Orădenii şi-au spus dintotdeauna că oraşul lor este special şi merită să fie vizitat, mai ales pentru bogăţiile sale arhitecturale. Totuşi, în trecut nu a existat nicio strategie menită să arate că în nord-vestul României există o asemenea bijuterie unică.

Acum, Primăria a decis să înfiinţeze Asociaţia de promovare a turismului în Oradea, responsabil de organizarea ONG-ului fiind Mihai Jurca, angajat al Eurobusiness Park. Scopul e clar: aceasta trebuie să "scoată în lume" oraşul, aducându-i vizitatori.

Ne trebuie un brand

- Care este rolul asociaţiei pe care o conduceţi şi cine îi sunt membrii?

- Iniţiativa datează din acest an şi aparţine Primăriei, cu răspunsul pozitiv al celorlalţi membri: Eurobusiness Parc, Zona Metropolitană Oradea, Lotus Center, DoubleTree by Hilton, Ramada şi Hotel Continental, SC Turism Felix şi Aqua President. Din punct de vedere juridic, asociaţia e în curs de înfiinţare, iar scopul principal este de a creşte numărul de turişti din oraş şi zona limitrofă. Oradea e un oraş cu un potenţial enorm, dar promovarea sa trebuie intensificată. Trebuie să ieşim spre turiştii pe care vrem să-i aducem aici, să avem hărţi, broşuri de prezentare, suveniruri. Trebuie şi să gândim un brand turistic comun cu Băile Felix şi 1 Mai.

- Ce a făcut până acum ONG-ul şi ce plănuiţi în continuare?

- Până acum am invitat în Oradea trei jurnalişti de turism din Viena, unul dintre ei a şi scris un articol despre ce a văzut aici, în cel mai important ziar din Austria, Kurier. Săptămâna aceasta ajunge în Oradea un realizator de la Radio Viena, care va dedica oraşului o emisiune de profil. Mai lucrăm la Oradea City App, o aplicaţie oficială gratuită care va oferi informaţii utile şi audioghiduri pentru diferitele obiective turistice. Pe viitor vom participa la târguri de turism, în România şi în afară, şi vom lucra şi la percepţia localnicilor asupra oraşului, să-i facem să se simtă mândri de Oradea.

- Care sunt atuurile Oradiei ca oraş turistic? Dar dezavantajele?

- Avantajul mare este sentimentul pe care îl emană, de oraş liniştit, curat şi frumos. Alte atuuri sunt arhitectura, istoria, resursa geotermală. În plus, e un oraş în care eşti în siguranţă. Dezavantajele sunt că nu ne-am promovat până acum, ne lipsesc evenimentele care să atragă turişti, şi nu avem un acces pe calea aerului. Un dezavantaj, dar temporar, este că avem multe şantiere în lucru.

Reclamă în Ungaria

- Căror potenţiali turişti vă adresaţi şi cum îi veţi ademeni?

- În primul rând, turiştilor români. Mulţi români pleacă pentru ape termale spre Debreţin, Hajdűszoboszló. Vom atrage însă şi maghiari, austriaci, germani, dar şi din Polonia, Cehia, Slovacia, Slovenia. Îi vom ademeni cu un pachet ce are incluse partea de tratament, wellness şi spa, şi partea de turism urban, cultural sau arhitectural. Dacă vedem azi reclame cu Hajdűszoboszló în Oradea, anul viitor vor vedea şi ungurii reclame cu Oradea.

- Ce informaţii aveţi despre turiştii care vin în Oradea? Câţi sunt, ce naţionalităţi au?

- Încă mai culegem date, ele deocamdată nu există. Cu siguranţă, turiştii sunt anual cel puţin de ordinul miilor. Avem turişti din Israel, din Ungaria, şi creşte numărul de turişti care vin strict pentru Oradea. Este foarte adevărat că mulţi ajung întâmplător aici, vin cu treabă sau sunt în trecere.

- Ce poate face un turist în Oradea?

- Poate vizita complexul arhitectural ori să vină pentru tratament şi wellness. Cred că cel puţin o săptămână poţi să-ţi petreci ca turist în Oradea, combinând vizite la obiective turistice, biserici, în Băi, cu activităţi recreative precum mersul cu bicicleta în jurul oraşului ori echitaţie.

Se caută un simbol

- Cum aţi caracteriza serviciile pe care le oferă hotelurile şi restaurantele din oraş?

- În general sunt bune, dar este loc de îmbunătăţiri. De exemplu, nu peste tot poţi plăti cu cardul. Dar sunt chestiuni care se vor autoregla, odată ce va exista un aflux mai mare de turişti.

- Oradea e primul oraş din ţară cu un portal turistic, cu terminaţia .travel. Este folositor, aşa cum v-aţi aşteptat?

- Din februarie, de când s-a lansat, are peste 135.000 de vizitatori şi este un mecanism de promovare foarte bun. Îşi face treaba.

- Care ar putea fi simbolul turistic al Oradiei?

- Răspunsul trebuie să-l dea un studiu sociologic şi un profesionist în crearea de imagini, branduri şi mesaje. El va trebui să afle care sunt lucrurile care îi fac pe orădeni mândri, şi să le transpună în aşa fel încât cei pe care îi ţintim să înţeleagă mesajul. Realizarea brandului turistic, pe care noi ne-am propus-o, are şi această componentă de studiu.