Atmosferă sumbră în rândul artiştilor Oradiei, care au aflat recent că, în loc să aibă contracte de muncă pe perioadă nedeterminată cu teatrele locale – Regina Maria şi Szigligeti – sau cu Filarmonica, ar urma să fie angajaţi pe perioadă determinată.
Vestea le-a fost dată personal actorilor Teatrului Regina Maria şi artiştilor Ansamblului Crişana de către preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, care ar plănui şi o unificare a instituţiilor de cultură din Oradea, lucru despre care unii spun că poate fi un experiment periculos.
Pe perioadă determinată
Situaţia din teatrele orădene şi de la Filarmonică arde mocnit deocamdată. Nici reprezentanţii Consiliului Judeţean şi nici cei ai instituţiilor de cultură nu au făcut declaraţii pe tema viitoarelor reforme.
BIHOREANUL a aflat că noua conducere a CJ îşi doreşte să facă, treptat, câteva schimbări majore. Prima dintre ele este preluată după un model care se practică şi în alte ţări europene, şi anume ca actorii şi muzicienii să fie angajaţi cu contracte de muncă încheiate pe perioade determinate.
Scopul ar fi acela ca artiştii să fie motivaţi pentru a fi mai implicaţi şi „productivi”, fără a avea siguranţa unei înţelegeri "à la longue", care greu poate fi modificată, chiar dacă prestaţia angajatului nu este cea mai bună.
Întâlnire cu actorii
Iniţiativa nu a fost prevăzută încă într-un proiect concret, însă, spun sursele BIHOREANULUI, preşedintele Ilie Bolojan le-a confirmat-o actorilor Teatrului Regina Maria şi angajaţilor Ansamblului Crişana (din subordinea teatrului) într-o întâlnire care a avut loc joi seară în sediul instituţiei şi care a durat circa o oră.
Bolojan s-a dus la întâlnire la invitaţia actorilor, care aflaseră de intenția liberalului. Discuţiile s-au purtat civilizat, însă se pare că actorii nu l-au convins pe politician să-şi schimbe părerea.
Artiştii sunt nemulţumiţi pentru că rămân, practic, fără siguranţa unui job, în timp ce unii dintre ei s-au relocat la Oradea din alte părţi ale ţării şi, în unele cazuri, şi-au întemeiat aici familii. Mai mult, ei se tem că, în cazul în care toţi vor avea contracte pe perioadă determinată, trupa ar putea avea de suferit din cauza mofturilor unui manager sau altul, care ar putea alege să întrerupă colaborări în urma unor evaluări anuale subiective. "Îţi trebuie doar ca unul să nu te suporte şi ţi-a distrus o carieră. Noi nu avem alt angajator în oraş...", spune o actriţă.
Mai multe evenimente
Mai sunt, însă, şi alte aspecte de luat în calcul. "Continuitatea trupei poate fi pusă în pericol. O trupă bună se formează în ani de zile, cu spectacole împreună, or asta nu se prea poate întâmpla dacă actorii nu rămân aceiaşi. Contractele pe perioade determinate ar putea fi potrivite pentru cei mai tineri, care trebuie să demonstreze că merită angajaţi pe termen lung", zice şi un actor.
Se pare că CJ Bihor nu exclude ca, după ce noua variantă va fi testată, un procent mic de actori, cei consideraţi "starurile" trupei, să fie ofertaţi, totuşi, cu contracte pe perioadă nedeterminată.
Pe de altă parte, Ilie Bolojan le-ar fi spus artiştilor că îşi doreşte mai multe evenimente culturale în Oradea (concerte, spectacole de teatru), inclusiv în aer liber şi mai ales în lunile de vară, când publicul este format atât din localnici, cât şi din turişti. Totodată, în noua variantă de funcţionare, directorii şi managerii ar trebui să îndeplinească nişte criterii în ceea ce priveşte activitatea trupelor pe care le conduc, inclusiv să mărească veniturile proprii.
Propunerea pentru noul mod de organizare a relațiilor de muncă în Teatrul Regina Maria, Teatrul Szigligeti (care deja ar avea o bună parte din actori angajaţi pe perioadă determinată) şi Filarmonica de Stat ar putea fi supusă votului consilierilor judeţeni la finalul lunii mai, când se vor cunoaşte, deci, detaliile acesteia.
Cultură la comun?
O altă idee pe care Ilie Bolojan le-ar fi spus-o actorilor este aceea că îşi doreşte reorganizarea la scară largă a instituţiilor de cultură din Oradea. Propunerea, nici această una definitivă, prevede o viitoare unire – forma juridică exactă nu se cunoaşte încă – a Teatrului Regina Maria cu Teatrul Szigligeti (după ce în 2010 trupa românească de teatru şi cea maghiară au fost separate în două instituţii diferite), precum şi – surpriză – cu Filarmonica de Stat, chit că aceasta are un cu totul alt specific.
Noua instituţie "mamut" ar fi una mai eficientă din punct de vedere economic, căci unele departamente ar fi comune, precum administraţia, contabilitatea, arhiva şi partea tehnică. Se pare că astfel se doreşte şi implementarea unui program unitar şi predictibil de evenimente pentru orădeni şi turişti. Deocamdată nu se ştie cum s-ar putea numi noua mare instituţie culturală şi nici cine ar avea capacitatea profesională să o conducă.
Mai mult decât trecerea pe contracte scurte, propunerea privind fuziunea instituţiilor de cultură i-a deranjat pe artiştii locali. "Această comasare sună a experiment, a haos. Într-un domeniu cum e cultura, nu poţi intra cu barda", spune unul dintre aceştia. O actriţă chiar a scris pe Facebook că "asupra Teatrului Regina Maria din Oradea s-a pornit tăvălugul".
Cele două iniţiative urmează să primească în zilele următoare o formă concretă, care ar putea să conţină şi alte nuanţe faţă de informaţiile cunoscute în prezent și să genereze, ca atare, reacții și mai diverse...