Aflat într-o vizită de lucru în Bihor, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunţat vineri, pe şantierul Autostrăzii Transilvania, că tronsonul Borş - Biharia, lung de 5,35 de kilometri, va fi dat în folosinţă până la sfârşitul anului. În prezent pe acest lot se lucrează la pasajul peste calea ferată de la graniţa cu Ungaria şi la terasamente.

Aproape gata o cincime

După ce alaiul ministrului Cuc - care îl avea în componenţă şi pe şeful Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Sorin Scarlat, alături de vicepreşedintele PSD-ist al Consiliului Judeţean, Ioan Mang, şi de prefectul judeţului, Ioan Mihaiu - a ajuns pe şantierul de la ieşirea din Biharia spre Cauaceu, reprezentantul antreprenorului (grupul de firme Selina), Marian Duşescu, le-a prezentat jurnaliştilor datele tehnice ale proiectului pentru construirea subsecţiunii 3C3 a autostrăzii, pentru care contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat anul trecut în decembrie, iar lucrările au început în 13 aprilie.

De asemenea, patronul grupului Selina – Trameco, Beniamin Rus, a declarat că stadiul lucrărilor a evoluat foarte mult de la ultima vizită a ministrului, făcută în luna mai, înaintea alegerilor europarlamentare. "Când se vrea, se poate. Mobilizarea antreprenorului român este excelentă, voi veni şi noaptea aici să văd cum se lucrează", a confirmat ministrul. Beniamin Rus a spus în continuare că până la finalul lunii iulie lucrările vor fi gata în proporţie de 20%. 

Laude peste laude

După prezentări, jurnaliştii au fost duşi la capătul tronsonului de 5,35 kilometri ce va face legătura cu autostrada maghiară M4, care urmează să fie finalizată la începutul anului viitor.

"Mi-aţi spus că până la finalul anului vom putea da în circulaţie acest lot. Ne dorim să avem cât mai mulţi antreprenori români care îşi fac bine treaba", a spus la faţa locului Răzvan Cuc, lăudând din nou Selina.

"Practic, noi ne mişcăm mai bine decât ungurii şi vom termina lucrările înaintea lor", l-a completat patronul Beniamin Rus, omiţând însă că maghiarii au construit, în doar un an şi jumătate, peste 23 kilometri de autostradă şi au inaugurat în decembrie 2018 primii 4,5 kilometri din autostrada M4, care se va uni cu cei doar 5,35 kilometri ai Autostrăzii Transilvania.

Mai departe, jurnaliştii au fost duşi la cea mai dezvoltată parte a şantierului de până acum, pasajul peste calea ferată (foto).

"Asistaţi la turnarea culeei 1 de la pasajul peste autostradă. În această porţiune sunt aproximativ 120-130 metri cubi de beton. După ce turnăm prima etapă a culeei, ea va avea înălţimea de 10 metri", a explicat reprezentant Selina, Marian Duşescu.

Restul când?

În aceeaşi conferinţă de presă în teren, ministrul a vorbit şi despre stadiul celorlalte două tronsoane ale autostrăzii, şi anume Biharia – Chiribiş (3C2) şi Chiribiş – Suplacu de Barcău (3C1), pentru care încă nu au fost atribuite proiectarea şi construcţia.

"Sper să rezolvăm şi cu lotul doi, pentru că tot această firmă a fost desemnată câştigătoarea licitaţiei", a spus Cuc. După cum BIHOREANUL a anunţat, construirea sublotului 3C2 Biharia - Chiribiş a fost câştigată de asocierea formată din Trameco SA, Vahostav (Slovacia), Drumuri Bihor, Drum Asfalt şi East Water Drillings SRL, care execută şi tronsonul dintre Borş şi Biharea. 

Rezultatul a fost contestat de austriecii de la Strabag, cei care, de altfel, au atacat şi rezultatul primei licitaţii.

Întrebat de BIHOREANUL ce se va întâmpla în continuare, ministrul a vorbit despre o Ordonanță de Urgență pe care o pregătește și care îi va permite semnarea contractelor, în ciuda contestațiilor, despre care, însă, nu a prezentat date concrete. "De la justiţie mi-au dat 17 pagini de observaţii, m-au trimis să iau aviz de la 18 ministere şi de la CSAT (n.r. - Consiliul Suprem de Apărare a Ţării). Dacă exista o pârghie legală, credeţi-mă că aş fi făcut ceva. Gândiţi-vă ce front de lucru ar fi fost ca, după ce termină antreprenorul român acest lot, imediat să intre în forţă şi pe celelalte două tronsoane. Putea intra de acuma, semna contractul şi făceam ce mai era de făcut din punct de vedere administrativ. De asta mă supăr pe constructorii străini şi am o problemă cu ei când blochează artificial", a zis Cuc.

Pentru tronsonul 3C1 Suplacu de Barcău - Chiribiş, ministrul a declarat că s-a câştigat licitaţia, lucru anunţat şi luna trecută, iar acum aşteaptă să semneze contractul. Câştigătorul licitaţiei este o asociere între firma autohtonă Construcţii SA şi croaţii de la Hidroelektra Mehanizacija DD, pentru echivalentul a 75,7 milioane euro (fără TVA).

Spre finalul conferinţei, ministrul a promis din nou că anul acesta în România vor fi deschişi aproximativ 100 kilometri de autostradă.

(video: Mădălina Sim şi Dan Bureţia)