Cunoscut ca unul dintre cei mai mari contestatari ai sensului giratoriu care încă se contruieşte în Centrul Civic, PDL-istul Mircea Matei, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), a criticat joi construcţia, într-o conferinţă de presă organizată la faţa locului, declarând că, în loc să fluidizeze traficul, giraţia mai tare îl încurcă.

Înainte era mai bine

"Mă întreb dacă la baza acestui sens giratoriu există un studiu de circulaţie, pe care municipalitatea ar fi trebuit să îl facă. Am căutat pe internet: de exemplu, în SUA se recomandă amplasarea acestor sensuri giratorii în cazul în care trec prin el peste 1500 de maşini pe oră. La noi nu cred că se impunea. În cazul acesta se pune problema de semaforizare. Avem două semafoare atât înaintea sensului, cum vii dinspre Nufărul, cât şi după, la aproximativ 150 de metri, care, când circulaţia este maximă, între 12 şi 17, blochează circulaţia prin sensul giratoriu. Or, asta clar nu este fluidizare", a declarat Mircea Matei.

El a opinat că municipalitatea "şi-a bătut joc de 2 milioane de euro" şi a spus că înainte era mai bine. "Înainte, când aveai doar semafoarele, circulaţia putea fi fluidizată pe unda verde. Din punctul meu de vedere, investiţia în acest sens nu se impunea", a subliniat secretarul general al PDL Bihor.

S-urile de pe Averescu

Mircea Matei a dat şi exemplul parcării care se construieşte în faţa restaurantului de lângă sediul Poliţiei Rutiere, arătând că din parcare se va putea intra şi ieşi doar de pe banda I de mers spre Podul Dacia, ceea ce va gâtui circulaţia. "Intrarea şi ieşirea pe banda de obligatoriu la dreapta va bloca traficul, o dată prin faptul că, dacă vrei să o iei spre Podul Dacia de exemplu, vei schimba o bandă, iar dacă vei vrea să o iei spre Gojdu vei schimba două benzi", susţine el.

Secretarul general al PDL Bihor a mai dat un alt exemplu, anume intrarea în sensul giratoriu de pe calea Averescu, unde a spus, pe bună dreptate, că nu este normal ca şoferii să fie nevoiţi ca, pentru traversarea sensului, să vireze stânga, apoi dreapta, apoi din nou stânga, făcând practic un S. "Normal, când intri într-un sens giratoriu mergi în sens sau faci tangenta. Or, pe aici trebuie să faci un dublu S dacă mergi spre Primărie! Nici cei care cunosc oraşul nu ştiu cum să o ia, darămite cei care sunt în trecere? Nu ştiu ce sens are. E o chestiune unică şi interesantă", a ironizat Matei.

Chiar dacă încă nu sunt trasate toate marcajele prin sensul giratoriu, PDL-istul a atins şi problema pietonilor. El a arătat că, după actualele marcaje, un pieton aflat lângă sediul Poliţiei Rutiere care doreşte să circule regulamentar trebuie să facă un ocol 400-500 de metri, trecând pe zebra dinspre parc, apoi către Gojdu şi apoi din nou spre podul Dacia. "Sensul giratoriu ar trebui făcut să fluidizeze circulaţia mai ales pe principalul sens de mers, or asta nu se întâmplă. E o nebunie de sens giratoriu!", a concluzionat Matei.

Dezbatere degeaba

Problemele ridicate de PDL-ist în acest caz sunt de bun simţ, dar întrebat de BIHOREANUL de ce reprezentanţii partidului din care face parte nu s-au prezentat la dezbaterea publică organizată de municipalitate pe tema sensului giratoriu şi de ce nu au pus pe tapet aceste probleme dinainte, pentru a se rezolva, Micea Matei a declarat că nu avea sens, deoarece "toate dezbaterile publice care au fost până acum nu au schimbat absolut nimic".

"S-a tot făcut propagandă cu aceste dezbateri în campania electorală, dar atât. Noi în Consiliul Local am dezbătut această problemă, dar nu-i interesează ce se spune", a spus Matei, afirmând că reprezentanţii municipalităţii caută să-şi impună propriul punct de vedere şi că principala lor grijă este amenajarea de parcări asfaltate, precum şi montarea de borduri.

Parcări - da, dar cu cap

De altfel, în conferinţa de presă, Matei a atins şi problema parcărilor nou construite în oraş. Precizând că salută ideea de a se amenaja locuri de parcare, acesta a acuzat municipalitatea că le face pe negândite, fără proiecte, şi că, în loc să pună asfalt şi borduri, ar trebui să se concentreze pe parcările înierbate. El a dat ca exemplu o parcare amenajată pe bulevardul Dacia, la ultimul bloc, unde parcarea amenajată de municipalitate nu este funcţională, creând multe blocaje.

Un alt subiect atins de PDL-ist a fost reamenajarea Pieţei Unirii. Fără să zică exact problemele pe care le acuză, Matei s-a rezumat să opineze că "modul în care se doreşte amenajarea s-ar putea să nu se potrivească cu zona" şi a afirmat că centrul Oradiei ar trebui să semene cu felul în care a fost amenajat în perioada interbelică.