Ţara arde, baba se piaptănă! O idee năstruşnică, pusă pe tapet de ministrul Agriculturii, Petru Daea, a devenit virală, marţi, pe internet. Ministrul a pledat pentru ideea schimbării brandului de ţară, prin înlocuirea celebrei frunze cu o oaie, arătând că "frunza o are toată lumea, dar oi ca în România nu" şi că "oaia este o statuie vie".

"Domnule ministru, de ce oaia ar trebui să fie simbol naţional sau brand de ţară?", a fost întrebat ministrul Agriculturii, Petre Daea (PSD), de jurnaliştii unui post de televiziune.

"Oaia este o statuie vie. Este doar o definiţie, argumentele se găsesc în străfundul analizei pentru fiecare şi pentru orice loc. Uitaţi-vă dumneavoastră, astăzi, în orice parte a ţării cât de frumos este acest animal pe păşunele verzi ale ţării româneşti", a răspuns acesta, potrivit Digi24.ro.

Acesta  a mai arătat că frunza "o are toată lumea", dar "oi ca în România nu". "Lângă oaie găseşti o frunză, lângă frunză nu poţi să găseşti o oaie", şi-a încheiat Daea pledoaria pentru înlocuirea frunzei cu o oaie.

Dialogul a avut în contextul în care presa centrală a scris că Ministrul Turismului, Mircea Dobre, ar intenţiona să schimbe brandul turistic de ţară, înlocuind celebra frunză a Elenei Udrea cu o oaie, pentru a construi imaginea turistică a României în jurul legendei Mioriţa. "Este vreo ruşine că discutăm despre simbolurile României, despre Mioriţa? Este vreo ruşine că ne folosim de legendele României? În primul rând trebuie să ne gândim că trebuie să promovăm România în interiorul ei, pentru că cei mai mulţi turişti sunt în interiorul României, apoi trebuie să ne gândim la cei trei milioane de români, de cetăţeni români, care vin de două ori pe an şi cheltuiesc bani în activitatea această turistică din România. Mulţi dintre ei şi-au şi dezvoltat afaceri în turismul din România. Este vreo ruşine că le reamintim românilor de legende şi de simbolurile naţionale?", a declarat Dobre.

Cet este că, după ce ministrul agriculturii a pledat pentru ideea schimbării brandului de ţară, declaraţiile sale au fost comentate intens pe Facebook şi imediat au apărut numeroase meme-uri pe această temă. Mulţi internauţi au înlocuit imaginea frunzei din brandul de ţară cu cea a unei oi sau cu alte simboluri, iar din multe comentarii nu lipseşte expresia "au făcut-o de oaie". 

"După 20 de ani de educaţie abramburiciană e firesc să te identifici cu oaia. Obiectivul a fost atins", a comentat şi fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu.

Digi 24.ro subliniază însă că România e obligată să păstreze frunza ca brand de ţară încă trei ani.

Dincolo de glume, specialiştii în comunicare atrag atenţia că oaia - cu trimitere directă la Mioriţa - nu e chiar cea mai inspirată alegere.

"E vorba de ce vindem celor pe care ni-i dorim aici, nu vindem numai pentru români. Nici măcar pentru români nu este o imagine şi o poveste foarte veselă. Nu e exact imaginea pe care ne-o doream acum, când ne reafirmăm sau dorim să ne reafirmăm în lume", spune Anca Nedea Pavel, fost şef Autorităţii Naţionale pentru Turism.

Asocierea unui astfel de simbol cu România trimite la ideea că suntem o ţară pastorală. Adică exact opusul imaginii pe care vrem să o vindem - aceea a unei societăţi dinamice, în transformare.

"Probabil că singura metodă este asta: să le spunem că sunt proşti. Nu mai trebuie să ne ferim şi este o formă de activism, dacă vrei, social să le spunem: trebuie să vă duceţi la şcoală, să învăţaţi, să citiţi", spune Aneta Bogdan, expert în branding, citat de Digi24.ro.