Prefectura Bihor a fost locul unde, duminică dimineaţă, s-au transmis bihorenilor într-o oră mai multe veşti bune decât într-un an. Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a susţinut o conferinţă de presă însoţit de trei directori din Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (directorul general Narcis Neaga, adjunctul său Cristian Andrei şi directorul CNADNR Cluj, Eugen Cecan), dar şi de orădeanul Marcel Boloş, şeful Agenţiei de Dezvoltare Regională Nord-Vest.

De asemenea, în conferinţă a fost prezent vicepreşedintele CJ Bihor, Ioan Mang, viceprimarul Oradiei Ovidiu Mureşan, şi prefectul Claudiu Pop, care a spus că Şova a venit la Oradea cu "tolba plină", anunţând o seamă de lucrări pe drumurile bihorene.

Lucrările încep în toamnă

Cea mai importantă veste dată de Şova bihorenilor este legată de tronsonul bihorean al Autostrăzii Transilvania. Potrivit ministrului, documentaţia pentru cei 64 de kilometri de pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fi publicată în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice în jurul zilelor de 25-26 mai, ceea ce înseamnă că licitaţia se va încheia la sfârşitul verii. "Ajungem undeva spre sfârşitul lunii septembrie, începutul lunii octombrie cu ordinul de începere a lucrărilor", a declarat Şova.

Ministerul Transporturilor a alocat pentru acest tronson în acest an suma de 55 milioane de lei. "Ceea ce este important este că Suplacu de Barcău-Borş are alocare financiară pentru 2014, 2015 şi 2016, astfel încât cei 64 de kilometri care astăzi au stadiul de 52,2%, să fie finalizaţi până în 2016", a declarat ministrul.

Pe tronsonul Suplacu de Barcău-Mihăieşti, de 75 de kilometri, Ministerul trebuie se refacă în parte studiile de fezabilitate, aşa că abia anul viitor se va negocia contractul de lucrări. Şova a mai spus că tronsonul Suplacu de Barcău-Nădăşel va fi finanţat cu banii strânşi din acciza pe combustibil introdusă de Guvernul Ponta de la 1 aprilie. "Vestea bună pentru Autostrada Transilvania este că am reuşit să o pornim, Suplacu de Barcău are încă de la momentul conceperii bugetului pe 2014 alocare pe trei ani, ca să fie terminată", a conchis ministrul.

Întrebat de jurnaliştii orădeni de ce a durat atât de mult reluarea lucrărilor pe tronsonul din Bihor, Şova a spus că, după rezilierea contractului cu Bechtel, a fost necesară o expertizare a tuturor lucrărilor, ca să se ştie ce lucrări vor fi licitate.

"Drumul Binşului", cu bani europeni

Şova a vorbit apoi despre centura Şteiului, care este în faza finală de semnare a contractului de lucrări, dar şi despre DN 76 care leagă Oradea de Beiuş şi unde se acum se lucrează la reparaţii. Marcel Boloş a dat, însă, cea mai importantă veste legată de acest drum: va fi modernizat pe bani europeni, prin Programul Operaţional Regional - Transport. "În aceste zile, decizia Comisiei Europene pentru finanţare este aproape de finalizare. Valoarea totală estimată a proiectului (n.r. pentru tot drumul Oradea-Deva) este de aproximativ 147 milioane de euro", a declarat Boloş.

Directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a precizat că lucrările între Beiuş şi Oradea sunt într-o "întârziere semnificativă" şi că a chemat constructorul, CCCF Timişoara, la discuţii. "Finanţarea există, deci constructorul nu are niciun argument să nu îşi recupereze întârzierile", a declarat Neaga.

Acesta a mai spus că şi între Ştei şi Beiuş "lucrurile stau la fel de prost", tot din cauza constructorului - VV Azvi - care a invocat lipsa banilor. Neaga spune, însă, că nici această firmă nu mai are acum niciun argument.

"Bihorul, zonă importantă"

Apoi a venit rândul şefului CNADNR Cluj, Eugen Cecan, să etaleze veşti bune orădenilor, vorbind despre lucrările de drumuri naţionale din interiorul Oradiei. Cecan a precizat că licitaţia pentru celor două pasaje supraterane peste şoseaua de centură a municipiului, cel din zona străzilor Ciheiului şi cel de pe Nojoridului, este în curs şi că pasajul peste calea ferată din zona Metro va fi finalizat "în maxim 6 luni". O altă veste bună dată orădenilor a fost că CNADNR va lucra şi la Podul Densuşeanu care, potrivit lui Cecan, va fi finalizat "peste 3-4 luni", chit că încă nici nu a fost licitat.

"Am încercat să facem cât mai multe pentru zona Bihorului, având în vedere importanţa ei", a declarat directorul clujean.

Totodată, şefii CNADNR au anunţat că vor avea întâlniri cu reprezentanţii firmei Astaldi, pentru a reface aşa-numitele insule de calmare de pe drumul ce leagă Oradea de Arad şi care, după cum se ştie, au bordurile la 90 de grade. Potrivit directorilor Companiei, aceste borduri vor fi teşite, iar insulele vor fi iluminate.

În fine, ministrul Dan Şova a mai dat şi o veste legată de sectorul feroviar: până în 2020, calea ferată între Oradea şi Cluj Napoca va fi electrificată.

În conferinţa de presă a ministrului a fost prezent şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ioan Mang, totodată preşedintele PSD Bihor, care a transmis un mesaj electoral bihorenilor, cerându-le să voteze reprezentanţii acestui partid, ca să poată termina toate lucrările pe drumurile judeţului. "Când terminăm toate lucrările, putem vota pe alţii, să-şi bată joc de ele", a spus Mang.