S-au mutat de mult din ţară, dar tot nu scapă de birocraţia de aici. Un bihorean care locuieşte în Spania de aproape două decenii aşteaptă din luna martie să primească de la Casa de Pensii Bihor un simplu document.

"Aşteaptă să vin cu plicul?"

Florian Bala a povestit BIHOREANULUI că de 18 ani s-a mutat în Spania, însă doar de 15 ani lucrează legal. Anul acesta a împlinit vârsta de 66 de ani şi a ieşit la pensie. "Sunt pensionar din luna februarie, când mi-am depus dosarul la Departamentul Muncii de aici. Însă deocamdată iau pensie la nivelul din România, pentru că încă nu am putut face dovada anilor munciţi în ţară", a povestit bărbatul, telefonic, pentru BIHOREANUL.

Conform unei convenţii între ministerele muncii din România şi Spania, un român care a contribuit la sistemul spaniol de pensii minim 15 ani sau are, cumulat în cele două ţări, minim 35 de ani munciţi, poate primi o pensie calculată la nivelul din Spania.

Totuşi, Bala aşteaptă de luni bune să îşi primească banii, iar convins că nu poate învinge birocraţia românească s-a adresat BIHOREANULUI. "De la Departamentul de Muncă de aici am hârtie că au transmis dosarul meu către România pe 22 martie 2017. De atunci au trecut 150 de zile în care nu s-a transmis un răspuns. Mi se pare complet deplasat. Ce aşteaptă autorităţile din România, să vin acasă cu un plic cu mită, să mor?", se întreabă, nemulţumit, bărbatul.

Autorităţile din Spania i-au garantat lui Bala că, de îndată de Casa de Pensii Bihor va comunica numărul de ani în care a contribuit la sistemul de pensii românesc, dosarul său va intra în lucru. "Mi-au spus că la ei va dura maxim 15-20 de zile şi apoi voi primi pensia la nivelul celor din Spania. Mi-au mai zis şi că ei ştiu că autorităţile din România se mişcă foarte lent", a mai spus bihoreanul.

Fenomen naţional

Directoarea Casei Judeţene de Pensii Bihor, Carmen Polman, spune că situaţia este într-adevăr neplăcută. "Din păcate, aşa este, oamenii sunt nevoiţi să aştepte luni bune, deşi termenul este de 45 de zile, ca la un dosar naţional", a declarat Polman pentru BIHOREANUL.

Explicaţia pentru întârzieri este că, în cazul dosarelor internaţionale, mai e nevoie adesea de formulare transmise între casele de pensii. "În plus, noi, angajaţii, suntem puţini, nu biruim să procesăm toate dosarele pe care le avem în lucru", a mai spus directoarea.

Potrivit lui Polman, această situaţie neplăcută se regăseşte la mai multe case judeţene de pensii. Motiv pentru care se şi caută soluţii. "Directorul Casei Naţionale de Pensii pregăteşte acum un program pilot, ca fiecare casă judeţeană să răspundă de dosarele cu o anumită ţară. De pildă, Bihorul să aibă toate dosarele din Austria, cele din Spania să fie la altă casă judeţeană şi aşa mai departe. Sperăm că se va implementa şi va rezolva această problemă", a mai spus Carmen Polman.

Cât despre dosarul lui Bala, directoarea a precizat că săptămâna viitoare bihoreanul ar urma să primească răspunsul aşteptat.