Energia obţinută gratis de la razele solare a devenit un subiect de interes pentru marile companii din Oradea. Două dintre cele mai importante branduri, Lotus Center şi RCS&RDS, au demarat proiecte mari în energia solară, care le vor ajuta fie să-şi producă curentul necesar propriei funcţionări, fie să facă profit prin tranzacţionarea certificatelor verzi.

Aşa se face că acoperişul celui mai mare mall din Oradea, în mare măsură nefolosit, este acoperit acum aproape în întregime cu panouri fotovoltaice. În acelaşi timp, cel mai important jucător de pe piaţa de telecomunicaţii a cumpărat la cheie proiectul unui uriaş parc solar situat în Gepiu.

Lotus însorit

În ultimii trei ani, Oradea s-a aliniat, pe mai multe planuri, oraşelor care folosesc energiile regenerabile, îndeosebi cea solară. Parcometrele din oraş sunt încărcate cu energie de la Soare, sistemul de ungere a căii de rulare a tramvaielor se alimentează tot cu lumină, numeroase firme şi-au amplasat în oraş reclame ce folosesc energia soarelui...

Acum, şi companiile importante din Oradea fac un pariu pe energia solară. Cel mai mare centru comercial orădean, Lotus Center, a început să-şi folosească "cu cap" acoperişul tip terasă. Pe o suprafaţă de 13.300 de metri pătraţi au fost montate 8.514 panouri fotovoltaice de producere a energiei electrice, de câte 2 metri pătraţi fiecare. Panourile captează energia solară şi, prin trei transformatoare, aceasta devine energie electrică. Întreaga instalaţie a costat aproximativ 3 milioane de euro, are o putere maximă de 3 MW şi a primit toate avizele necesare, aşa că deja poate să funcţioneze.

"Proiectul nostru depăşeşte simpla prezenţă speculativă specifică domeniului, întreaga energie produsă fiind consumată de complex. Am valorificat, practic, un acoperiş nefolosit, nu am ocupat terenuri agricole şi nici nu am creat dezechilibre în sistemul energetic naţional", au precizat, pentru Ziarul Financiar, reprezentanţii mall-ului. Printre chiriaşii care vor folosi curentul produs din energia solară se numără hypermarketul Carrefour, magazinele H&M şi Zara, restaurante, cinematograful Palace şi o sală de bowling.

Proiect la cheie

Dacă Lotus Center vrea să folosească energia solară strict pentru consumul propriu, compania de telecomunicaţii RCS&RDS şi-a propus să facă bani din razele solare. Firma a cumpărat, în urmă cu câteva luni, proiectul unui parc solar din satul bihorean Gepiu. Făcut de firma locală Novitas Electro, proiectul a fost vândut la cheie companiei de telecomunicaţii, având toate autorizaţiile.

"Parcul are o putere de 4 MW, însă valoarea lui depinde de mai mulţi factori, inclusiv de tipul de panouri folosite. În cel mai scump caz, ar putea costa un milion de euro pentru producţia unui megawatt", a explicat Valentin Micoriciu, patronul Novitas Electro, care susţine că a vândut proiectul pentru că nu-şi permite să-l finanţeze, refuzând, evident, să spună câţi bani a primit pentru el.

Parcul din Gepiu se va întinde pe o suprafaţă de 113.700 metri pătraţi, urmând să aibă 11.980 de panouri fotovoltaice. Pentru magnatul Zoltan Teszari, acesta este al şaptelea proiect solar cumpărat în ultimul an, dar primul din Bihor. În toate acestea, RCS&RDS va produce 23,4 MW.

Cu plus şi minus

Interesul RCS&RDS pentru parcurile solare se explică prin schema de sprijin pentru producătorii de energie regenerabilă. Conform legislaţiei româneşti, pentru fiecare megawatt produs prin energia solară, proprietarul parcului primeşte patru certificate verzi, instrumente ce sunt apoi vândute furnizorilor de electricitate, care anual trebuie să adune o cotă anume.

Practic, sistemul certificatelor verzi (ale căror costuri au fost stabilite între 27 şi 55 de euro) este modalitatea europeană de subvenţionare a firmelor ce produc energie regenerabilă. În ultimul timp, la nivel mondial acest sistem este tot mai criticat, cu argumentele că parcurile solare nu produc locuri de muncă, ocupând în schimb suprafeţe mari de terenuri agricole. Sunt motive pentru care şi în România se discută despre scăderea valorii certificatelor verzi.

Încă nu s-a luat nicio decizie, însă, aşa că panourile solare continuă să aducă profit celor care îşi permit o astfel de investiţie. Fie că este vorba de consumul propriu, fie că urmăresc vânzarea certificatelor verzi, proprietarii de parcuri au numai de câştigat. Şi, dincolo de profitul lor, beneficii are întreaga planetă, care îşi mai salvează puţin din resurse...