii), într-o sală polivalentă şi pe un stadion, mi-au oferit privirea din interior asupra unor evenimente de calibru şi a dotărilor tehnice necesare. 

- Ce prioritate aveţi în următoarele luni? V-a trasat noul primar vreo sarcină anume? 

- Ne vom concentra pe pregătirea proiectelor cu finanţări europene. De anul viitor se deschide noul ciclu de finanţare (2021-2027), iar noi vrem să fim în pole position şi să atragem cât mai multe finanţări, pe mai multe direcţii, spre exemplu autobuze şi tramvaie, reabilitări de şcoli, finalizarea lucrărilor în Cetate, crearea acolo a unor "ancore" pentru orădeni şi turişti, finanţări pentru proiecte de smart city etc. 

"Nu sunt implicat politic"

- Cum s-au descurcat în această funcţie, după părerea dvs., predecesorii Eduard Florea şi Dacian Palladi?

- Nu am analizat prestaţia lor, nici nu aveam căderea să o fac. Nu aş putea, deci, să mă pronunţ. Am avut o relaţie foarte bună cu ambii, e adevărat, tangenţială. 

- Să înţelegem că de acum sunteţi şi dvs. implicat politic? V-aţi înscris în PNL?

- Nu sunt implicat politic. Ca orientare sunt un om de dreapta. Nu exclud posibilitatea de a mă implica politic, dar nici nu pot să spun că o voi face. Consider că şi dintr-o poziţie apolitică pot să livrez, să-mi fac treaba. 

- În primăvară aţi ieşit la rampă printr-o sarcină care nu ţinea de jobul dvs.: achiziţionarea, în criză, a tone de materiale sanitare din China. Aţi primit şi laude, şi critici. Cum vedeţi acum demersul? Au existat probleme cu acele materiale? 

- A fost un demers obligatoriu, cu rezultate foarte bune. Discuţii pro şi contra există pe orice subiect şi e normal să fie aşa. Toate achiziţiile au fost verificate de Curtea de Conturi, nu s-a găsit nicio problemă. La fel, probleme cu materialele în sine nu au fost, ele sunt conforme, în ciuda tuturor discuţiilor. 

"Zborurile Ryanair vor fi operate"

- Aţi fost în comisia care a ales compania Ryanair pentru acordarea sprijinului de 800.000 euro pentru zboruri de la Oradea, între timp amânate. Ce şanse sunt ca ele să fie operate de la finalul lunii februarie? 

- Dacă contextul sanitar o va permite, 100%. Nu există niciun dubiu că aceste zboruri vor fi operate, singurul semn de întrebare e legat de condiţiile de călătorie din şi înspre ţările respective (n.r. - Anglia, Italia şi Germania)

- Cum s-a asigurat oraşul că Ryanair va lega Oradea de Europa în ciuda pandemiei şi a contextului economic fluctuant? 

- Prin contractul aprobat de Consiliul Local, am luat toate măsurile ca zborurile să fie puse în practică timp de 12 luni. Ele se pot amâna din cauza pandemiei, dar nu anula. Prin absurd, dacă operatorul ar încălca contractul, noi avem o scrisoare de garanţie bancară, iar printr-o simplă notificare către banca emitentă ni s-ar vira banii înapoi în cont, cu dobândă. A fost o clauză pe care am negociat-o îndelung, dar fără de care nu am fi semnat contractul de finanţare. 

"Am promovat imaginea oraşului, nu a unui om"

- Pe mâinile cui rămâne APTOR, sau Visit Oradea, cum i-aţi dat numele "de scenă"?

- Partea strategică va rămâne în responsabilitatea mea. Urmează să decidem care dintre colegi va prelua ca interimar conducerea. Este nevoie de cineva din interior, care ştie cum sunt făcute lucrurile. Anul viitor vom analiza dacă e cazul să reconfigurăm. 

- APTOR a fost acuzată că a cumpărat imagine pentru fostul primar Ilie Bolojan. La cât se ridică bugetul Asociaţiei şi pe ce merg banii?

- Noi am promovat imaginea oraşului, nu a unui om. În niciun moment nu s-a folosit numele fostului primar. În campaniile electorale se spun multe... La început de 2020, bugetul aprobat al APTOR a fost de 7 milioane lei, dar probabil, după mai multe rectificări, vom ajunge la mai puţin de 1 milion de lei, dat fiind că nu s-au ţinut evenimente. Banii au mers pe campanii turistice din vară şi pentru a pune pe picioare schema de ajutor de stat pentru zboruri. De asemenea, pregătim o campanie de promovare online a Oradiei în destinaţiile dinspre care va zbura Ryanair - Dusseldorf, Londra, Bologna şi Milano.

- Cum se desfăşoară acum activitatea Asociaţiei, dat fiind că evenimente nu mai sunt, iar turismul nu e încurajat în pandemie? Ce fac angajaţii?

- Anul acesta ne-am găsit alte activităţi. Ne-am ocupat de achiziţia de materiale sanitare din China, am pregătit schema de ajutor de stat, am făcut demersuri pentru autorizarea Oradiei ca staţiune balneară. De asemenea, am lucrat la un site actualizat pentru prezentarea destinaţiei, şi anume VisitOradea.com, care a fost lansat, dar nu am pus prea mult accent pe asta, căci, evident, nu este momentul potrivit. 

Revelion fără artificii, 2021 cu evenimente 

- Credeţi că pe viitor evenimentele se vor muta, şi ele, online?

- Este complicat să faci evenimente online, iar experienţa nu este atât de bogată. Cred că începutul verii viitoare ne va permite să reluăm anumite evenimente, iar pe finalul anului, dacă vaccinul va fi distribuit la scară largă, să putem discuta despre evenimente în condiţii aproape normale. 

- Cum vor arăta Crăciunul şi Revelionul anul acesta? Veţi organiza măcar un foc de artificii?

- Piaţa Unirii a fost decorată, dar nu vom avea alte activităţi, nici focuri de artificii. Acestea adună peste 30.000 de oameni în zona centrală, iar asta înseamnă aglomeraţie şi expunere la virus.

- Aţi comandat un brand/logo al oraşului (foto jos). La ce ne-a folosit?

- În primul rând, a definit clar valorile şi principiile oraşului şi ne-a conturat imaginea în relaţia cu audienţa. Poate încă nu este atât de vizibil, dar a început să apară pe signalistica turistică, pe materiale de promovare. E un proces care va dura.