Pentru proiectarea viitorului coridor de mobilitate Magheru – Republicii se întrec trei firme şi asocieri de firme, au anunţat, marţi, reprezentanţii Primăriei Oradea. Zona ar urma să fie transformată şi modernizată, inclusiv prin construirea a două pasaje subterane, unul în zona centrului comercial Crişul şi al doilea lângă Gara Centrală.

Trei oferte 

Conform informării transmise de municipalitate, pentru serviciile de proiectare a proiectului "Coridorul de mobilitate Magheru - Republicii din Municipiul Oradea - etapa 1 (lot 1) şi etapa 2 (lot 2)" au depus oferte în platforma SEAP firma Inpro Muhendislik Muşavirlik Anonim Şirketi (n.r. – pentru realizarea proiectării lotului 1), Asocierea Sc Someş – Top-Grup SRL – Costin şi Vlad Birou de Proiectare SRL (pentru ambele loturi) şi Asociere SC F.I.P. Consulting SRL - Urban Proiect grup (pentru ambele loturi).

Implementat prin Direcţia de Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, proiectul prevede lucrări majore pe tronsonul dintre pasajul subteran Magheru şi Gara Centrală a Oradiei, în două etape. 

Tramvai în subteran

Concret, în prima etapă, realizarea aşa numitului Coridor de mobilitate Magheru - Republicii va presupune crearea unei "unde verzi" pentru tramvaie prin amenajarea unui pasaj subteran la intersecţia din Bulevardul Magheru, strada Republicii, strada Braşovului şi strada Louis Pasteur, mai precis în zona magazinului Crişul. 

De asemenea, este prevăzută reabilitarea şoselei pe acel tronson, precum şi a trotuarelor de la Crişul până la Podul Dacia (mai puţin a celor deja modernizate în proiectul realizării Pasajului Magheru). 

"În această zonă, tramvaiul va veni de pe Magheru şi va intra în subteran prin pasajul care se va crea în intersecţia din zona Magazinului Crişul. Totodată, se va analiza necesitatea realizării unui pasaj pietonal în zona Magazinului Crişul, care să subtraverseze sau supratraverseze strada Republicii", se arată în informarea Primăriei Oradea. 

În cadrul aceleiaşi etape, se urmăreşte reabilitarea piaţetei pietonale din Bulevardul Magheru, crearea şi modernizarea unor staţii de tramvai şi autobuz, modernizarea reţelei de utilităţi, plantarea unor aliniamente de arbori specifici bulevardelor, amplasarea de mobilier urban, coşuri de gunoi, rastele pentru biciclete etc. De asemenea, se va avea în vedere înlocuirea stâlpilor de susţinere a firului de contact al tramvaielor şi a stâlpilor de iluminat.

Maşini în subteran

Cea de-a doua etapă vizează tronsonul cuprins între magazinul Crişul şi Gara Centrală a oraşului. "În această etapă se urmăreşte crearea de undă verde pentru tramvai prin realizarea unui pasaj subteran în zona staţiei de cale ferată Gara Centrală Oradea (situată în zona intersecţiei dintre Piaţa Bucureşti, str. Republicii, str. Ştefan cel Mare şi str. Berzei). Astfel, traficul rutier va intra prin subteran, iar tramvaiul va circula la nivelul solului", se precizează în comunicat. 

Proiectul mai prevede reamenajarea zonei staţiei de cale ferată Gara Centrală Oradea, prin crearea unei piaţete publice deasupra pasajului subteran rutier, unei zone intermodale în Piaţa Bucureşti (nod de transport feroviar, tramvaie, autobuze regionale, autobuze OTL, taxi).

"Tot în această etapă se va reabilita suprafaţa rutieră şi trotuarele aferente străzii Republicii de la Magazinul Crişul până în zona Gării Centrale, se vor crea şi moderniza staţii de tramvai şi autobuz, se vor planta aliniamente de arbori specifici bulevardelor (în zonele unde este posibil), se vor moderniza reţelele de utilităţi, se vor înlocui stâlpii de susţinere a firului de contact şi stâlpii de iluminat, se va amplasa mobilier urban, coşuri de gunoi şi rastele pentru biciclete", spun reprezentanţii municipalităţii. 

(Randare cu titlu sugestiv pentru viitoarea piaţetă de lângă Gara Centrală. Proiectul final ar putea arăta diferit)

Deocamdată în zona Gării există un pasaj subteran pietonal, aflat în stare de degradare. La începutul lunii ianuarie, tencuiala de pe o bucată de câţiva metri de tavan din pasajul subteran s-a prăbuşit, transformându-se într-un munte de moloz. Incidentul s-a petrecut pe partea pasajului gestionată de municipalitate, nu de CFR, intrarea dinspre Piaţa Bucureşti, cel mai probabil ca urmare a precipitaţiilor abundente din ultima zi. 

Pe bani europeni

Valoarea estimată a serviciilor de proiectare aferente etapei I a proiectului este de 2,1 milioane lei fără TVA, în timp ce pentru etapa a II-a valoarea estimată este de 1,75 milioane lei fără TVA. 

Serviciile de proiectare, care includ elaboarea SF-ului, a unui studiu de trafic, a proiectului tehnic etc., sunt finanţate prin intermediul Programului Operaţional Asistenţă Tehnică, într-un proiect în parteneriat cu Agenţia de Dezvoltare Regională Nord Vest 2014 - 2020.

Municipalitatea orădeană intenţionează să finanţeze lucrările propriu-zise din bani europeni.