Până nu demult cel mai dezastruos drum din Bihor, DN76 arată tot mai bine. Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a inspectat, la finalul acestei săptămâni, lucrările care se efectuează pe DN 76 constatând că acestea au avansat considerabil şi că, înainte de oprirea lor din cauza iernii, drumul va putea fi circulat fără pericole.

Fără opriri

De asemenea, reprezentanţii firmei Azvi, care efectuează lucrările pe tronsonul Dealul Bitii - Ştei, au dat asigurări că, începând de marţi, se va circula fără semafoare, lucrările permanente la calea de rulare fiind aproape de finalizare. Duminică mai existau două semafoare pe porţiunea Dealul Bitii - Beiuş, însă acestea vor fi scoase în cursul zilei de luni, după finalizarea turnării mixturii de asfalt.

Totodată, zonele podurilor din Rieni şi Petrileni nu au fost reabilitate încă. Acolo se vor face câteva reparaţii în acest sezon, iar la primăvară vor fi reabilitate complet.

"Sunt aici de trei zile şi am tot bătut traseul acesta. Mai sunt patru puncte pe care dânşii (n.r. – firma Azvi) trebuie să le corecteze. Mai precis, la coborârea de pe Dealul Bitii, deşi acolo a existat o problemă de proiectare, podul din Rieni, podul din Petrileni şi într-o zonă din Ştei, unde nu-mi place cum arată lucrarea, dar înţeleg că va fi corectată zilele acestea", a declarat, duminică, ministrul Sorin Buşe în cadrul unei întâlniri cu presa desfăşurate în Ştei.

Restul la primăvară...

La coborârea de pe Dealul Bitii, firma Azvi va efectua, deocamdată, doar unele lucrări de reparaţii, acolo drumul fiind afectat de o alunecare de teren. De altfel, tronsonul Dealul Bitii – Ştei este departe de a fi complet finalizat, lucrările fiind terminate în procent de 75%. La primăvară, angajaţii firmei constructoare vor termina lucrările de asfaltare, prin turnarea, în funcţie de caz, a celui de-al doilea, respectiv celui de-al treilea strat de asfalt, urmând să realizeze şi rigolele şi zidurile de protecţie.

"Înaintea iernii, cerinţa mea principală a fost aceea de a nu exista probleme de trafic, cu stop-uri, şi niciun fel de problemă cu siguranţa traficului. Atunci vor fi anumite lucrări pe care ei le vor închide termporar şi le vor redeschide la primăvară", a adăugat ministrul Sorin Buşe.

Pe raza oraşului Ştei, lucrările din cadrul proiectului de reabilitare a DN 76 au cuprins şi reabilitarea şi relocarea reţelelor de utilităţi, primarul Iulian Balaj arătându-se mulţumit de felul în care acestea au fost efectuate. În Ştei a mai rămas o singură porţiune de drum, de câteva sute de metri, unde aceste lucrări nu au fost făcute încă. 

Anul acesta, pe cei 30 de kilometri ai tronsonului Dealul Bitii – Ştei, Azvi Group a turnat 40.000 de tone de mixtură asfaltică, 38.000 metri cubi de balast, 49.000 mc de piatră, 28.000 mc de pământ stabilizat şi 10.000 mc de piatră spartă.

Protestatari mulţumiţi

La întâlnirea cu presa din Ştei a fost prezent şi Beniamin Rus, patronul Grupului Selina, care a preluat de la Construct Mod două dintre porţiunile DN 76 dinspre Ştei spre Deva. Acesta a spus că lucrările în acea zonă au avansat, în ciuda faptului că, în luna octombrie, nu s-a putut lucra din cauza ploilor.

De altfel, ministrul Transporturilor, reprezentantul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, cât şi cei ai firmelor contractate pentru realizarea lucrărilor, au afirmat că Drumul Naţional 76 Oradea – Deva ar trebui să fie complet finalizat în septembrie 2017.

Merită precizat că la întâlnirea cu presa au participat şi doi locuitori ai zonei Beiuş – Ştei care, în vară, au iniţiat şi condus protestele legate de starea proastă a DN 76. Aceştia s-au arătat mulţumiţi de felul în care arată acum şoseaua. "Fără să vreau să laud pe nimeni, în patru-cinci luni s-a lucrat mai mult ca în opt ani. Şi putem spune că nu s-a făcut rabat la calitate", a spus Dan Popa, cel care a şi strâns, la vremea aceea, semnături pentru reabilitarea DN 76.

Reabilitare fără sfârşit

Discutată încă de la începutul anilor 2000, reabilitarea DN 76 a început abia în 2009. După ce în martie 2015 constata că de 4 ani firma angajată inițial pentru reabilitare, CCCF Timişoara, executase abia 7% din reabilitarea tronsonului Oradea-Beiuş al DN 76, în septembrie 2015, Compania Națională de Drumuri (CNADNR) a reziliat contractul finanţat cu bani europeni (30,79 milioane euro pentru 50,3 km), a împărţit tronsonul în trei loturi mai mici şi a angajat din bugetul propriu (9,1 milioane euro) trei asocieri de firme pentru "reparaţii şi întreţinere curentă" printr-o metodă mai nouă, mai rapidă şi în sine mai puţin costisitoare: reciclarea asfaltului existent. A fost o soluție provizorie, spuneau la vremea respectivă șefii CNADNR, însă Inspectoratul Teritorial în Construcții a făcut inclusiv o plângere penală împotriva CNADNR la Parchet, deoarece reprezentanții Companiei nu ceruseră autorizarea lucrărilor pentru repararea prin reciclare a asfaltului aşternut în 1961. De altfel, crăpăturile au reapărut în asfalt la câteva săptămâni de la finalizarea lucrărilor.

În urma relicitării lucrărilor de reabilitare a DN 76, pe cele două tronsoane de pe raza judeţului Bihor au fost desemnate să execute lucrările firma orădeană Costruct Mod (lotul 4 dintre Vârfurile şi Ştei - 33 kilometri) și asocierea Azvi - Azcale (lotul 5 dintre Ştei şi Beiuş, 31 kilometri). Lucrările s-au desfăşurat, însă, în continuare, cu mari întârzieri, astfel încât ani de zile circulaţia pe această şosea plină cu gropi, denivelări şi semafoare s-a desfăşurat extrem de greu, spre revolta locuitorilor zonei, care au organizat proteste masive în mai multe rânduri.

La un moment dat, în toamna anului trecut, din cauza săpăturilor adânci de până la un metru și jumătate lăsate de izbeliște de muncitori, localicii din comuna Rieni nici măcar nu mai puteau intra în case, decât cu scara.

În luna iunie a acestui an lucrările pe mai multe loturi au fost deblocate, iar atât ministrul Transporturilor cât şi şeful fostei CNADNR, acum CNAIR, Cătălin Homor, au cerut constructorilor ca, în luna noiembrie, calea de rulare să fie finalizată.