Nava "Ever Given", cel mai mare cargo din lume, care a blocat timp de aproape o săptămână Canalul Suez, a fost repusă pe linia de plutire luni dimineaţă şi în prezent este asigurată, a anunţat compania Inchcape Shipping Services, pe Twitter, precizând că va reveni cu mai multe detalii pe parcurs.

Nu se ştie însă cât va mai dura până când circulaţia navelor va fi reluată în ritm normal, dar bursele asiatice şi preţurile petrolului au reacţionat imediat, anunţă presa internaţională. 

Pagube de proporţii în toată lumea

G4Media.ro aminteşte că nava, cu o lungime de 400 de metri, a eşuat pe diagonala canalului, din cauza vântului puternic însoţit de o furtună de nisip care a redus vizibilitatea, blocând ambele sensuri de navigaţie.

"Blocarea Canalului Suez a produs comerţului mondial pagube de 400 de milioane de dolari pe oră. În jur de 12% din comerţul mondial se desfăşoară în prezent prin Canalul Suez, o rută maritimă care conectează Europa de Asia", arată sursa citată.

În total, peste 300 de nave au fost blocate la cele două capete ale Canalului Suez, cea mai importantă cale maritimă de acest fel din lume.

11 vapoare din România blocate

Printre acestea se numără şi 11 vapoare din România, încărcate cu cel puţin 130.000 de animale vii, oprite din drumul către ţări din Orientul Mijlociu.

Potrivit Digi24.ro, o parte dintre vapoare aşteaptă deja de o săptămână ieşirea din această criză, în condiţiile în care au mii de animale la bord şi stocuri limitate de hrană şi apă.

Autorităţile sanitar-veterinare au anunţat că ţin legătura cu proprietarii navelor, iar până acum au venit cu mai multe variante despre cum ar putea debloca situaţia.

Una dintre soluţii ar fi ca unele dintre cargouri să se întroarcă în portul Midia, însă nu e clar dacă animalele ar supravieţui călătoriei înapoi. Gabriel Păun, directorul organizaţiei Animal International Romania, a declarat la Digi24, că cel mai solid scenariu pentru zecile de mii de oi care ar putea muri de foame şi de sete pe vapoarele româneşti blocate în Suez rămâne cel al revenirii acasă, însă rămâne de văzut cum va fi deblocată situaţia date fiind noile condiţii.

Bursele au reacţionat

Digi24 mai scrie că bursele din Asia şi preţul petrolului au reacţionat imediat la anunţul deblocării canalului. Bursele au crescut, iar preţurile petrolului au scăzut, pe fondul speranţelor că o cale navigabilă vitală ar putea fi redeschisă, iar transportul naval global şi-ar putea reveni.

"Ştirile s-au adăugat optimismului cu privire la creşterea mondială, pe măsură ce pieţele privesc către preşedintele american Joe Biden, care urmează să-şi prezinte planurile de cheltuieli cu infrastructura săptămâna aceasta, ceea ce ar putea supralicita o recuperare deja accelerată a SUA. Indicele MSCI al acţiunilor din Asia-Pacific cu excepţia Japoniei a câştigat 0,3%, iar acţiunile de top din China au crescut cu 0,8%. Indicele japonez Nikkei a câştigat 1%. Petrolul Brent a scăzut cu 90 de cenţi, la 63,67 dolari/baril, iar petrolul american WTI a scăzut cu 1,03 dolari, la 59,94 dolari/baril", mai arată sursa citată.